reklama

Kosmiczne koszty tramwaju na Naramowice

Bogna KisielZaktualizowano 
Są dwie inwestycje, z dofinansowaniem unijnym, które nie tylko zostały zakończone, ale także rozliczone w ubiegłym roku. Jedną z nich jest trasa tramwajowa na Franowo.
Są dwie inwestycje, z dofinansowaniem unijnym, które nie tylko zostały zakończone, ale także rozliczone w ubiegłym roku. Jedną z nich jest trasa tramwajowa na Franowo. Waldemar Wylegalski
Radni z komisji rozwoju gospodarczego i funduszy unijnych postanowili sprawdzić, jak zostały wykorzystane fundusze unijne na inwestycje w Poznaniu oraz jakie są szanse na ich pozyskanie w najbliższych latach. Najwięcej emocji wzbudziły projekty planowane, na które miasto chce zdobyć unijne pieniądze.

Sztandarową i najdroższą inwestycją będzie budowa trasy tramwajowej na Naramowice. Jej pierwszy etap od pętli Wilczak do Naramowic ma kosztować 240 mln zł (przewidywane dofinansowanie 97,5 mln zł). Drugi od pętli Wilczak do skrzyżowania ulic Garbary i Estkowskiego 350 mln zł (142 mln zł).

W planach jest też m.in. Program Centrum - 230 mln zł (w tym budowa trasy tramwajowej w ul. Ratajczaka) czy przebudowa trasy kórnickiej - 125,5 mln zł; przebudowa trasy tramwajowej w ul. Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956 r. - 50 mln zł oraz trasy tramwajowej w Dąbrowskiego - 60 mln zł.

- Martwi mnie, że tramwaj na Naramowice przesłania inne potrzeby czy marzenia mieszkańców - mówi Bartosz Zawieja, radny PO. Jego zdaniem, pierwszy etap tej inwestycji jest możliwy do realizacji. Z drugim może być kłopot. I wskazuje, że poprowadzenie trasy Szelągowską jest nie lada wyzwaniem, a do tego bardzo kosztownym. Kolejny problem to wiadukt Garbary.

- W kilku innych dzielnicach niskimi nakładami można byłoby poprawić komunikację - uważa B. Zawieja, dając przykład tramwaju na os. Kopernika czy połączenie trasą tramwajową Franowa ze Szczepankowem.

- Koszty są kosmiczne - przyznaje Tomasz Lipiński, radny PO, zastanawiając się czy nie taniej byłoby zbudować most przez Wartę i tędy poprowadzić trasę tramwajową do Zawad. I dodaje: - Przed podjęcie decyzji trzeba wiedzieć, gdzie mieszkańcy Naramowic chcą dojechać: na Kaponierę, czy na Garbary.

Dla Tomasza Kaysera, radnego PRO kluczowymi są węzły Koszalińska i Wola, bo PKP będzie modernizować linię Poznań Szczecin. - Projekty węzłów nie są gotowe więc nie występujemy o dofinansowanie - mówi Grzegorz Kamiński, zastępca dyrektora Biura Koordynacji Projektów. - Wydział transportu przygotowuje się do opracowania koncepcji.

Radni mieli też zastrzeżenia do listy węzłów przesiadkowych i parkingów P&R. - Nie wiem kto zawróci i zostawi auto na parkingu przy junikowskim cmentarzu, mając przed sobą dwupasmową Grunwaldzką - wątpi B. Zawieja. - Proponuje się węzeł Ogrody, a mówiło się o powstaniu Bramy Zachodniej, gdzie by mieszkańcy np. Tarnowa Podgórnego mieli się przesiadać.

G. Kamiński wyjaśnia, że lista parkingów i węzłów jest w trakcie opracowywania.

Flesz - nowi marszałkowie Sejmu i Senatu, sukces opozycji

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 76

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Z
Zyga

To nie mieszkańcy (gremium) uparli się na tramwaj na Naramowice, tylko Prawo do Miasta i kilku aktywistów z tamtego rejonu. Aby udowodnić, ze to oni mają rację. Zupełnie jak PiS.

a
as

Po jaki chuk robić linie wzdł¨ż szelągowskiej?! Nie wysytaczy do pętli wilczak ? Złodziejstwem tu pachnie !

P
Pelagia

A, co z przebudową ul. Wawrzyńca. Skoro myśli się o majstrowaniu przy ul. Dąbrowskiego, to należy wreszcie zacząć realnie myśleć o przebudowie ul. Wawrzyńca, od Żeromskiego/Niestachowska do Pułaskiego. Czyżby, kolejne obietnice Jaśkowiaka poszły do lamusa?

z
zwolennik busów

Grobelny miał racje, ze tramwaj na Naramowicie jest b. drogi i taniej a co ważne szybciej można wybudować Nową Naramowicka z buspasami i nowym skrzyżowaniem z Lechicką. Ale mieszkańcy Naramowickiej uparli się na tramwaj więc może go będą mieć za 10 lat.
I dlaczego tyle kasy wpakować w arcy drogi tramwaj - za część tej kasę można by poprawić komunikacje w kilku innych zapuszczonym miejscach Poznania

G
Gość

że już za 83 lata t.j. w roku 2100 w Polsce będzie 13 mln mieszkańców.
Wtedy korki na Naramowickiej bezinwestycyjnie na pewno znikną.

k
kat

Jeśli tylko będzie jeździć tramwaj na Naramowice to będę nim jeździć i z chęcią zostawię auto w garażu. Teraz i tak autem dojeżdżam tylko na parking pod Plazą lub Pestką i przesiadam się na tramwaj bo w centrum gdzie pracuję nie ma gdzie zaparkować i jedzie się znacznie dłużej niż tramwajem. Szkoda tylko, że nie mam jak sensownie dojechać z Naramowic autobusem do PST bo w ogóle bym już teraz auta nie ruszał

k
kat

Po co III rama? Przecież nie spowoduje ona, że ludzie z ościennych gmin przestaną wjeżdżać do centrum Poznania gdzie pracują. Żeby zmniejszyć korki trzeba spowodować żeby mniej ludzi korzystało z samochodów bo to samochody tworzą korki. A ludzie nie wsiądą do auta tylko w jednym przypadku - kiedy będą mieli sensowną alternatywę w postaci sprawnej komunikacji zbiorowej

m
mmmm

Jeżeli chodzi o tramwaj na Naramowice to wydaje mi się, że na dzień dzisiejszy najprostszym rozwiązaniem i zarazem najtańszym byłoby poprowadzenie torowiska od Castoramy przez ul. Murawa (miejsca jest tam dosyć) mamy wtedy bezpośrednie połączenie z Teatralką czy Kaponierą, przy Castoramie możliwość przesiadki na autobus do trasy PST czy innych kierunków np. 91 do os. Kopernika, 71 kierunek Dębina czy chociaż 82 kierunek Górczyn itd. a w str. Garbar zrobić tak jak planowano utworzenie buspasów, z których będą mogły korzystać również autobusy 83, 74, 90.

n
naramowiczanka

Według moich wiadomości lat 70-tych,ubiegłego wieku,nie pozwolono się budować,bo są projekty na zagospodarowanie terenów Naramowickich. Co dekadę zmienia się plan zagospodarowania północnej
częsi Poznania i dlatego są kosmiczne koszty. Trasa powinna prowadżic przez Wilczak na Kaponierę.

J
Ja

Jeżeli sprawę transportu do Naramowic rozwiązywałoby się na bieżąco, to może te koszty teraz też byłyby mniejsze. Najlepiej wydawać pozwolenia na budowę, kasować pieniądze i nic dalej nie robić.

1001

Trolejbus jest tak samo zlym rozwiazaniem tam jak tramwaj. Gigantyczne koszty. O ile zaklad ze tramwaj dojedzie do Wilczaka i potem przez 20 lat nie bedzie nic dalej tam robione? Nawet nie dlatego, ze to beda jeszcze wieksze koszty ale nie tylko Naramowice istnieja w Poznaniu.

K
Kuba

Kolego, nim rzucisz takie oskarżenie najpierw zorientuj się w temacie. Trolejbus był rozważany ale to nie tylko koszty pojazdów ale rowniez trakcji i przede wszystkim baza serwisowa - konieczna do zbudowania od podstaw. Koszty wcale nie mniejsze niż tramwaj, a ten efektywniejszy.

h
hu

pomysł z tramwajem na os.kopernika - popieram wszystkimi rekami i nogami :)

1001

bo to ideolodzy "ma byc tramwaj bo tak nam sie podoba i koniec rozmowy", ja jestem zeby tam zbudowac system buspasow i autobusow elektrycznych co bedzie duzo tansze i bedzie mozna zrobic inne inwestycje np. os. kopernika

1001

III rama jest potrzebna na teraz

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3