Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Lidia Leońska: Jeśli trzeba, zapłacą za prąd i opał

BEM
Lidia Leońska
Lidia Leońska archiwum
Z Lidią Leońską rzecznikiem Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie, rozmawia Beata Marcińczyk

Każdego z nas dotykają podwyżki, nie tylko czynszu. Na czym tu oszczędzać? Może przestać płacić czynsz?
Lidia Leońska: Każda osoba, które znajdzie się w trudnej sytuacji, nie tylko finansowej, może zgłosić się do Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie. W ciągu 14 dni odwiedzi ją nasz pracownik, by przeprowadzić wywiad.

Zawsze wtedy próbuje dociec, jaki jest powód trudnej sytuacji, w tym braku pieniędzy. Czasem jest to utrata pracy, czasem choroba kogoś w rodzinie, może czyjaś niepełnosprawność. Pracownik socjalny zawsze próbuje uświadomić, że zapłata czynszu jest podstawą. Utrata dachu nad głową może być początkiem wielu kolejnych katastrof życiowych.

Możemy starać się o dodatki mieszkaniowe czy obniżkę czynszu. Jak jeszcze staracie się Państwo pomagać?
Lidia Leońska: Klientem MOPR mogą być osoby, które mają niskie dochody - dla osoby samotnej to 477 złotych na rękę, albo 351 na osobę w rodzinie.

Kryteria stosowane przy dodatkach mieszkaniowych są zdecydowanie łagodniejsze. Do nas trafiąją więc osoby naprawdę ubogie.

Bywają takie przypadki, że pomagamy im w opłatach. Nie dzieje się to od razu, nie polega na dawaniu pieniędzy. Pracownik socjalny pyta właściciela budynku czy spółdzielnię mieszkaniową, jak oceniają kondycję finansową rodziny. Prowadzone są negocjacje, na przykład dotyczące rozłożenia długu na raty albo o obniżeniu czynszu.

Robimy wszystko, by rodzina nie straciła dachu nad głową. Jeżeli czynsz jest niepłacony, mimo otrzymania przez rodzinę dodatku mieszkaniowego, to możemy przez pewien czas wspomóc rodzinę finansowo.

Pieniądze oczywiście trafiają na konto właściciela albo zarządcy budynku, a nie do ręki naszego klienta.

Czy MOPR pomaga też w regulowaniu innych płatności?
Lidia Leońska: Możemy dofinansowywać zakup opału. Pieniądze dostaje dostawca albo nasz klient, ale nie zawsze całą kwotę na całą zimę. Podzielone to jest na dwie, trzy wypłaty.

Bywa, że konieczne jest opłacenie jakiegoś rachunku za media. W przypadku rachunków za wodę staramy się, by nasi klienci korzystali z Funduszu Wodociągowego Aquanetu. Zużycie energii elektrycznej można skutecznie ograniczyć, montując choćby liczniki przedpłatowe.

Bardzo ważną rolą pracownika socjalnego jest między innymi uświadomienie klientowi, gdzie i jak może poczynić oszczędności i jak racjonalnie gospodarować.

[email protected].[/b]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski