Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Lotnisko w Pile nie ma szans na pieniądze z UE? [ZDJĘCIA]

PEJ
Władze Piły chcą za pieniądze z UE rozbudować lotnisko. Ale urząd marszałkowski pozbawia złudzeń - nie ma szans na dofinansowanie.
Władze Piły chcą za pieniądze z UE rozbudować lotnisko. Ale urząd marszałkowski pozbawia złudzeń - nie ma szans na dofinansowanie. Archiwum
Wielkopolscy politycy wielokrotnie obiecywali, że dawne lotnisko wojskowe w Pile odzyska swój blask. Z szumnych zapowiedzi, że będzie ono zapleczem poznańskiej Ławicy na Euro 2012, nic nie wyszło. Teraz władze miasta wśród kluczowych projektów, które chcą zrealizować za pieniądze z nowego unijnego rozdania, znów wskazują powstanie terminala do obsługi małego ruchu lotniczego. Ale urząd marszałkowski pozbawia ich złudzeń - szans na dofinansowanie nie ma.

Na początku 2011 r. politycy Platformy Obywatelskiej zapowiadali rozbudowę byłego lotniska wojskowego w Pile. Na specjalnej konferencji prasowej Adam Szejnfeld, poseł PO z Piły, wskazywał na możliwość połączenia z Portem Lotniczym "Ławica" w Poznaniu. Wtórował mu m.in. ówczesny wicemarszałek województwa Leszek Wojtasiak z PO czy Maria Małgorzata Janyska, wtedy radna sejmiku, dziś posłanka PO.

Politycy opowiadali, że lotnisko będzie miało funkcję towarową, że może stać się portem dla ruchu małych samolotów pasażerskich, a także - przyjmującym loty czarterowe i tanich linii lotniczych. Padło nawet stwierdzenie, że Piła może wspomagać Ławicę już podczas Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej Euro 2012. Tak się jednak nie stało. Wizje przyszłości wojskowego lotniska snuł też Tomasz Górski, gdy był jeszcze posłem PiS z pilskiego okręgu. Proponował, by stworzyć tu nowy port lotniczy dla Wielkopolski.

Nadzieje Piły odżyły, gdy prezydent miasta Piotr Głowski zapowiedział, że wśród czterech kluczowych projektów, które miasto chciałoby zrealizować za pieniądze z nowego rozdania Unii Europejskiej na lata 2014-2020, znajduje się plan stworzenia terminala general aviation, czyli lotniska dla obsługi małego ruchu lotniczego związanego z biznesem lub turystyką.

- Przygotowaliśmy cztery kluczowe projekty, które są zgodne z kierunkami rozwoju przedstawionymi przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego i ze strategią Wielkopolska 2020 - przekonywał w lutym prezydent Piły Piotr Głowski.

Ale okazuje się, że projekt przebudowy dawnego lotniska wojskowego z nowymi unijnymi priorytetami jednak się nie pokrywa.

- Niestety, nie ma szans na dofinansowanie w nowej unijnej perspektywie budowy lotniska w Pile - mówi Grzegorz Potrzebowski, dyrektor departamentu polityki regionalnej w urzędzie marszałkowskim. - Ministerstwo transportu ma zamiar ograniczyć sumę pieniędzy przekazywanych na lotniska do 0,26 proc. wszystkich środków w nowej perspektywie i chce finansować tylko projekty poprawiające bezpieczeństwo w portach. Szansę na dofinansowanie mają tylko duże lotniska w europejskiej sieci TEN-T, co potwierdziło też Ministerstwo Rozwoju Regionalnego m.in. na Konwencie Marszałków Województw - dodaje Potrzebowski.

Więcej o lotnisku w Pile czytaj we wtorkowym wydaniu Głosu Wielkopolskiego oraz na stronie www.gloswielkopolski.pl

Możesz wiedzieć więcej! Kliknij i zarejestruj się: www.gloswielkopolski.pl/piano

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski