Ławica: Zlikwidują i zbudują nowe lotnisko?

Piotr Talaga, Agnieszka Kledzik
Lotnisko Ławica może się okazać za ciasne?
Lotnisko Ławica może się okazać za ciasne? Waldemar Wylegalski/archiwum
Czy ponad miliard złotych wydany na rozbudowy i modernizacje lotnisk na Ławicy oraz na Krzesinach to pieniądze wyrzucone w błoto? Nie jest wykluczone, że w przyszłości oba lotniska zostaną zlikwidowane i będzie trzeba budować nowe, w innym miejscu. Rozbudowywane obecnie lotnisko Ławica już teraz ma ograniczenia rozwojowe. Dotyczą one np. lotów cargo, które w większości odbywają się w nocy. Tymczasem Ławica zgodnie z prawem będzie mogła przyjmować co noc maksymalnie 12 samolotów, i to tylko rejsowych i czarterowych.

Profesor Marek Rekowski na łamach "Gazety Wyborczej" stwierdził, że w ciągu kilkunastu lat możliwości Ławicy się wyczerpią. Świadomość tego mają właściciele poznańskiego lotniska (Porty Lotnicze, samorząd Poznania i samorząd województwa).

CZYTAJ TEŻ:
Lotnisko Ławica trzecie w kraju w obsłudze czarterów

W prognozie przyjętej przez Radę Nadzorczą Portu Ławica na początku 2009 r. wskazano bowiem, że popyt na usługi lotnicze w długim okresie będzie wzrastał. Już znacznie wcześniej, bo w 2001 r. w planie zagospodarowania województwa zawarto zapisy o możliwej budowie nowego lotniska pasażerskiego w Krzesinach lub w Bednarach pod Poznaniem. Zrezygnowano z tych planów i postanowiono rozbudować Ławicę, choć jednocześnie wskazano, że do 2020 r. należy znaleźć miejsce dla nowego lotniska, gdzie mogłoby funkcjonować przez co najmniej 50 lat.

- Decyzję o rozbudowie lotniska podjęli jego właściciele z uwagi na rosnące potrzeby - mówi Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa. - Choćby z uwagi na Euro 2012. - precyzuje.

CZYTAJ:
Ławica nadrabia opóźnienia przed EURO

Szacunkowy koszt rozbudowy Ławicy to ponad 311 mln zł. Dotychczasowe koszty modernizacji lotniska wojskowego w Krzesinach wyniosły 760 mln zł. Przy czym w ogóle w wątpliwość poddaje się zasadność umieszczenia bazy F-16 na tym lotnisku. NIK wystąpiła do wojska, by sporządziło analizę przeniesienia bazy w inne miejsce. Rzeczywiste koszty modernizacji obu lotnisk są jeszcze większe. W obu przypadkach dochodzą do tego bowiem odszkodowania wynikające z wprowadzenia obszarów ograniczonego użytkowania (w przypadku Ławicy właściciele nieruchomości mają jeszcze 2 lata na zgłoszenie roszczeń). Czy te pieniądze zostały wyrzucone? To dopiero czas pokaże. Alternatywy dla Ławicy może bowiem nie być.

ZOBACZ:
Niezwykły symulator lotów na Ławicy

- Dobrze, że taka analiza powstanie - mówi Mariusz Wiatrowski, prezes Ławicy. - Da ona odpowiedź, czy przeniesienie lotniska miałoby więcej plusów niż minusów w stosunku do obecnej lokalizacji.

Profesor Rekowski, który kierował zespołem badającym możliwości rozwoju regionalnego portu lotniczego dla Wielkopolski, uważa, że możliwym rozwiązaniem byłaby fuzja Ławicy np. z lotniskiem w Babi-moście. Tyle że to jest w lesie i na dodatek 70 km od Poznania. To rozwiązanie wydaje się mało prawdopodobne.

STRONA GŁÓWNA GŁOSU WIELKOPOLSKIEGO

- Nie prowadzimy żadnych rozmów z Babimostem - mówi kategorycznie Grzegorz Bykowski, członek zarządu portu lotniczego Poznań-Ławica. - To lotnisko położone jest 40 kilometrów od Zielonej Góry i nie jest żadną atrakcją. To tak, jakbyśmy mówili, że Piła ma lotnisko... w Mirosławcu - ucina.

Z kolei przed wyborami parlamentarnymi politycy PO obiecywali, że Piła w przyszłości mogłaby stanowić zapasowe lotnisko dla Ławicy. - Myślę, że marszałek województwa będzie zainteresowany dodatkowym lotniskiem w Wielkopolsce, a nie w innym regionie - uważa Piotr Głowski, prezydent Piły.

- Przed sierpniem byliśmy "miejscem startów i lądowań", a teraz jesteśmy lądowiskiem, czyli skoczyliśmy o stopień wyżej - cieszy się Sławomir Palus, szef Aeroklubu Ziemi Pilskiej.

Dziś te obietnice i deklaracje wydają się nierealne. Do "lotniska" Pile bowiem sporo brakuje. Mimo że pasy startowe są w dobrej kondycji, to by uzyskać certyfikat lotniska, potrzebna byłaby cała infrastruktura. Koszty ogromne, choć i tak zdecydowanie mniejsze niż w przypadku budowy docelowego lotniska, które miałoby zastąpić Ławicę.

Politycy obiecywali, że podczas Euro 2012 płyta lotniska w Pile może pełnić funkcje miejsca postojowego dla dużych samolotów przylatujących na Ławicę, ale nawet tego nie będzie.

W Pile odbyło się nawet robocze spotkanie z przedstawicielami UEFA. Byli zachwyceni pilskim lotniskiem, ale dopóki ono nie będzie mieć certyfikatu, duże samoloty tam nie wylądują.

Piła więc będzie musiała się zadowolić jedynie awionetkami.

- Od strony biznesowej zarządzanie dwoma lotniskami nie jest łatwe - uważa prezes Wiatrowski. - Nie jest to rozwiązanie wykluczone, ale pod warunkiem, że oba miałyby tego samego właściciela, by uniknąć rywalizacji i walki konkurencyjnej.

Gdy zachodzi taka konieczność, częściej buduje się nowy port lotniczy, z czasem zamykając dotychczasowy. Taka operacja wymaga jednak nie tylko wielkich pieniędzy, ale także czasu. Ruch lotniczy można bowiem przenieść dopiero po zakończeniu inwestycji, a do tego czasu pierwotne lotnisko musi w pełni funkcjonować. Ławica ma być "czynna" co najmniej do 2034 r. Tak przynajmniej zakłada przyjęta strategia. W praktyce jednak lotnisko może pozostać tu na zawsze. A to może oznaczać, że Poznań będzie ewenementem na wielką skalę z portem lotniczym dla setek tysięcy pasażerów niemal w centrum miasta.

Możliwości pozyskiwania unijnych funduszy z pewnością będą się z czasem kurczyły, a samorządów nie będzie stać na tak drogie przedsięwzięcia. Jeśli popyt na usługi lotnicze będzie u nas wzrastał, to zostanie on zaspokojony przez lotniska berlińskie. Już obecnie działają firmy, które za niewielkie pieniądze oferują dowóz pasażerów do Berlina. Czas przejazdu znacząco się skrócił po otwarciu autostrady A2 do granicy.

Najnowsze informacje z Wielkopolski wprost na Twoją skrzynkę - zapisz się do newslettera

Pobierałeś zasiłki w czasie epidemii? To musisz wiedzieć

Wideo

Komentarze 9

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

K
Krzysztof

Z tym problemem spotykają się wszystkie lotniska, a należy pamiętać że lotniska kiedy powstawały były budowane na terenach mało zaludnionych poza miastami, to nie lotniska powstały w środku miast tylko miasta i wioski nadmiernie zbliżyły się do lotnisk. Główną winę za taki stan ponoszą gminy i ustawodawca. Prawo powinno zabraniać budowania domów, osiedli oraz sklepów wielkopowierzchniowych, w okolicach lotnisk a w szczególności na przedłużeniu pasów startowych, choćby ze względów bezpieczeństwa. Osoby budujące lub kupujące tereny, domy czy mieszkania w takich okolicach powinny podpisywać w urzędzie gminy oświadczenia iż są świadomi zarówno hałasu iak i niebezpieczeństw jekie za sobą niesie dana lokalizacja i nie będą rościć żadnych pretensji. Przecież miasta mogą się rozrastać w przeciwną stronę od lotniska a nie na odwrót najpierw wszyscy lgną do lotniska bo będzie blisko dobry dojazd a później mają pretensje.

R
Robert Masaj

Zapraszamy na tereny inwestycyjne w okolicach Wrzesni, lub przynajmniej gdzies pomiedzy Poznaniem a Wrzesnia. Jest linia kolejowa, jest autostrada i w poblizu trasa na polnoc-poludnie.

t
taktoperz

Bydgoszcz ma już dosyć"psa ogrodnika"jakim jest Toruń dla Bydgoszczy.Ciągle poniewierana i poniżana przez Toruń,Bydgoszcz chce wystąpić z woj.Kuj-pom. i wraz zachodnimi Kujawami i północnymi Pałukami wstąpić do Wielkopolski.Będą wtedy dwa cywilne lotniska w Wielkopolsce.Poznaniacy zawsze będą bardzo chętnie witani w Bydgoszczy.

R
Robert

pogonić to całe F16. Ławicę przenieść do Krzesin

E
Emeryt

Podobna sytuacja miała miejsce w Pile. Grupa idiotów z niejakim śp. Kozaczko walczyła z hałasem na lotnisku. Kupili działki za grosze przy lotnisku, zdając sobie sprawę i podpisując oświadczenia, że działki znajdują się w strefie podwyższonego hałasu. Grupa cwaniaczków dopiero po likwidacji lotniska i jednostek wojskowych zdała sobie sprawę, że Piła stała się ubogim, biednym miastem. W podobnej sytuacji są dziesiątki miast. Poznań nie jest wyjątkiem. Miasto powinno tereny uwolnione od hałasu obłożyć ekstra podatkiem jak strefy ciszy.

p
pasazer

Krzesiny cywilnym lotniskiem !!!!

w
www

wokół Lotnisk, pogonić to cwaniactwo liczące na cudzą kasę i problem rozwiązany, dlaczego to lotnisko służące całej społeczności, nietylko Poznania, ma uciekać przed garstką cwaniaków wyłudzających publiczną kasę i terroryzujących pozostałych chcących korzystać z litniska

m
malygosc

Wzięło ich!Mamy jeździć do Piły na lotnisko?!CHyba ich poj****o!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3