Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Korki w Poznaniu to wina kierowców czy braku mostu na Warcie?

Błażej Dąbkowski
Błażej Dąbkowski
Raport firmy TomTom, produkującej systemy nawigacyjne, jasno wskazuje, że nasze miasto ma z roku na roku coraz większy problem, bo poziom zakorkowania w 2018 r. wynosił 39 proc, a w ubiegłym 44 proc. (oznacza to , że przejazd przez miasto w godzinach szczytu zajmuje 44 proc. więcej czasu niż wtedy, gdy korków nie ma).
Raport firmy TomTom, produkującej systemy nawigacyjne, jasno wskazuje, że nasze miasto ma z roku na roku coraz większy problem, bo poziom zakorkowania w 2018 r. wynosił 39 proc, a w ubiegłym 44 proc. (oznacza to , że przejazd przez miasto w godzinach szczytu zajmuje 44 proc. więcej czasu niż wtedy, gdy korków nie ma). Grzegorz Dembinski
Dlaczego Poznań jest jednym z najbardziej zakorkowanych miast w Europie? Policja drogowa zwraca uwagę na braki w infrastrukturze drogowej i niedostateczne umiejętności kierowców, a rowerzyści na nieszczelną strefę parkowania.

Stolica Wielkopolski znalazła się na trzecim miejscu wśród najbardziej zakorkowanych polskich miast. W skali miast europejskich zajął miejsce 12., a światowych zamykał pierwszą 30.

Raport firmy TomTom, produkującej systemy nawigacyjne, jasno wskazuje, że nasze miasto ma z roku na roku coraz większy problem, bo poziom zakorkowania w 2018 r. wynosił 39 proc, a w ubiegłym 44 proc. (oznacza to, że przejazd przez miasto w godzinach szczytu zajmuje 44 proc. więcej czasu niż wtedy, gdy korków nie ma). Dlaczego po mieście jeździ się coraz gorzej?

Przemysław Kusik, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji Poznaniu tłumaczy, że za potężnymi korkami w Poznaniu stoją zarówno kwestie infrastrukturalne, jak i czysto ludzkie.

- Cały czas brakuje nam odpowiedniej liczby przepraw przez Wartę, stąd wąskie gardła takie, jak ul. Królowej Jadwigi, ul. Hetmańska czy okolice Śródki w godzinach szczytu bywają ciężko przejezdne – tłumaczy.

Jego zdaniem sytuację powinna poprawić zapowiedziana w ubiegłym roku budowa nowego mostu na rzece, który połączy Czapury z Luboniem. – Ale w samym Poznaniu dodatkowa przeprawa też by się przydała – stwierdza P. Kusik.

Zobacz też: Poznań na podium najbardziej zakorkowanych miast w Polsce. Gdzie jest najgorzej? Zobacz niechlubny ranking

Naczelnik drogówki tłumaczy, że za korki bywa odpowiedzialne również nie do końca przemyślane rozplanowanie buspasów. Jako przykład wskazuje ten funkcjonujący na ul. Droga Dębińska. Kierowcy włączający się do ruchu z osiedli położonych od strony Warty nie mają często możliwości wjechania na środkowy pas, przeznaczony dla samochodów, dlatego blokują ten przeznaczony dla autobusów. – Do podobnych sytuacji może dochodzić na ul. Garbary, jeśli na całej długości powstanie buspas, dlatego Miejski Inżynier Ruchu musi to dobrze rozplanować – stwierdza.

Ale w Poznaniu szwankują też umiejętności samych kierowców. - Widać to po liczbie zdarzeń drogowych czy tego, w jaki sposób zachowują się tworząc tzw. "korytarz życia" – podkreśla P. Kusik.

Zobacz też: Których samochodów jest w Poznaniu najwięcej?

Specjaliści z  Yanosik.pl przeanalizowali zarejestrowane w serwisie auta. Dzięki temu ustalili m.in., które samochody są najpopularniejsze w Poznaniu. Dane mogą być nieco zaskakujące. Zobaczcie ranking --->

Których samochodów jest w Poznaniu najwięcej? Zobacz ranking...

Przypomnijmy, że w całym 2019 r. w Poznaniu doszło do 940 wypadków drogowych, czyli o 74 więcej niż w 2018. - Zmorą w mieście są też sposoby na zagospodarowanie wolnego czasu, kiedy kierowcy stoją w korkach. Kiedyś problemem były rozmowy telefoniczne, a dziś korzystanie z komunikatorów takich jak Messenger czy oglądanie telewizji na urządzeniach mobilnych – wyjaśnia naczelnik drogówki.

Takie odrywanie uwagi od tego, co dzieje się za szybą samochodu często powoduje, że kierowca reaguje z kilkusekundowym opóźnieniem przy zmianie świateł z czerwonego na zielone.

Zobacz też: Wiceprezydent Poznania pisze do premiera Morawieckiego. Władze miasta apelują o wyższe kary dla kierowców

Z nieco innej perspektywy na korki patrzy Andrzej Janowski, szef Stowarzyszenia Rowerowy Poznań. Jego zdaniem za zatory uliczne odpowiada przede wszystkim rosnąca liczba samochodów. Przypomnijmy, że w ciągu 10 lat w stolicy Wielkopolski przybyło ponad 100 tys. zarejestrowanych aut (w 2018 r. zarejestrowanych było 389 tys. samochodów).

– Zbyt często wsiadamy do samochodu, mając możliwość skorzystania z alternatywy jaką jest komunikacja publiczna, a dodatkowo parkowanie nadal nie jest traktowane jako koszt. Strefę Płatnego Parkowania mamy cały czas nieszczelną i zbyt tanią – tłumaczy.

A. Janowski uważa, że niekontrolowane rozrastanie się miasta ma również niebagatelny wpływ na korki. – Deweloperzy budują na obrzeżach i zachęcają potencjalnych klientów reklamami w stylu "10 minut do centrum Poznania". Dlatego tak potrzebne są prace nad miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego, by te inwestycje trochę przystopować – mówi szef Rowerowego Poznania.

Co na to prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak? Jak tłumaczy na swoim facebookowym profilu, potrzebne są dodatkowe buspasy i ograniczenie dowożenia dzieci do szkół samochodami.

Zobacz też: Najbardziej zakorkowane miasta Polski. Zobacz ranking

Poznań znalazł się na niechlubnym podium wśród najbardziej zakorkowanych miast w Polsce - wynika z rankingu firmy TomTom, specjalisty w dziedzinie technologii geolokalizacji. Z najnowszego zestawienia wynika, że w 2019 roku natężenie ruchu w stolicy Wielkopolski wzrosło aż o 5 procent w stosunku do roku ubiegłego. Jak Poznań wypada na tle innych?Najbardziej zakorkowane miasta w Polsce. Zobacz ranking --->

Poznań na podium najbardziej zakorkowanych miast w Polsce. G...

Sprawdź też:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski