Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Koniec problemów z porzucanymi hulajnogami w Poznaniu? Miasto buduje nowy system

Grzegorz Okoński
Grzegorz Okoński
Hulajnogi zebrane w jednym miejscu - zalążek strefy mikromobilności.
Hulajnogi zebrane w jednym miejscu - zalążek strefy mikromobilności. Łukasz Gdak
W Poznaniu powstaną strefy mikromobilności – będą one rozwiązaniem dla dwóch miejskich podstawowych spraw komunikacyjnych: problemów z porzucanymi hulajnogami i kwestii rozwoju rowerów miejskich – tym razem elektrycznych.

Nad koncepcją utworzenia stref mikromobilności pracuje zespół złożony z przedstawicieli Biura Cyfryzacji i Bezpieczeństwa, Biura Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta (Miejski Inżynier Ruchu i Oddział Polityk Mobilności i Transportu), Zarządu Dróg Miejskich i Zarządu Transportu Miejskiego. Ich celem jest uporządkowanie kwestii parkowania hulajnóg i płynne przejście z obecnego systemu roweru miejskiego do nowego – z hulajnogami i rowerami elektrycznymi.

- Należy połączyć problem nieprawidłowo zaparkowanych hulajnóg z zagospodarowaniem przestrzeni po stacjach i strefach wypożyczeń Poznańskiego Roweru Miejskiego, po zakończeniu współpracy miasta z firmą Nextbike i przekształcić je w strefy mikromobilności m.in. do zwrotów hulajnóg – mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania, w odpowiedzi na wniosek radnych Rady Osiedla Stare Miasto, dotyczący uporządkowania spraw hulajnóg i polityki rowerowej.

Zobacz też: Pięć przystanków autobusowych w Poznaniu, Kiekrzu i Rokietnicy zmieni nazwę. Sprawdź które!

Miasto buduje nowy system w porozumieniu z operatorami wypożyczającymi hulajnogi w mieście i będzie tu korzystać ze sprawdzonych w czasie funkcjonowania rowerów miejskich rozwiązań: planuje się, by w czasie pilotażowego wprowadzania stref mikromobilności, jeden z operatorów przekazał użytkownikom pewną ilość rowerów elektrycznych, które będą mogły być parkowane tylko w określonych miejscach – pod rygorem obciążenia finansowego rowerzysty, który nie dostarczy roweru do konkretnej stacji.

Strefy jednak nie oznaczają całkowitego odejścia od rowerów i przejścia na hulajnogi elektryczne. Miasto precyzuje, że nadal stawia na klasyczne rowery, dając ich indywidualnym użytkownikom nowe możliwości. Przykładowo, w ramach inwestycji na Starym Rynku, mówi się o ustawieniu tam około dwudziestu stanowisk stojaków rowerowych, a w czasie prac rewitalizacyjnych Programu Centrum stojaków dla – sumując trzy zakresy programu - 184 rowerów. Z tej liczby 44 stojaki mogłyby być przeznaczone dla stacji rowerów miejskich. Zaplanowano je na ulicach Św. Marcin, Gwarna, 27 Grudnia, Plac Wolności, al. Marcinkowskiego, Ratajczaka – aż do skrzyżowania z ul. Matyi i ul. Królowej Jadwigi. Nie są to oczywiście liczby docelowe – miejskie analizy zastrzegają, że ze względu na dynamicznie rozwijający się ruch rowerowy, trudno oszacować ostateczną liczbę stojaków na terenie Starego Miasta.

- Stojaków będzie przybywać wraz ze wzrostem zapotrzebowania na nie – mówi Mariusz Wiśniewski. - Są one uwzględniane w projektach przebudowy dróg (np. w ramach Projektu Centrum, przebudowy ul. Taczaka) oraz projektach zmian organizacji ruchu. Montaż stojaków rowerowych odbywa się tez w reakcji na zgłaszane w tym zakresie potrzeby mieszkańców i przedsiębiorców.

Zastępca prezydenta przypomina, że również rady osiedli mogą wskazywać miejsca na lokalizację stojaków i zabezpieczać w uchwalanych planach finansowych środki na ich zakup i montaż.

Jak pisaliśmy, w czasie badań opinii poznaniaków dotyczących przyszłych stref mikromobilności, 86 procent badanych uznało, że kwestia rozmieszczenia i postoju elektrycznych hulajnóg miejskich w Poznaniu wymaga uporządkowania. Takie strefy mogłyby powstać we wszystkich dzielnicach, najlepiej w postaci nie tylko wydzielonych, oznakowanych miejsc, ale również z sąsiadującymi stacjami do ładowania hulajnóg i rowerów elektrycznych, niezależnie od ich operatorów. Jeden z pomysłów, wzorowany na rozwiązaniu berlińskim dopuszcza nawet tankowanie energią również samochodów elektrycznych w strefach mikromobilności.

Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]

Gdzie w Poznaniu najlepiej biorą ryby? Co leci z kranów w stolicy Wielkopolski? Gdzie można spotkać najfajniejsze laski? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań znajdziecie, przeglądając naszą galerię najlepszych memów i demotywatorów o Poznaniu. W tym mieście czasem jest śmieszno, czasem straszno, ale nigdy nudno. Zobaczcie i przekonajcie się sami!Przejdź dalej i zobacz kolejne memy i demotywatory --->

Oto 30 najlepszych memów o Poznaniu. Czasem śmieszno, czasem...

Po poznańskich torowiskach kursuje 228 tramwajów trzynastu typów, do tego 3 składy szkolne i 9 składów historycznych, uświetniających święta w mieście i będących atrakcjami turystycznymi. Najwięcej mamy Moderusów, 123 tramwaje różnych typów, z których najwięcej jest Moderusów Gamma LF02AC - trzydzieści. Choć indywidualnie, w rozbiciu na typ, największą grupę stanowią Solarisy Tramino S105p - 45 składów tramwajowych. Sprawdźcie w naszej galerii, jakimi tramwajami jeżdżą poznaniacy --->

Solarisy, Moderusy i Konstale. Jakimi tramwajami jeżdżą poznaniacy?

od 7 lat
Wideo

Pismak przeciwko oszustom, uwaga na Instagram

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski