Leopardy to dla nas szansa

Marta DanielewiczZaktualizowano 
Leopardy to dla nas szansa<br>Będące na wyposażeniu Polskich Sił Zbrojnych czołgi 2A5 będą remontowane i serwisowanie wyłącznie w Poznaniu
Leopardy to dla nas szansaBędące na wyposażeniu Polskich Sił Zbrojnych czołgi 2A5 będą remontowane i serwisowanie wyłącznie w Poznaniu Mariusz Kapała
Modernizacja Leopardów to bez wątpienia kluczowy program dla polskiej zbrojeniówki. To też potężny krok w rozwoju dla WZM S.A i szansa na powstanie nowych miejsc pracy. Dla Poznania to pierwszy krok ku temu, by stolica Wielkopolski stała się centrum przemysłu zbrojeniowego

Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A. w Poznaniu będą odpowiedzialne za remonty i modernizację czołgów Leopard 2A5 używanych w Wojsku Polskim. Ponadto, remonty  i naprawy układów napędowych do wszystkich Leopardów - czyli typu 2A4 i 2A5, znajdujących się na wyposażeniu Sił Zbrojnych RP, będą przeprowadzane w Centrum Zespołów Napędowych poznańskiej spółki.  Pod koniec minionego roku WZM S.A. zawarły stosowne umowy regulujące te kwestie. To ogromny sukces i szansa na dalszy rozwój dla Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych, a także dla Poznania.

Porozumienie z Bumarem
Pod koniec roku postępowanie na modernizację i serwi-sowanie 128 Leopardów 2A4 zakończyło się podpisaniem umowy między przedstawicielami Inspektoratu Uzbrojenia a konsorcjum polskich przedsiębiorstw. Wartość umowy to 2,415 mld zł. Część z tych pieniędzy trafi do poznańskiej spółki, która na podstawie porozumienia podpisanego 28 grudnia 2015 roku z ZM Bumar-Łabędy S.A. zrealizuje w czołgach remont jednostek napędowych. Prace zostaną wykonane w Centrum Zespołów Napędowych zakładu. 

Ten sukces nie byłby możliwy, gdyby nie determinacja i upór Elżbiety Wawrzy-nkiewicz. Prezes WZM S.A. od lat zabiegała, by to Poznań był odpowiedzialny za obsługę czołgów. 

- Bez wątpienia jesteśmy spółką najlepiej do tego przygotowaną. Od lat rozwijaliśmy potencjał do realizacji działań związanych z obsługą Leopardów. Inwestowaliśmy w specjalistyczne szkolenia, zwiększaliśmy zakres współpracy z partnerami zagranicznymi do kooperacji oraz transferu know-how, a co najważniejsze pozyskiwaliśmy niezbędne uprawnienia techniczne. Dużą część środków finansowych skierowaliśmy na rozwój naszej infrastruktury i wyposażenia techniczno-warsztatowego - zapewnia Elżbieta Wawrzynkiewicz, prezes Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych w Poznaniu. 

 

Będące na wyposażeniu Polskich Sił Zbrojnych czołgi Leopard 2A5 będą remontowane i serwisowane wyłącznie w Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych. Tym samym w przyszłości WZM S.A. będą liderem modernizacji tych pojazdów. To wynik porozumienia z Zakładami Mechanicznymi Bumar-Łabędy.  Umowa pomiędzy spółkami określa podział prac w zakresie przeglądów technicznych na najwyższym poziomie F6 i napraw czołgów Leopard 2A4 i 2A5. 

Zakłady z Gliwic będą odpowiedzialne za wsparcie eksploatacji czołgów Leopard 2A4, w tym zmodernizowanych do wersji Leopard 2PL (remonty i przeglądy na poziomie F6), przy czym remonty i naprawy zespołów napędowych wszystkich czołgów Leopard, znajdujących się na wyposażeniu polskiej armii, będą prowadzone  w poznańskim Centrum Zespołów Napędowych. 

Poznański zakład jest najlepiej przygotowany
Na bazie zdobytego doświadczenia przy współpracy z niemieckim koncernem Rheinmetall Landsysteme GmbH, poznański zakład już posiada potencjał w zakresie serwisu i remontów polskich Leopardów nowszego typu. 

- Posiadamy, potwierdzony odpowiednimi umowami i licencjami, potencjał do obsługi Leopardów, w tym przeglądów na najwyższym poziomie F6 - mówi Elżbieta  Wawrzynkiewicz.

 

- W tej chwili  w ramach Centrum Obsługi czołgów Leopard 2A5 rozwijamy szkolenia zakładające wiedzę teoretyczną oraz umiejętności praktyczne dla użytkowników i służb technicznych Sił Zbrojnych RP. 34. Brygada Kawalerii Pancernej w Żaganiu, użytkująca pojazdy tego typu, będzie mieć do dyspozycji serwis, wsparcie i obsługę dla czołgów 24 godziny na dobę - dodaje prezes WZM S.A.

Prezes zdradza, że z egzemplarzy 2A5 zamierza zrobić prawdziwą perełkę.

- Mam duże plany na ich modernizację, a także na modyfikację i ulepszenie sprzętu towarzyszącego - mówi E. Wawrzynkiewicz.

Zagraniczna współpraca i szansa dla Poznania
Strategicznym partnerem Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych S.A. w zakresie przeglądów i  remontów czołgów Leopard 2 jest największy na świecie producent wojskowych silników, tj. niemiecki MTU Friedricheshafen GmbH. WZM S.A. uzyskały wyłączność autoryzowanego serwisu na silniki MTU używane w Leopardach. Dodatkowo na początku grudnia 2015 roku WZM S.A. podpisały kolejną umowę - z niemiecką spółką RENK AG, dotyczącą transferu technologii  i wiedzy w zakresie serwisu skrzyń przekładniowych HSWL 354.

Modernizacja Leopardów to bez wątpienia kluczowy program dla polskiej zbrojeniówki.  Dla Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych to potężny krok w rozwoju i szansa na powstanie kolejnych miejsc pracy.  Dla Poznania to pierwszy krok ku temu, by miasto stało się centrum przemysłu zbrojeniowego. 

Zmodyfikowane pojazdy typu 2A4 mają trafiać do Wojska Polskiego już w latach 2019-2020.

polecane: FLESZ: Smartfon zamiast kas fiskalnych.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 6

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

P
Przedstawiciel WZM S.A

OFICJALNE STANOWISKO WZM S.A

Odnosząc się do przedstawionych zarzutów, pragnę wyjaśnić co następuje:

1) Fakt występowania emisji substancji do środowiska nie oznacza automatycznie powstania zagrożenia dla środowiska, czy zdrowia ludzkiego. Kluczowa jest bowiem wielkość emisji i związany z nią wpływ na otoczenie. Wpływ ten określa się poprzez pomiar stężenia zanieczyszczenia w powietrzu wokół obiektu, a następnie porównanie otrzymanych wyników z odpoiwednimi normami krajowymi. Z pomiarów jakości powietrza prowadzonych przez WIOŚ nie wynika, aby emisja zanieczyszczeń gazowych i pyłowych z instalacji WZM S.A miał istotny wpływ na jakość powietrza w sąsiedztwie Spółki. Należy podkreślić, że wiele z wymienionych przez Pana substancji takich jak np. nikiel, czy kobalt jest emitowana przez Spółkę w ilościach jedynie śladowych. Przykładowo całkowita emisja niklu z instalacji przemysłowych WZM S.A w roku 2013 wyniosła zaledwie 17 gram. Dla porównania według danych opublikowanych przez Krajowy Ośrodek Bilansowania i Zarządzania Emisjami sumaryczna emisja tego pierwiastka do Powietrza w Polsce w roku 2013 wyniosła 147,6 ton (147600000 gram), a więc udział WZM S.A w całkowitej krajowej emisji wyniósł w tym okresie około 0,000012%. Biorąc pod uwagę powyższe można uznać wpływ WZM S.A na otoczenie w tym zakresie za całkowicie pomijalny.

Zastosowanie urządzeń do redukcji emisji w instalacjach użytkowanych przez WZM S.A zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa nie jest wymagane. Ewentualne stosowanie urządzeń redukcji  tego typu redukujących emisję nie stanowi optymalnego rozwiązania w zakresie zapewnienia standardów ochrony środowiska. Dużo lepszym sposobem utrzymania wymogów ochrony środowiska jest rozwój nowoczesnych (przyjaznych środowisku) technologii charakteryzujących się zminiejszoną w porównaniu ze standardowymi emisją zanieczyszczeń tzw. "technologii zintegrowanych". Właśnie tego typu rozwiązania Spółka preferuje w swojej strategii rozwoju. Przykładem realizacji idei "technologii zintegrowanych" w WZM S.A jest:

- całkowicie wyeliminowanie z Zakładu źródła emisji szkodliwego dla zdrowia i środowiska cyjanowodoru, co osiągnięto poprzez zmianę technologii cynkowania galwanicznego z cyjankalicznego na słabo-kwaśne;

- ograniczenie emisji LZO na Zakładzie poprzez zmianę dotychczas stosowanego środka myjącego o wysokiej zawartości LZO na środek pozbawiony LZO;

- ponad 90-krotne obniżenie emisji pyłów z instalacji obróbki strumieniowo-ściernej detali dzięki jej gruntownej modernizacji w roku 2013

2) Hamownia silników wysokoprężnych w WZM S.A to instalacja spalania paliw, w którym źródłem emisji zanieczyszczeń do powietrza są silniki Diesla poddawane testom na stanowiskach kontrolnych. W danej chwili testom poddawany może być tylko jeden silnik, tak więc jednostkowa wielkość emisji zanieczyszczeń jest dokładnie taka jak emisja z jednego pojazdu wojskowego. Emitowane w skali roku z hamowni ilość zanieczyszczeń gazowych i pyłowych są kilkadziesiąt tysięcy razy niższe od tych , które powstają w tym samym okresie czasu podczas eksplotacji instalacji do enegetycznego spalania paliw takich jak elektrociepłownie, czy elektrownie. Pomimo faktu, że tego typu instalacje nie są objęte standardamni emisyjnymi, dokonując modernizacji hamowni w roku 2015 Spółka uwzględniła rozwiązania techniczne ograniczające wpływ przedmiotowej instalacji na otoczenie i komfort życia okolicznych mieszkańców.

Należy podkreślić fakt, że Zakład funkcjonuje przy ul.Dąbrowskiego już od lat 70-tych, dłużej niż otaczające go budownictwo mieszkalne. W momencie sprzedaży terenów przylegających do Zakładu na cele mieszkaniowe ówczesny Zarząd Spółki zwracał uwagę na ewentualne uciążliwości, co znalazło wymiar także w oprotestowaniu decyzji o przeznaczenie tych terenów na cele mieszkalne. Niezależnie od powyższego Spółka poprzez odpowiednią organizację prac, a także pprzeprowadzanie modernizacji urządzeń, czyni wszelkie starania, aby zminimalizować u

s
scep

chyba jednak mniejszym obciążeniem dla podatnika i budżetu było te "100 tys. par butów do podzelowania" otrzymane ze wschodu.

s
super obywatel

do obywatela,

stek bzdur, wyrzuconych z wydychanym przez " p. obywatela"  dwutlenkiem węgla, bez żadnych urządzeń do redukcji tych idiotycznych uwag...

...

Mało kto wie, że najważniejszymi elementami człowieka jest układ zamiany powietrza na szkodliwy i trujący dwutlenek węgla oraz układ zamiany produktów pochodzenia roślinno-zwierzęcego na odpady oraz wiele niebezpiecznych gazów takich jak: azot, dwutlenek węgla, siarkowodór, metan i metanotiol. Wszystko kosztem środowiska, ludzie uważajcie!!!

o
obywatel

Rozwój WZM jak najbardziej, ale nie kosztem środowiska i zdrowia mieszkańców Poznania! Mało kto wie, że najważniejszym elementem Centrum Zespołów Napędowych jest hamownia silników wysokoprężnych, która emituje dwutlenek siarki, dwutlenek azotu i tlenek węgla bez jakichkolwiek filtrów co przyznają pracownicy WZM. Szkoda, że pani Prezes nie rozwijała infrastruktury chroniącej środowisko, bo same technologie i szkolenia kadry nie służą mieszkańcom Poznania. Rozwój WZM w obecnym układzie to zagrożenie dla miasta, a nie szansa na jego rozwój. Lista trujących emisji z zakładu: Pył zawieszony PM 10 i PM 2,5, tlenki azotu, tlenki węgla, LZO, Nikiel, Chlorowodór, Fluor, Kobalt, Siarkowodór, Dwusiarczek węgla, Aldehyd octowy, Amoniak, Styren, Akroleina, Dwutlenek siarki, Węglowodory aromatyczne. Więkoszość z tych emisji nie ma zainstalowanych urządzeń do ich redukcji, co wynika m.in. z protokołów z kontroli Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Poznaniu.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3