Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ławicy rośnie konkurencja

JL
Wizualizacja Studio ADS
Już za niecałe dwa lata poznańskiej Ławicy wyrośnie potężna konkurencja. W oddalonym od Poznania o 281 km Berlinie otwarty zostanie nowy port lotniczy BBI, który przejmie funkcje dwóch istniejących obecnie berlińskich lotnisk.

Tylko w okresie od stycznia do września 2010 Berlińskie Porty Lotnicze obsłużyły w sumie 16 578 263 pasażerów. Dla porównania, poznańska Ławica w tym samym okresie odprawiła 1 132 292 pasażerów. I choć to wzrost o 10,7 proc. w stosunku do roku ubiegłego, to jednak w porównaniu z niemieckim sąsiadem nadal niewiele.

W całym 2010 roku Berlińskie Porty Lotnicze mają obsłużyć ponad 22 miliony pasażerów. Wraz z wprowadzenie zimowego rozkładu z Berlina będzie można latać do Dubaju, Miami i Mombasy, a ponadto z początkiem lata przyszłego roku uruchomione zostanie codzienne połączenie na lotnisko im. Johna F. Kennedy'ego w Nowym Jorku.

W połowie 2012 roku Berlin planuje otworzyć nowy terminal, który początkowo obsłużyć ma do 27 mln pasażerów rocznie. W kolejnych latach BBI będzie rozbudowywane aby osiągnąć docelową przepustowość 45 mln pasażerów.

Nowy berliński port lotniczy będzie zajmować łącznie 1 470 ha, czyli tyle co 2 tys. boisk piłkarskich.
- Obecnie trwa budowa drugiego pasu startowego, nowej płyty lotniska, wieży startowej. Do momentu otworzenia BBI powstaną cztery parkingi wielopoziomowe i hotel czterogwiazdkowy - mówił podczas konferencji Leif Erichsen, rzecznik prasowy Berlińskich Portów Lotniczych.

BBI planuje wprowadzenie oznakowań i tablic informacyjnych także w języku polskim.
- Już dziś jest strona internetowa lotniska w języku polskim, a także mobilny rozkład jazdy w telefonie komórkowym czy rejestracja parkingów na lotnisku - dodaje Leif Erichsen. Nie bez powodu niemiecka spółka myśli o Polakach. Już teraz ok. 10 proc. (650 tys.) odprawianych na obu czynnych berlińskich lotniskach Tegel i Schönefeld osób to pasażerowie z Polski.

Problemem pozostanie dojazd z Poznania do Berlina. Na razie nie ma szans na powstanie połączenia lotniczego pomiędzy obydwoma miastami. Tak mała odległość nie wystarcza, aby uruchomić regularne loty, które byłyby rentowne. Mówimy tu raczej o połączeniu drogą lądową. Prowadzimy rozmowy z przewoźnikami niemieckimi. Niestety PKP nie zareagowały na ofertę. Będziemy starali się dalej prowadzić rozmowy - powiedział Leif Erichsen, rzecznik Berlińskich Portów Lotniczych.

Pierwszy samolot z nowego berlińskiego lotniska BBI ma wystartować 3 czerwca 2012 roku. Równocześnie dla ruchu cywilnego zamknięte zostaną porty lotnicze Tegel i Schönefeld, to drugie pozostanie wyłącznie lotniskiem rządowym. Już od dwóch lat nie działa port lotniczy Tempelholf. Obecnie lotnisko zostało zamienione w park, a pasy startowe zostały zamienione w wybiegi dla rolkarzy, rowerzystów i biegaczy. W planach jest zabudowanie dobrze znanego Polakom lotniska Tempelholf stadionem piłkarskim lub parkiem rozrywki.

A co na to poznański port lotniczy? - Strategia dużego przesiadkowego portu lotniczego, jaki powstaje w Berlinie różni się od lotniska regionalnego. Poznańska Ławica nigdy nie będzie miała ambicji portu przesiadkowego. Trudno więc mówić o konkurencji, można natomiast - o pewnych elementach współpracy - tłumaczy Mariusz Wiatrowski, prezes Zarządu Portu Lotniczego Poznań Ławica.
Ławica chwali się za to nowymi połączeniami. Od 27 września można latać i to aż pięć razy w tygodniu do Zurichu z międzylądowaniem w niemieckiej Nadrenii. Dzień przed wigilią z poznańskiego lotniska odleci pierwszy samolot na Gran Canarię. Loty realizowane będą z Poznania przez całą zimę. Ponadto od stycznia Ławica planuje uruchomienie linii lotnicznej do Pragi, którą obsługiwać będzie linia CSA Czech Airlines.

- Ruch pasażerski systematycznie wrasta od roku 2006. Utrzymujemy silną trzecią pozycję w Polsce. Nasza strategia to oparcie się na własnym potencjale rynku, a on nie jest jeszcze do końca wykorzystany - wyjaśnia prezes poznańskiej Ławicy, Mariusz Wiatrowski. - O wyborze miejsca wylotu decyduje dostępna siatka połączeń oraz odległość od miejsca zamieszkania. Im więcej będzie możliwości z Ławicy, tym więcej pasażerów zdecyduje się na rozpoczęcie podróży lotniczej właśnie z Poznania, bez konieczności odbycia kilkugodzinnej podróży na lotnisko - dodaje.

Port lotniczy Ławica planuje także rozbudowę terminalu. W nowo powstałej części znajdą się stanowiska do odprawy bagażowo-biletowej, strefa przylotów, sortownia bagażu oraz pomieszczenia techniczne i biurowe.

Budynek obsługujący dziś cały ruch pasażerski przekształcony zostanie w strefę odlotów. Główne wejście znajdzie się w części łączącej istniejący terminal z nowopowstającym obiektem. Plany zakładają także powstanie stanowiska do odprawy samodzielnej, dzięki czemu pasażerowie szybciej trafią do strefy oczekiwania przed stanowiskami kontroli bezpieczeńśtwa.

W przestrzennej hali odlotów znajdzie się 11 bramek, pomieszczenia dla klasy biznes oraz strefa komercyjna. W strefie przylotów, odbiór bagażu będzie się odbywał w jednoprzestrzennej hali, gdzie założono lokalizację trzech osobnych taśmociągów. W bezpośrednim sąsiedztwie znajdą się pomieszczenia przeznaczone do obsługi pasażerów: biuro bagażu zaginionego, kantor wymiany walut, toalety oraz pomieszczenia operacyjne służb portu.

Dzięki wybudowaniu nowego terminala poznański port lotniczy powiększy się o dodatkowe 12 tys. m kw. powierzchni zabudowanej.

Plany inwestycyjne zakładają też przebudowę i rozbudowę układu komunikacyjnego wokół lotniska, budowę nowych parkingów, a w przyszłości utworzenie lotniskowego hotelu.

Docelowo w 2012 roku Ławica będzie mogła obsłużyć 3 miliony pasażerów rocznie, czyli dwukrotnie więcej niż obecnie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski