Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Konsument prawa: Zanim kupimy, poznajmy cenę

Milena Kochanowska
Cena towaru na półce musi się zgadzać z tą, którą płacimy przy kasie. W razie różnicy, obowiązująca jest ta na półce lub na towarze
Cena towaru na półce musi się zgadzać z tą, którą płacimy przy kasie. W razie różnicy, obowiązująca jest ta na półce lub na towarze
Przed nami szaleństwo przedświątecznych zakupów. Warto więc poznać nasze konsumenckie prawa związane z płaceniem za te zakupy

Nieraz wstydzimy się zrezygnować przy kasie z produktu, który okazał się droższy niż sądziliśmy na podstawie ceny z półki lub czytnika. Albo też odmówić fachowcowi, gdy w trakcie remontu naszego mieszkania zażąda bez uzasadnienia więcej pieniędzy. Mamy jednak do tego pełne prawo. Zgodnie z przepisami, zanim kupimy produkt lub usługę musimy dokładnie wiedzieć ile one kosztują.

CZYTAJ TEŻ

1 Obowiązek sprzedawcy
Często cena produktu jest niewidoczna, bo została zaklejona, na przykład informacją o jego terminie przydatności do spożycia. Ta przyklejona na brzegu półki nie zawsze odpowiada artykułowi, którego dotyczy, bo ten - jak tłumaczą sprzedawcy - przesunął się. Czasem też kwota nie została jeszcze zmieniona na produktach przecenionych. Nie słuchajmy tłumaczeń handlowców. Ich obowiązkiem jest informowanie nas o aktualnym koszcie towaru.

2 Nawet na atrapie
Zgodnie z rozporządzeniem ministra finansów w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług, cena powinna być widoczna na każdym produkcie znajdującym się nie tylko w sklepie, ale także w oknie wystawowym. Nawet jeżeli są to wzory lub atrapy oferowanych artykułów.

3 Ile za kilogram?
W przypadku niektórych artykułów paczkowanych obok ceny za sztukę musi być podana cena za jednostkę miary. Na przykład, w przypadku masła lub białego sera sprzedawanego w kostkach po 25 dekagramów, powinna być podana także cena kilograma danego produktu.

4 Gdy są czytniki
Towary (ważące mniej niż pięć kilogramów lub o pojemności mniejszej niż pięć litrów), opatrzone kodem kreskowym, sprzedawane w sklepie samoobsługowym nie muszą być oznaczone nalepką z ceną. Pod warunkiem jednak, że jest ona na półce, a w sklepie są czytniki cen. Jeden czytnik musi przypadać na 400 metrów kwadratowych powierzchni sprzedaży.

5 Kwiatek bez nalepki
Sprzedawcy handlujący produktami, do których ze względu na ich rodzaj ceny przykleić się nie da, bo są na przykład zbyt małe, sami mogą wybrać sposób podawania cen. Mogą więc na przykład stosować zawieszki, cenniki lub katalogi. To samo dotyczy handlujących produktami, których się nie opakowuje (owoce) i nie odmierza (sadzonki roślin, kwiaty cięte i doniczkowe, żywe zwierzęta) oraz towarami sprzedawanymi zwyczajowo w większych ilościach (glazura, terakota, cegły).

6 Za cały kotlet
Cenniki powinny być widoczne przy wejściach do barów i restauracji. Ich właściciele zobowiązani są do uwidaczniania szczegółowego cennika aktualnego menu. Powinien być on wywieszony w miejscu ogólnodostępnym - wewnątrz lub na zewnątrz lokalu w pobliżu drzwi wejściowych - tak, byśmy mogli przeczytać go przed złożeniem zamówienia. Każda cena musi być całkowita. Usługodawca nie może więc napisać ile kosztuje 100 gramów kotleta, jeśli wie, że zazwyczaj podaje większe porcje mięsa.

7 Nie tylko za nocleg
Hotelarze muszą wykładać w pokojach katalogi z cenami noclegów, wyżywienia i innych oferowanych usług. A przy aparatach telefonicznych umieszczać informację o cenie jednego impulsu i wysokości opłat dodatkowych za wszystkie usługi telekomunikacyjne.

8 Usługa na umowę
Ceny usług świadczonych w naszych domach (na przykład: wymiana okien, układanie glazury) musimy poznać przed ich zamówieniem. Nawet jednak jeśli nam odpowiadają i tak powinniśmy spisać z fachowcem umowę. Musimy w niej zawrzeć najistotniejsze dla nas kwestie: z kim ją zawieramy, jej przedmiot, termin wykonania i cenę usługi.
Przedmiot umowy, czyli to, co ma być wykonane należy szczegółowo opisać, odpowiednio do typu zlecanych prac. Określić wymiary, kolor, kształt, właściwości oraz kto dostarcza i jakie materiały, a także ich cenę. W trakcie trwania usługi cena za wykonawstwo nie ma prawa się zmienić. Chyba, że z istotnych przyczyn wykonawca nam ją obniży lub wspólnie ustalimy takie zmiany.

9 Nie zawsze za całość
Koszt usług fryzjerskich, remontowych, medycznych itp. powinien być podawany razem z określeniem rodzaju takiej usługi i jej zakresu. Ze względu na jej rodzaj, zamiast ceny za całość można podawać koszt “jednostki" usługi, na przykład za przewóz taksówką - cenę za kilometr.

10 Zła kalkulacja
Dokładny koszt wycieczki lub wakacji, które organizuje biuro turystyczne musimy znać przed podpisaniem umowy. Tylko w wyjątkowych przypadkach organizator może podwyższyć cenę imprezy. 20 dni przed datą wyjazdu cena ustalona w umowie nie może być podwyższona, bez względu na okoliczności. Podwyższenie kosztów usługi w trakcie jej trwania może nastąpić tylko wtedy, gdy w wyniku uwarunkowań, których nie można było wcześniej przewidzieć wykonanie umowy groziłoby biuru nadmierną stratą. Organizatorzy nie mogą podnosić cen usługi, gdy z własnej winy nie dokonali prawidłowej kalkulacji dojazdu lub pobytu w danym miejscu.

11 Przyczyna przeceny
Sprzedawca obniżając cenę towaru ma obowiązek poinformować nas o przyczynie przeceny. Musimy więc wiedzieć czy za produkt zapłacimy mniej ze względu na jakąś jego wadę, czy też jedynie z powodu tak zwanej "obniżki posezonowej". Pamiętajmy też, że w przypadku produktów nieposiadających wymaganych cech jakościowych lub towarów z wadami, sprzedawca zawsze ma obowiązek odpowiednio obniżyć ich ceny.

12 Wadliwy produkt
Gdy produkt ma wady, a stwierdzimy to dopiero po kupieniu, możemy go reklamować u sprzedawcy. Reklamacji podlegają nie tylko artykuły gospodarstwa domowego, ubrania czy buty, ale również produkty spożywcze. Reklamując wszelkie towary możemy domagać się: wymiany produktu na taki sam (albo jego naprawy), zwrotu pieniędzy lub obniżenia ceny.

13 Skarżymy się inspekcji handlowej
Jeśli stwierdzimy, że cena towaru jest inna na towarze czy wywieszce, inna na czytniku, a jeszcze inna w kasie, powinniśmy zgłosić problem w punkcie reklamacyjno-informacyjnym, który musi być w każdym dużym sklepie. Inspekcja Handlowa przyjmuje zgłoszenia o nieuczciwych handlowcach z całej Wielkopolski pod numerem telefonu 61 852 35 07.

14 Kto zapłaci karę?
Za naruszenie lub niestosowanie przepisów grozi grzywna mandatowa do 500 złotych. Mogą nałożyć ją na niesubordynowanych handlowców inspektorzy Inspekcji Handlowej.

STRONA GŁÓWNA GŁOSU WIELKOPOLSKIEGO

Najnowsze informacje z Wielkopolski wprost na Twoją skrzynkę - zapisz się do newslettera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski