Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Leszno: Drużyna I Liceum Ogólnokształcącego zwycięzcą debaty oksfordzkiej

RED
Drużyna I Liceum Ogólnokształcącego w Lesznie okazała się najlepsza w rozstrzygniętym w piątek w Poznaniu projekcie edukacyjnym "Zrozumieć historię - młodzież debatuje". Przedsięwzięcie miało formę międzyszkolnego turnieju debat oksfordzkich.

Pojedynki słowne licealistów zorganizowano w Poznaniu po raz drugi. Projekt jest wspólnym dziełem poznańskiego oddziału IPN i Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Jak poinformowała Natalia Cichocka z poznańskiego oddziału IPN, w tym roku do udziału w projekcie zgłosiło się 16 liceów z Wielkopolski i województwa lubuskiego.

- Uczniowie zmierzyli się w piątek w pojedynkach słownych skupionych tematycznie wokół II wojny światowej i jej konsekwencji dla Polski i Polaków. W pojedynku dotyczącym rzezi wołyńskiej zwyciężyło liceum z Leszna, przed I LO z Kościana i VI LO z Poznania - powiedziała Cichocka.

Nagrodą dla zwycięzców będzie wyjazd do Warszawy, połączony ze zwiedzaniem Muzeum Powstania Warszawskiego i instytucji państwowych.

Jak podała Cichocka, w styczniu IPN zorganizował w Poznaniu wykłady przygotowujące pod względem merytorycznym do udziału w poszczególnych debatach. Były to całodniowe zajęcia historyczne prowadzone przez wykładowców IPN.

Trenerzy z UAM przeprowadzili natomiast w szkołach cykl warsztatów dotyczących zasad debat oksfordzkich, podstaw erystyki, retoryki, emisji głosu.

- W Poznaniu od kilku lat z powodzeniem działa projekt, który krzewi wśród młodzieży ideę debat oksfordzkich. Jej inicjatorzy to studenci i absolwenci UAM - podała Cichocka.

Debata oksfordzka należy do najbardziej sformalizowanych form dyskusji. Dyskutuje osiem osób: cztery ze strony zgadzającej się z tezą i cztery ze strony opozycyjnej. Każdy z dyskutantów ma swoją rolę i zadanie w dyskusji.

Nad całością panuje marszałek oraz sekretarz, którzy pilnują porządku i czasu dyskusji. Każdy z uczestników przedstawia argumenty swojej strony. Trzyosobowe jury złożone z doświadczonych mówców i historyków decyduje, czyja argumentacja była bardziej przekonująca.

Celem projektu jest kształtowanie wśród młodych osób postawy obywatelskiej i patriotycznej oraz pogłębianie wiedzy na temat kluczowych zagadnień z najnowszej historii Polski.

WIDZIAŁEŚ COŚ CIEKAWEGO? ZNASZ INTERESUJĄCĄ HISTORIĘ? MASZ ORYGINALNE ZDJĘCIA?
NAPISZ DO NAS NA ADRES [email protected]!

Możesz wiedzieć więcej! Kliknij i zarejestruj się: www.gloswielkopolski.pl/piano

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski