18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Legendarna Syrena kończy 56 lat. Zobacz jak się zmieniała [ZDJĘCIA]

Maciej Roik
Prototyp Syreny Roadster
Prototyp Syreny Roadster Wikipedia
Były marzeniem niemal każdego Polaka, a początkowo trafiały tylko do wybrańców. Choć były głośne, niespecjalnie wygodne i już w momencie rozpoczęcia ich produkcji przestarzałe, do dzisiaj są legendą motoryzacji czasów PRL. Dokładnie 56 lat temu rozpoczęła się seryjna produkcja Syreny, pierwszego samochodu od początku do końca polskiej konstrukcji. Pierwszy model jaki zjechał z taśmy produkcyjnej to Syrena model 100.

Od konceptu do realizacji minęło jednak kilka lat. I tak prace nad tym modelem ruszyły już w maju 1953 roku. Wówczas podjęto decyzję o rozpoczęciu prac konstrukcyjnych, a pod koniec tamtego roku zbudowano “przedprototyp". W 1955 roku Syrena zadebiutowała na Poznańskich Targach. A dokładnie 20 marca 1957 roku, rozpoczęto jej seryjną produkcję (Syrena 100).

Zobacz także:

Poznań: Zabytkowe samochody na Starym Rynku [ZDJĘCIA]

Do 1972 roku auto było produkowane przez Fabrykę Samochodów Osobowych w Warszawie. Później powstawało w Fabryce Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej. W sumie do 1983 roku wyprodukowano ponad pół miliona egzemplarzy Syreny!

Przez te lata Syrena przechodziła szereg modyfikacji. A na polskich drogach pojawiły się takie modele jak Syrena 100, 101, 102, 103, 104 i 105. Oprócz tego na bazie Syreny powstało szereg wersji pochodnych, wykonywanych seryjnie (Bosto, R 20), małoseryjnie (Laminat) lub jednostkowo (Sport , Mikrobus). Pojawiła się też wersja roadster, która jednak nigdy nie doczekała się fabrycznej realizacji ani nawet projektu (chociaż podzespoły Syreny mają taki potencjał).

Popularnym, choć dzisiaj niezwykle rzadkim modelem jest R20. Ten dwuosobowy pick-up był produkowany w latach 1972-83 z przeznaczeniem dla rolników i ogrodników. Samochód był przystosowany dla dwóch osób i ładunku nieprzekraczającego 350 kg.

Takich samochodów już nie spotkacie. A były królami naszych ulic [ZDJĘCIA]

Dzisiaj Syrena cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem konstruktorów. A jej nadwozie jest bazą, na której powstają m.in. samochody sportowe.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski