Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kosmiczne koszty tramwaju na Naramowice

Bogna Kisiel
Są dwie inwestycje, z dofinansowaniem unijnym, które nie tylko zostały zakończone, ale także rozliczone w ubiegłym roku. Jedną z nich jest trasa tramwajowa na Franowo.
Są dwie inwestycje, z dofinansowaniem unijnym, które nie tylko zostały zakończone, ale także rozliczone w ubiegłym roku. Jedną z nich jest trasa tramwajowa na Franowo. Waldemar Wylegalski
Radni z komisji rozwoju gospodarczego i funduszy unijnych postanowili sprawdzić, jak zostały wykorzystane fundusze unijne na inwestycje w Poznaniu oraz jakie są szanse na ich pozyskanie w najbliższych latach. Najwięcej emocji wzbudziły projekty planowane, na które miasto chce zdobyć unijne pieniądze.

Sztandarową i najdroższą inwestycją będzie budowa trasy tramwajowej na Naramowice. Jej pierwszy etap od pętli Wilczak do Naramowic ma kosztować 240 mln zł (przewidywane dofinansowanie 97,5 mln zł). Drugi od pętli Wilczak do skrzyżowania ulic Garbary i Estkowskiego 350 mln zł (142 mln zł).

W planach jest też m.in. Program Centrum - 230 mln zł (w tym budowa trasy tramwajowej w ul. Ratajczaka) czy przebudowa trasy kórnickiej - 125,5 mln zł; przebudowa trasy tramwajowej w ul. Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956 r. - 50 mln zł oraz trasy tramwajowej w Dąbrowskiego - 60 mln zł.

- Martwi mnie, że tramwaj na Naramowice przesłania inne potrzeby czy marzenia mieszkańców - mówi Bartosz Zawieja, radny PO. Jego zdaniem, pierwszy etap tej inwestycji jest możliwy do realizacji. Z drugim może być kłopot. I wskazuje, że poprowadzenie trasy Szelągowską jest nie lada wyzwaniem, a do tego bardzo kosztownym. Kolejny problem to wiadukt Garbary.

- W kilku innych dzielnicach niskimi nakładami można byłoby poprawić komunikację - uważa B. Zawieja, dając przykład tramwaju na os. Kopernika czy połączenie trasą tramwajową Franowa ze Szczepankowem.

- Koszty są kosmiczne - przyznaje Tomasz Lipiński, radny PO, zastanawiając się czy nie taniej byłoby zbudować most przez Wartę i tędy poprowadzić trasę tramwajową do Zawad. I dodaje: - Przed podjęcie decyzji trzeba wiedzieć, gdzie mieszkańcy Naramowic chcą dojechać: na Kaponierę, czy na Garbary.

Dla Tomasza Kaysera, radnego PRO kluczowymi są węzły Koszalińska i Wola, bo PKP będzie modernizować linię Poznań Szczecin. - Projekty węzłów nie są gotowe więc nie występujemy o dofinansowanie - mówi Grzegorz Kamiński, zastępca dyrektora Biura Koordynacji Projektów. - Wydział transportu przygotowuje się do opracowania koncepcji.

Radni mieli też zastrzeżenia do listy węzłów przesiadkowych i parkingów P&R. - Nie wiem kto zawróci i zostawi auto na parkingu przy junikowskim cmentarzu, mając przed sobą dwupasmową Grunwaldzką - wątpi B. Zawieja. - Proponuje się węzeł Ogrody, a mówiło się o powstaniu Bramy Zachodniej, gdzie by mieszkańcy np. Tarnowa Podgórnego mieli się przesiadać.

G. Kamiński wyjaśnia, że lista parkingów i węzłów jest w trakcie opracowywania.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski