Krajowy Program Kolejowy zwiększa bezpieczeństwo w Wielkopolsce

Materiał informacyjny PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Rawicz - nowy wiadukt zwiększył poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego i drogowego oraz usprawnił komunikację
Rawicz - nowy wiadukt zwiększył poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego i drogowego oraz usprawnił komunikację
Udostępnij:
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zwiększają poziom bezpieczeństwa na kolei. W ramach Krajowego Programu Kolejowego, wartego prawie 77 mld zł, wymieniane są tory i rozjazdy, budowane bezkolizyjne skrzyżowania i modernizowane przejazdy kolejowo-drogowe. To także projekty związane z montażem komputerowych urządzeń sterowania oraz nowoczesnych systemów łączności i zarządzania ruchem kolejowym. Dzięki temu kolej jest najbezpieczniejszym oraz jednym z najbardziej ekologicznych środków transportu.

Więcej zabezpieczeń na przejazdach

Na przejazdach kolejowo-drogowych nowe oświetlenie, rogatki i sygnalizatory zwiększają poziom bezpieczeństwa pasażerów pociągów, pieszych oraz kierowców. Wymiana szyn i nowa nawierzchnia jezdni ułatwiają przejazd samochodów. Skrzyżowania są wyposażone w zdalną kontrolę. Informacja o stanie zabezpieczeń jest dostępna u dyżurnego ruchu i wyświetlana także maszynistom. W przypadku nieprawidłowości serwis techniczny zabezpiecza skrzyżowania oraz dba o bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów.
W województwie wielkopolskim dzięki Krajowemu Programowi Kolejowemu poziom bezpieczeństwa zwiększył się na ponad 200 przejazdach, m.in. na trasie Wrocław – Poznań, Poznań – Szczecin i Poznań – Piła. Dodatkowe zabezpieczenia, przebudowane tory i jezdnie gwarantują sprawny i bezpieczny przejazd przez tory także na linii Września – Gniezno w Kawenczynie, Gulczewie i Sokołówku.

Inwestycje z Krajowego Programu Kolejowego zwiększają bezpieczeństwo pasażerów kolei oraz kierowców i pieszych.
Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Inwestycje z Krajowego Programu Kolejowego zwiększają bezpieczeństwo pasażerów kolei oraz kierowców i pieszych. Służą temu modernizacje linii, które obejmują przebudowę przejazdów kolejowo-drogowych, budowę bezkolizyjnych skrzyżowań i montaż nowoczesnych urządzeń. Dzięki nowym systemom sprawniej i bezpieczniej przewożone są towary ekologicznym środkiem transportu - koleją – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Bezkolizyjnie nad lub pod torami

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zwiększają bezpieczeństwo na styku kolei oraz dróg. Przejazdy kolejowo-drogowe są zastępowane skrzyżowaniami bezkolizyjnymi.
W Wielkopolsce już tysiące kierowców skorzystało z nowych wiaduktów w Poznaniu, Koninie, Lesznie, Kościanie, Rawiczu i Kostrzynie. Obiekty pozwalają na szybki przejazd pociągów. Kierowcy nie muszą czekać przed zamkniętymi rogatkami i bezpiecznie przejeżdżają nad lub pod torami. Sprawniejsza jest komunikacja drogowa.

Śnieg i lód nie zatrzymają pociągu

Nowe rozjazdy zamontowane w torach umożliwiają płynny i bezpieczny przejazd pociągów, bez zwolnień, ze stałą prędkością. Dodatkowo rozjazdy wyposażone są w elektryczny system ogrzewania, żeby zapobiec zamarzaniu urządzeń. Takie rozwiązane gwarantuje szybkie usuwanie śniegu i lodu, czyli dobre działanie rozjazdów i bezpieczeństwo ruchu kolejowego w trudnych zimowych warunkach.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wymieniają rozjazdy podczas prac utrzymaniowych i w zakresie projektów Krajowego Programu Kolejowego. W województwie wielkopolskim ponad 500 nowych rozjazdów zapewnia bezpieczniejszy i sprawniejszy przejazd pociągów, m.in. na liniach Warszawa – Poznań, Poznań – Szczecin, Wrocław – Poznań, Jarocin - Kępno i Września – Gniezno.

Bezpieczeństwo jest priorytetem w działalności PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Bezpieczeństwo jest priorytetem w działalności PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. W województwie wielopolskim zwiększa się liczba skrzyżowań z dodatkowym zabezpieczeniem. Także w Poznaniu, Lesznie, Wronkach, Szamotułach i Tarnowie Rogozińskim o przejeździe pociągu ostrzegają kierowców sygnalizacja świetlna i dźwiękowa oraz opuszczone rogatki. Montowane są nowe urządzenia sterowania ruchem i system ERTMS/ETCS. Całkowicie wyeliminowały kolizje nowe wiadukty m.in. w Poznaniu, Koninie, Lesznie i Kostrzynie – mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Cyfrowa rewolucja na kolei

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. za ponad 2 mld zł budują nowoczesny system ERTMS/GSM-R na prawie 14 tys. km linii. Umożliwi on kolejarzom szybszą i dokładniejszą wymianę informacji o sytuacji na trasie przejazdu pociągu.
GSM-R umożliwi również wdrożenie ERTMS/ETCS poziomu drugiego. System ten działa w oparciu o dwa elementy - łączność bezprzewodową GSM-R oraz system sterowania pociągiem – ETCS. Wdrożenie systemu ERTMS na liniach kolejowych w Polsce pozwoli m.in. na szybszą jazdę pociągów przy zachowaniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Maszyniści otrzymają informacje niezbędne do prowadzenia składu – m.in. dopuszczalnej prędkości i położeniu innych pociągów. Zadaniem systemu jest także wspieranie pracy maszynisty i w przypadku braku reakcji automatyczne dostosowanie prędkości pociągu do wymaganych warunków. Nowoczesne systemy kierowania ruchem to ograniczanie ryzyka zdarzeń i zwiększenie punktualności pociągów.

Słowniczek:
• Rozjazd kolejowy – ważny element linii kolejowej, który umożliwia bezpieczny przejazd pociągu z jednego toru na drugi.
• GSM-R – system kolejowej łączności cyfrowej.
• ERTMS/ETCS – europejski system zarządzania ruchem kolejowym.

Dodaj ogłoszenie