Podczas trwającego w Krakowie Kongresu Bezpieczeństwa Drogowego 2024, o zarządzaniu prędkością mówił prof. Stanisław Gaca, z Wydział Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej. Przekonywał, że na kierowców przekraczających prędkość najbardziej działa… zwężanie ulic. A następnie systemy kontroli takie jak fotoradary czy odcinkowe pomiary prędkości.
W Niemczech rozważane jest wprowadzenie nowego limitu prędkości na drogach pozamiejskich. Zamiast dopuszczalnych 100 km/h, miałby obowiązywać limit 80 km/h. Taki limit obowiązuje np.we Francji. W Polsce obecnie nie ma planów zmian limitów prędkości. Eksperci bezpieczeństwa ruchu drogowego od dawna postulują jednak, aby limit prędkości na autostradach ze 140 km/h, obniżyć do 120 km/h.
Przekroczenie prędkości
Jazda z prędkością o 10-20 km/h większą od dopuszczalnej staje się często dla kierowców rutyną. Wielu z nich sądzi, że to niewielkie przekroczenie limitu i w konsekwencji nie ma znaczenia. Jednak następstwa takiego sposobu myślenia mogą okazać się tragiczne w skutkach zwłaszcza dla niechronionych uczestników ruchu drogowego. Uderzenie przez samochód poruszający się z prędkością 30 km/h przeżyje dziewięciu na dziesięciu pieszych, ale już przy prędkości 50 km/h zginie co drugi pieszy. Jeszcze gorzej wygląda sytuacja przy prędkości powyżej 60 km/h – takiego potrącenia nie przeżyje prawie nikt, szansę ma jedynie jeden na dziesięciu pieszych, przy czym najdotkliwsze konsekwencje ponoszą piesi w wieku powyżej 60 lat.
Dane te pokazują jednocześnie, że w niektórych sytuacjach nawet jazda z prędkością mieszczącą się w granicach prędkości dopuszczalnej przez przepisy nie gwarantuje bezpieczeństwa. Prędkość należy dostosować do panujących warunków i sytuacji na drodze, a także do umiejętności kierowcy czy jego stanu psychofizycznego.
Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy, że jadąc wolniej o 10-20 km/h, może realnie ograniczyć ryzyko wypadku drogowego, a jeśli nawet doszłoby do takiego zdarzenia, jego skutki mogą być mniej poważne. Warto na co dzień walczyć z nawykiem jazdy nieznacznie ponad limit. Dzięki temu nie tylko unikamy otrzymania mandatu, lecz także zyskujemy cenne sekundy na reakcję w przypadku niebezpiecznej sytuacji na drodze. Przy mniejszej prędkości skraca się również droga hamowania – mówi Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
Limity prędkości w Polsce
Standardowe limity prędkości odnoszące się do motocykli i samochodów o masie dopuszczalnej całkowitej do 3,5 tony wynoszą w Polsce:
- na autostradach – do 140 km/h,
- na drogach ekspresowych dwujezdniowych – do 120 km/h,
- na drogach ekspresowych jednojezdniowych – do 100 km/h,
- na drogach dwujezdniowych o co najmniej dwóch pasach przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu – do 100 km/h,
- na pozostałych drogach – do 90 km/h,
- na drogach w terenie zabudowanym – do 50 km/h,
- na drogach w strefie zamieszkania – do 20 km/h.
Ile wynosi mandat za przekroczenie prędkości?
- do 10 km/h to mandat w wysokości 50 zł
- od 11 km/h do 15 km/h – 100 zł
- od 16 km/h do 20 km/h – 200 zł
- od 21 km/h do 25 km/h – 300 zł
- od 26 km/h do 30 km/h – 400 zł
- ponad 30 km/h – 800 zł
- ponad 40 km/h – 1000 zł
- ponad 50 km/h – 1500 zł
- ponad 60 km/h – 2000 zł
- ponad 70 km/h – 2500 zł
Liczba punktów karnych za przekroczenie prędkości
- do 10 km/h kierowca otrzyma 1 pkt karny,
- od 11 do 15 km/h kierowca otrzyma 2 pkt karne,
- od 16 do 20 km/h kierowca otrzyma 3 pkt karne,
- od 21 do 25 km/h kierowca otrzyma 5 pkt karnych,
- od 26 do 30 km/h kierowca otrzyma 7 pkt karne,
- od 31 do 40 km/h kierowca otrzyma 9 pkt karnych,
- od 41 do 50 km/h kierowca otrzyma 11 pkt karnych,
- od 51 do 60 km/h kierowca otrzyma 13 pkt karnych,
- od 61 do 70 km/h kierowca otrzyma 14 pkt karnych,
- o więcej niż 70 km/h kierowca otrzyma 15 pkt karnych.
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?