Lech Poznań wywołał "aferę herbową". Wśród grup kibicowskich wrze. "Wstrzymujemy się z zakupem karnetów i biletów na mecze Lecha Poznań"

Dawid Dobrasz
Dawid Dobrasz
Część kibiców jest oburzona wyglądem herbu na trzecim komplecie koszulek Lecha Poznań w sezonie 2020/21. Robert Woźniak/sklep Lecha Poznań
Wokół Lecha Poznań rzadko bywa spokojnie. W środę miała miejsce oficjalna prezentacja drużyny, na której przedstawiono piłkarzy i oficjalnie pokazano nowe stroje Kolejorza na sezon 2020/21. Odbiór nowego formatu koszulek to zawsze kwestia gustu, ale wśród sporej części kibiców zawrzało ze względu na wygląd herbu Lecha Poznań na koszulkach rezerwowych (3. komplet), gdzie herb nie jest niebiesko-biały, a pomarańczowo-czarny. Grupy kibicowskie zajęły mocne stanowisko w tej sprawie.

Koszulki Lecha Poznań na sezon 2020/21 znacznie różnią się od tych zeszłorocznych. Firma Macron co roku zaskakuje formatami strojów dla współpracujących z nią klubów, bo koszulki są dedykowane i wyróżniają się na tle katalogowych formatów innych potentatów na rynku.

Zobacz tez: Lech Poznań puzzlami pokazał koszulkę na sezon 2020/21 z nowym sponsorem strategicznym

Sporą zmianą na froncie koszulki Kolejorza jest logo nowego sponsora, czyli firmy STS, które zdecydowanie wyróżnia się na wszystkich kompletach nowych strojów Lecha Poznań.

Po prezentacji trzeciego kompletu stroju od razu w oczy rzuca się wygląd herbu. Jeden z pierwszych komentarzy w tym temacie pojawił się na facebookowym profilu "Kibice Lecha Poznań" i brzmiał w następujący sposób:

Lech Poznań i Macron - przypominamy, że Lech Poznań ma NIEBIESKO-BIAŁY herb, a nie czarno-pomarańczony, bo coś Wam chyba umknęło...

Czytaj też: Lech Poznań z nowym sponsorem strategicznym. Firma STS będzie przez trzy lata na przodzie koszulki Kolejorza

Na początku wieczornej prezentacji drużyny zawisł także wiele mówiący transparent.

Jeszcze mocniej o całej sytuacji wypowiedział się jeden z bardziej znanych kibiców i poważany w środowisku kibicowskim Piotr Klimczak, znany szerzej jako "Klima".

"Klima" na krótkim filmiku nie przebiera w słowach i mówi o proteście kibiców:

"Pojawiło się zdjęcie trzeciego kompletu strojów piłkarzy Lecha z jakimś wynalazkiem imitującym herb Lecha Poznań. Nie ma i nie będzie akceptacji z naszej strony na takie dziwolągi. Po dzisiejszych rozmowach z prezesem Lecha Karolem Klimczakiem zadecydowaliśmy, że do momentu przywrócenia prawowitego herbu na trzecim komplecie piłkarzy, wstrzymujemy się z zakupem karnetów i biletów na mecze Lecha Poznań oraz nie korzystamy z usług firmy STS. Żądamy od włodarzy klubu i firmy STS jak najszybszego przywrócenia herbu na koszulkach Lecha".

Na profilu "Lech Poznań Ultras" można znaleźć dużo mocniejszych postów wypowiadających się o całej sprawie, a w komentarzach większość kibiców zgadza się z oczekiwaniami grup kibicowskich.

Na środowej prezentacji nie pokazano trzeciego kompletu stroju. W zeszłym roku w Posnani został pokazany.

Trwa głosowanie...

Czy na trzeci komplet strojów Lecha Poznań powinien wrócić niebiesko-biały herb?

Głos Wielkopolski

Szum wywołany w Poznaniu wokół koszulki przypomina sytuację z końcówki 2011 roku. Wówczas z koszulek reprezentacji Polski w piłce nożnej zniknął herb Polski, a znalazły się tam m.in. logo PZPN czy Euro 2012. Wtedy jednym z reprezentantów był obecny asystent Dariusza Żurawia, czyli Dariusz Dudka i wypowiadał się w następujący sposób:

- Co do "orzełka", to jest wpisany w trójwymiarowe logo PZPN; ja gram dla Polski bez względu na to czy na koszulce jest "orzełek" czy nie - mówił Dudka i nie był odosobniony w tej opinii. Podobnie wypowiadał się Wojciech Szczęsny, który twierdził, że "poszliśmy wzorem innych reprezentacji europejskich więc myślę, że doganiamy pod tym względem Europę".

Po dwóch tygodniach od prezentacji koszulek reprezentacji i sporej burzy wokół nich, PZPN rozpoczął rozmowy z ówczesnym sponsorem technicznym kadry firmą Nike i podjął decyzję o przywróceniu godła na koszulki reprezentacji Polski.

Czytaj też: Lech Poznań zagra z Wartą w 4. kolejce PKO Ekstraklasy. Znamy dokładną datę i godzinę historycznych derbów Poznani

Patrząc na trendy największych klubów świata, to tam sytuacja ze zmianą kolorów herbu na koszulkach jest normą, ale z pewnym zastrzeżeniem. Logo sponsora, logo marki i herb są w tych samych kolorach, a tak nie jest na trzeciej koszulce Lecha, co także podnoszą kibice.

Dla przykładu w nowym sezonie na drugim komplecie koszulek Barcelony herb jest złoty (tak samo jak napis sponsora i znaczek firmy Nike). Warto tu wspomnieć o Juventusie, który na początku 2017 roku zrezygnował z tradycyjnego herbu i w to miejsce wstawił nowy. Dodatkowo na strojach Starej Damy w sezonie 2018/19 na koszulce domowej herb był biały (tak samo jak logo sponsora i adidasa). Jeśli spojrzymy na nowe stroje ekipy Cristino Ronaldo na sezon 2020/21, to tam herb na trykocie domowym jest złoty (tak samo jak logo sponsora i firmy Adidas). Podobnie było w przypadku PSG w sezonie 2017/18, gdzie rezerwowa koszulka miała herb dopasowany do wszystkich napisów na koszulce. Sponsor w tych przypadkach nigdzie się nie wyróżniał odmiennymi barwami.

Zobacz też:

Lech Poznań: W jakich koszulkach grał Kolejorz? Zobacz, jaki...

Środowisko kibiców zwraca uwagę, że trzecie koszulki nie są jednolite. Według nich na trzeciej koszulce sponsor zachował swoje barwy, a herb Lecha Poznań nie.

- Od wczorajszego popołudnia rozmawiamy z klubem. W godzinach popołudniowych odbyło się spotkanie stowarzyszenia z prezesem klubu. Dla nas jest niedopuszczalne, że dzieje się wariacja na temat herbu klubowego, a logotyp sponsora pozostaje bez zmian — twierdzi Marcin Kawka, szef Stowarzyszenia Kibiców Lecha Poznań. - Gdyby koszulki były jednolite, czyli logotyp sponsora miałby jeden kolor, to dla kibiców nie byłoby to żadnym problemem - dodaje.

- Wielokrotnie zdarzyło się, że Lech grał w nieswoich barwach, ale herb był niebiesko-biały. Herb zawsze był herbem i rzeczą święta i te barwy się nie zmieniały. Dlaczego nikt nie konsultował tego projektu? Rozumiemy pomarańczowe i czarne kolory, ale herb niech będzie w naszych barwach. Szukamy rozwiązania i rozmawiamy. Wstrzymaliśmy sekcje i fankluby z zakupami karnetów i biletów na mecze. Mam nadzieję, że sprawa szybko się wyjaśni. Głęboko w to wierze. Klub zdał sobie sprawę, że dla nas herb to rzecz święta - kontynuuje.

- Sponsor - firma prywatna - nie zgadza się w ingerencje swojego logotypu, to zastanawia nas, czemu klub sportowy, którego barwy mają prawie 100 lat, się zgadza? Według naszej wiedzy sponsor nie zgodził się na swój logotyp monochromatyczny - kończy Marcin Kawka.

Zapytaliśmy firmę bukmacherską STS, czy faktycznie w sprawie wyglądu loga firma jest nieugięta i czy w jakikolwiek sposób ingerowała w kształt koszulek Lecha Poznań na nowy sezon.

"STS jako sponsor strategiczny nie brał udziału na żadnym etapie w procesie projektowania, akceptacji oraz produkcji nowych koszulek meczowych. Tym samym STS nie ingerował w wygląd i barwy koszulek oraz herbu Lecha Poznań na żadnym z kompletów strojów" - czytamy w przesłanej do nas odpowiedzi.

"Ze względu na przyjętą strategię marketingową nie dopuszczamy takiego zastosowania. Zawsze korzystamy z logotypu w wersji pełnej na strojach klubów, które sponsorujemy. Dotyczy to m.in. Jagielloni, Cracovii, Pogoni, Zagłębia L., Górnika, a także Lecha Poznań od ponad 7 lat".

Ta odpowiedź zamyka kwestię ewentualnego zmiany wyglądu logo, co podnosili niektórzy kibice.

Dodatkowo otrzymaliśmy oświadczenie firmy STS ws. nowych strojów Lecha Poznań, gdzie firma jasno tłumaczy swoje stanowisko:

W związku z pojawiającymi się informacjami dotyczącymi rzekomej ingerencji w projekt koszulek klubowych, informujemy, że wygląd strojów jest całkowicie w gestii Klubu.

STS nie brał udziału na żadnym etapie w procesie projektowania, akceptacji oraz produkcji nowych koszulek meczowych. Tym samym STS nie ingerował w wygląd oraz barwy herbu Lecha Poznań na żadnym z kompletów strojów. Jedynym elementem trykotów związanym z STS, który zgodnie z umową sponsorską znajduje się na nich, to logotyp spółki. Jego wielkość regulowana jest regulaminem organizatora rozgrywek, zgodnie z którym powierzchnia przeznaczona dla sponsora strategicznego od wielu lat wynosi 350 cm2.

Jednocześnie podkreślamy, że jesteśmy otwarci na pytania dotyczące współpracy z Lechem Poznań. W przyszłości zachęcamy przedstawicieli wszystkich środowisk do kontaktu z nami w celu uzyskania stanowiska spółki w kontekście pojawiających się hipotez.

Pod oświadczeniem podpisał się Sławomir Kuliński z biura prasowego firmy STS.

Zobacz skrót z prezentacji Lecha Poznań na Stadionie Miejskim przy Bułgarskiej:

W mediach społecznościowych trwa spór, ale przeważają komentarze negatywne.

Zobaczymy, w jaki sposób i czy w ogóle, klub odpowie na zastrzeżenia fanów. Grupy kibicowskie prężnie działają, żeby zmienić logo na trzeciej koszulce na niebiesko-białe. W najbliższym czasie powinniśmy się dowiedzieć, czy te działania przyniosą efekt. Zresztą koszulki trafiły już do sprzedaży i mało prawdopodobnym wydaje się wycofanie ich ze sprzedaży.

AKTUALIZACJA:
Klub wycofał koszulki z kontrowersyjnym herbem.

Czytaj więcej: Lech Poznań po protestach kibiców przywrócił niebiesko-biały herb na trzecim komplecie koszulek

Zobacz też:

Lech Poznań zaprezentował kibicom nowych piłkarzy i koszulki...

Lech Poznań: Kadra Kolejorza jeszcze nigdy nie była tak dużo...

Lech Poznań: Najdłużej grający nieprzerwanie zawodnicy w Kol...

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

J
Jakub

Racjonaliści nie mają szans -- na świecie nigdy nie zapanuje ateizm, bo człowiek to zwierzę z natury religijne i jeśli odrzuca jeden kult to zaraz zastępuje go kolejnym ("święty herb"!). Za dwa stulecia futbol będzie już zorganizowaną religią, jego bogowie będą mieli swoje świątynie, a przez statuą Ronaldo piłkarscy kapłani podtrzymywać będą wieczny ogień.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3