Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kultura marką Wielkopolski? Tak zakłada Budzik kulturalny

Cyprian Lakomy
Cyprian Lakomy
"Wielkopolska. Kultura u podstaw" - to nowe logo i strategia kulturalna województwa
"Wielkopolska. Kultura u podstaw" - to nowe logo i strategia kulturalna województwa Materiały organizatora
Stworzenie marki wielkopolskiej kultury, poświęcony jej portal internetowy oraz edukacja pracowników tego sektora – oto niektóre wyzwania, jakie stawia przed sobą urząd marszałkowski w ramach projektu Budzik kulturalny.

Projekt realizowany jest w tym i przyszłym roku jako część Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Jego ideą jest wypromowanie Wielkopolski jako regionu kojarzonego z kulturą.

- Od dłuższego czasu odczuwaliśmy, że wielkopolskiej kulturze czegoś brakuje. Mimo iż na terenie województwa działa mnóstwo instytucji i organizacji pozarządowych, chcieliśmy lepiej spożytkować fundusze, którymi dysponujemy – mówi marszałek województwa Marek Woźniak. Całkowita wartość projektu to 5 mln złotych. W znacznej części, bo w 85%, finansuje go Unia Europejska.

Podczas czwartkowej konferencji prasowej w urzędzie marszałkowskim zaprezentowano po raz pierwszy logo, które ma pomóc w budowaniu wizerunku kultury w Wielkopolsce. Spośród wielu nadesłanych prac, zwyciężył projekt „Wielkopolska. Kultura u podstaw” krakowskiego Motor Studio. To hasło wpisane zostało jako misja strategii kulturalnej województwa.

Promocja naszej kultury ma charakter dwustronny. Już w tym roku Poznań i inne miasta odwiedzili zagraniczni kuratorzy, w tym Alan Lockwood – były redaktor naczelny nowojorskiego „Brooklyn Rail”, a także Anna Perzanowska z Instytutu Kultury Polskiej. w Nowym Jorku. Przyjechali oni do Wielkopolski przy okazji ostatniej edycji Malta Festivalu.

Drugim aspektem są wyjazdy Ambasadorów Wielkopolskiej Kultury. W tym roku byli nimi m. in. aktorzy Teatru Nowego, którzy ze spektaklem „Poper” odwiedzili I Międzynarodowy festiwal Hanocha Levina w Tel Awiwie. Kolejny rok zapowiada się pod tym względem nie mniej interesująco: w maju jazzowa grupa Dixie Company weźmie udział w amerykańskim Sacramento Music Festival, a miesiąc później Polski Teatr Tańca wystawi sztukę „Czterdzieści” w Rumunii.

Na początku 2014 roku ogłoszony zostanie kolejny przetarg na seminaria dla pracowników sektora kultury. Tegoroczne zajęcia właśnie dobiegają końca. W Koninie, Lesznie, Pile i Poznaniu 180 osób szkoliło się w zakresie zagadnień takich jak sponsoring, własność intelektualna czy edukacja kulturalna.

- W Poznaniu brakuje opiniotwórczej platformy internetowej, która stanowiłaby naszą wizytówkę – tłumaczy Agata Grenda, dyrektor Departamentu Kultury urzędu marszałkowskiego. Choć trwają jeszcze prace nad jego formułą, wkrótce ruszy przetarg i na to przedsięwzięcie.

Kolejnymi elementami Budzika kulturalnego są stworzenie nowoczesnej wystawy mobilnej o Wielkopolsce jako kolebce polskiej państwowości, a także kolejna edycja spotkań lokalnych społeczności z kulturą krytyczną w ramach programu „Wielkopolska: Rewolucje”.Tegoroczne przedsięwzięcia zrealizowane w jego ramach zobaczymy na początku grudnia w Teatrze Nowym, Starym Browarze i Auli UAM.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski