Na początku 2011 r. politycy Platformy Obywatelskiej zapowiadali rozbudowę byłego lotniska wojskowego w Pile. Na specjalnej konferencji prasowej Adam Szejnfeld, poseł PO z Piły, wskazywał na możliwość połączenia z Portem Lotniczym "Ławica" w Poznaniu. Wtórował mu m.in. ówczesny wicemarszałek województwa Leszek Wojtasiak z PO czy Maria Małgorzata Janyska, wtedy radna sejmiku, dziś posłanka PO.
Politycy opowiadali, że lotnisko będzie miało funkcję towarową, że może stać się portem dla ruchu małych samolotów pasażerskich, a także - przyjmującym loty czarterowe i tanich linii lotniczych. Padło nawet stwierdzenie, że Piła może wspomagać Ławicę już podczas Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej Euro 2012. Tak się jednak nie stało. Wizje przyszłości wojskowego lotniska snuł też Tomasz Górski, gdy był jeszcze posłem PiS z pilskiego okręgu. Proponował, by stworzyć tu nowy port lotniczy dla Wielkopolski.
Nadzieje Piły odżyły, gdy prezydent miasta Piotr Głowski zapowiedział, że wśród czterech kluczowych projektów, które miasto chciałoby zrealizować za pieniądze z nowego rozdania Unii Europejskiej na lata 2014-2020, znajduje się plan stworzenia terminala general aviation, czyli lotniska dla obsługi małego ruchu lotniczego związanego z biznesem lub turystyką.
- Przygotowaliśmy cztery kluczowe projekty, które są zgodne z kierunkami rozwoju przedstawionymi przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego i ze strategią Wielkopolska 2020 - przekonywał w lutym prezydent Piły Piotr Głowski.
Ale okazuje się, że projekt przebudowy dawnego lotniska wojskowego z nowymi unijnymi priorytetami jednak się nie pokrywa.
- Niestety, nie ma szans na dofinansowanie w nowej unijnej perspektywie budowy lotniska w Pile - mówi Grzegorz Potrzebowski, dyrektor departamentu polityki regionalnej w urzędzie marszałkowskim. - Ministerstwo transportu ma zamiar ograniczyć sumę pieniędzy przekazywanych na lotniska do 0,26 proc. wszystkich środków w nowej perspektywie i chce finansować tylko projekty poprawiające bezpieczeństwo w portach. Szansę na dofinansowanie mają tylko duże lotniska w europejskiej sieci TEN-T, co potwierdziło też Ministerstwo Rozwoju Regionalnego m.in. na Konwencie Marszałków Województw - dodaje Potrzebowski.
Więcej o lotnisku w Pile czytaj we wtorkowym wydaniu Głosu Wielkopolskiego oraz na stronie www.gloswielkopolski.pl
Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?