Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A. w Poznaniu będą odpowiedzialne za remonty i modernizację czołgów Leopard 2A5 używanych w Wojsku Polskim. Ponadto, remonty i naprawy układów napędowych do wszystkich Leopardów - czyli typu 2A4 i 2A5, znajdujących się na wyposażeniu Sił Zbrojnych RP, będą przeprowadzane w Centrum Zespołów Napędowych poznańskiej spółki. Pod koniec minionego roku WZM S.A. zawarły stosowne umowy regulujące te kwestie. To ogromny sukces i szansa na dalszy rozwój dla Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych, a także dla Poznania.
Porozumienie z Bumarem
Pod koniec roku postępowanie na modernizację i serwi-sowanie 128 Leopardów 2A4 zakończyło się podpisaniem umowy między przedstawicielami Inspektoratu Uzbrojenia a konsorcjum polskich przedsiębiorstw. Wartość umowy to 2,415 mld zł. Część z tych pieniędzy trafi do poznańskiej spółki, która na podstawie porozumienia podpisanego 28 grudnia 2015 roku z ZM Bumar-Łabędy S.A. zrealizuje w czołgach remont jednostek napędowych. Prace zostaną wykonane w Centrum Zespołów Napędowych zakładu.
Ten sukces nie byłby możliwy, gdyby nie determinacja i upór Elżbiety Wawrzy-nkiewicz. Prezes WZM S.A. od lat zabiegała, by to Poznań był odpowiedzialny za obsługę czołgów.
- Bez wątpienia jesteśmy spółką najlepiej do tego przygotowaną. Od lat rozwijaliśmy potencjał do realizacji działań związanych z obsługą Leopardów. Inwestowaliśmy w specjalistyczne szkolenia, zwiększaliśmy zakres współpracy z partnerami zagranicznymi do kooperacji oraz transferu know-how, a co najważniejsze pozyskiwaliśmy niezbędne uprawnienia techniczne. Dużą część środków finansowych skierowaliśmy na rozwój naszej infrastruktury i wyposażenia techniczno-warsztatowego - zapewnia Elżbieta Wawrzynkiewicz, prezes Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych w Poznaniu.
Będące na wyposażeniu Polskich Sił Zbrojnych czołgi Leopard 2A5 będą remontowane i serwisowane wyłącznie w Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych. Tym samym w przyszłości WZM S.A. będą liderem modernizacji tych pojazdów. To wynik porozumienia z Zakładami Mechanicznymi Bumar-Łabędy. Umowa pomiędzy spółkami określa podział prac w zakresie przeglądów technicznych na najwyższym poziomie F6 i napraw czołgów Leopard 2A4 i 2A5.
Zakłady z Gliwic będą odpowiedzialne za wsparcie eksploatacji czołgów Leopard 2A4, w tym zmodernizowanych do wersji Leopard 2PL (remonty i przeglądy na poziomie F6), przy czym remonty i naprawy zespołów napędowych wszystkich czołgów Leopard, znajdujących się na wyposażeniu polskiej armii, będą prowadzone w poznańskim Centrum Zespołów Napędowych.
Poznański zakład jest najlepiej przygotowany
Na bazie zdobytego doświadczenia przy współpracy z niemieckim koncernem Rheinmetall Landsysteme GmbH, poznański zakład już posiada potencjał w zakresie serwisu i remontów polskich Leopardów nowszego typu.
- Posiadamy, potwierdzony odpowiednimi umowami i licencjami, potencjał do obsługi Leopardów, w tym przeglądów na najwyższym poziomie F6 - mówi Elżbieta Wawrzynkiewicz.
- W tej chwili w ramach Centrum Obsługi czołgów Leopard 2A5 rozwijamy szkolenia zakładające wiedzę teoretyczną oraz umiejętności praktyczne dla użytkowników i służb technicznych Sił Zbrojnych RP. 34. Brygada Kawalerii Pancernej w Żaganiu, użytkująca pojazdy tego typu, będzie mieć do dyspozycji serwis, wsparcie i obsługę dla czołgów 24 godziny na dobę - dodaje prezes WZM S.A.
Prezes zdradza, że z egzemplarzy 2A5 zamierza zrobić prawdziwą perełkę.
- Mam duże plany na ich modernizację, a także na modyfikację i ulepszenie sprzętu towarzyszącego - mówi E. Wawrzynkiewicz.
Zagraniczna współpraca i szansa dla Poznania
Strategicznym partnerem Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych S.A. w zakresie przeglądów i remontów czołgów Leopard 2 jest największy na świecie producent wojskowych silników, tj. niemiecki MTU Friedricheshafen GmbH. WZM S.A. uzyskały wyłączność autoryzowanego serwisu na silniki MTU używane w Leopardach. Dodatkowo na początku grudnia 2015 roku WZM S.A. podpisały kolejną umowę - z niemiecką spółką RENK AG, dotyczącą transferu technologii i wiedzy w zakresie serwisu skrzyń przekładniowych HSWL 354.
Modernizacja Leopardów to bez wątpienia kluczowy program dla polskiej zbrojeniówki. Dla Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych to potężny krok w rozwoju i szansa na powstanie kolejnych miejsc pracy. Dla Poznania to pierwszy krok ku temu, by miasto stało się centrum przemysłu zbrojeniowego.
Zmodyfikowane pojazdy typu 2A4 mają trafiać do Wojska Polskiego już w latach 2019-2020.
Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?