Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Legendarny Mikrus będzie odbudowany po groźnym pożarze i wypadku. Pod Poznaniem odradza się niczym feniks z popiołów

Grzegorz Okoński
Grzegorz Okoński
Legendarny Mikrus jest odbudowywany po pożarze przez Zbigniewa Koprasa, który ma już kilka takich samochodów
Legendarny Mikrus jest odbudowywany po pożarze przez Zbigniewa Koprasa, który ma już kilka takich samochodów arch. Leszka Kuźby
Choć jest jedną z legend polskiej motoryzacji, to słyszało o nim niewielu – Mikrus, samochód produkowany tylko przez trzy lata, który dziś jeździ w Polsce w ilości około dziesięciu sztuk. Jeden z efektowniejszych egzemplarzy, żółta „pszczółka” Leszka Kuźby, jest właśnie odbudowywana po wypadku i pożarze. Choć Mikrus jest miniaturowym samochodem, to jego odbudowa jest bardzo trudna, z powodu braku części…

Rok temu pisaliśmy o remoncie zabytkowego Mikrusa z 1959 roku, należącego do Leszka Kuźby: samochód w drodze z Poznania do Konina uległ wypadkowi, gdy wjechało w niego inne auto. Mikrus obrócił się na drodze i stanął w płomieniach. Jadący nim wówczas pan Leszek wypadł przez otwarte drzwi. Mimo prób ugaszenia ognia, samochód spłonął. Jednak – nie został spisany na straty!

Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji opublikowało raport "Wypadki drogowe w Polsce w 2018 roku". Dowiadujemy się z niego między innymi, na których drogach krajowych dochodzi do największej liczby wypadków i gdzie ginie najwięcej osób. W 2018 roku na tych drogach doszło do 7 195 wypadków, w których zginęło 957 osób, a rannych zostało 9 175 osób. Sprawdź 10 najbardziej niebezpiecznych dróg krajowych w Polsce.Przejdź dalej --->

10 najbardziej niebezpiecznych dróg w Polsce. Tu było najwię...

Spalone autko trafiło bowiem do warsztatu pasjonata Zbigniewa Koprasa z podpoznańskiego Fiałkowa, który w swojej kolekcji miał już Mikrusy, w sumie pięć… i pół samochodu. Zakochany w polskich pojazdach Zbyszek (ma m.in. ponad pół setki Fiatów 126p, jedenaście dużych Fiatów, czy cztery Syreny) postanowił, że tak rzadki dziś zabytek nie skończy na złomie, ale będzie odbudowany.

Właściciel zaapelował, by kolekcjonerzy i pasjonaci polskiej motoryzacji pomogli w uratowaniu legendarnego samochodu, by jeśli mają zbędne części zamienne, przekazali je do odbudowy, a także – by wsparli akcję finansowo, części bowiem – jako niezwykle rzadkie – nie są tanie. Ze zbiórki jednak trzeba był zrezygnować, samochód jest bowiem odbudowywany z polisy sprawczyni wypadku.

Odbudowywany Mikrus już przed wizytą u lakiernika

Przez rok mocno posunęliśmy się do przodu, choć jeszcze wiele jest do zrobienia, by w przyszłym roku, jak zakładamy, Mikrus wyjechał o własnych siłach

– opowiada Zbigniew Kopras.

I dodaje: - Mamy już przygotowane nadwozie i czekamy na lakiernika. Wykorzystałem tutaj części z moich samochodów i elementy dorabiane, do których dokumentację opracowujemy wspólnie z pasjonatami. To galanteria, ale wbrew pozorom dziś już niespotykana, bo delikatna i najszybciej ulegająca zniszczeniu. Znaczki firmowe trzeba robić i przymocowywać ręcznie, klamek, które w tym przypadku po prostu się stopiły, nie ma, tak samo sprężyny zawieszenia muszą być dorobione, a kierownicę trzeba ręcznie pokryć oplotem z żyłki o średnicy 0,6 mm.

Ciężarówka stanęła w ogniu na autostradzie w Kalifornii. Zobacz video:

Odbudowa Mikrusa. Zbigniew Kopras poszukuje części i wzorów

Odbudowywany Mikrus ma swoją oryginalną płytę podłogową, ma już inny, wyremontowany, silnik, ma przełączniki do kabiny, odtwarzany jest obecnie układ hamulcowy i układ elektryczny. Tapicerka i zderzaki będą jeszcze dorabiane, Owszem, trafiają się kolekcjonerzy, którzy deklarują, że mają niektóre części, ale są to przeważnie elementy, które już udało się skompletować, a do tego, poszukują oni na wymianę innych niespotykanych dziś części, których Zbyszek Kopras, choćby chciał, nie posiada. Inni wypożyczają części jako wzory do dorobienia kopii.

Jeden z dziesięciu Mikrusów w Polsce

Uparcie nad nim pracujemy, by autko pana Leszka, które było dla niego jak członek rodziny, od 1974 roku, gdy je kupił, wróciło do dawnej sprawności i ozdabiało zloty zabytkowych samochodów

– obiecuje Zbigniew Kopras.

I dodaje: - Mikrusów wyprodukowano 1720, na świecie w kolekcjach jest może pięćdziesiąt, z tego w Polsce – około dziesięciu. Były wytwarzane w Mielcu, a silniki – w Świdniku. Mają bardzo dużą wartość historyczną, tym bardziej więc nie można pozwolić, by jeden wypadek przekreślił żywot tak zasłużonej maszyny...

Zobacz też:

Egzamin na prawo jazdy to prawdziwe wyzwanie. Które szkoły nauki jazdy w Poznaniu najlepiej przygotowują kursantów? Wydział komunikacji Urzędu Miasta Poznania przedstawił specjalny raport. Zobacz, które szkoły mają najwyższą zdawalność teorii i praktyki.Przejdź do kolejnego zdjęcia --->

Poznań: Najlepsze szkoły nauki jazdy. Mają najwyższą zdawaln...

Większość poznaniaków kojarzy, że darmowe przejazdy MPK przysługują osobom starszym i małym dzieciom, ale grup osób, które mogą jeździć tramwajami i autobusami bez biletów jest znacznie więcej. Sprawdź, kto może za darmo jeździć MPK Poznań i w jakich sytuacjach ----->

Kto może jeździć pojazdami MPK Poznań za darmo? Osób, które ...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski