Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Majówka za granicą. O czym trzeba pamiętać?

Milena Kochanowska
Towarów "prawie oryginalnych", czyli tak zwanych podróbek lepiej nie kupujmy. Na lotnisku celnicy mają prawo je zarekwirować
Towarów "prawie oryginalnych", czyli tak zwanych podróbek lepiej nie kupujmy. Na lotnisku celnicy mają prawo je zarekwirować Mikołaj Suchan
Przedłużony weekend majowy zachęca do wyjazdów. Warto więc wiedzieć, jak w razie czego zareklamować opóźniony lot czy zaniżony standard hotelu.

1. Weźmy dowód osobisty i Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ). Uprawnia ona do korzystania z niezbędnej publicznej opieki medycznej w krajach Unii Europejskiej.

2. Lecąc samolotem, bagażu nie musimy ubezpieczać, o ile nie mamy w nim rzeczy kosztownych. Regulaminy linii lotniczych wyłączają zwykle ich odpowiedzialność za przedmioty takie jak: sprzęt fotograficzny, laptopy, biżuterię itp. Pojemność buteleczki przewożonego w bagażu podręcznym płynu, bez względu na jego rodzaj, nie może przekraczać 100 ml. Na liście przedmiotów zakazanych są też wszelkie ostre przedmioty, nawet zwykłe nożyczki.

3. Gdy zaginie nasz bagaż, na lotnisku wypełnijmy protokół nieprawidłowości bagażowej (tzw. PIR) i zachowajmy jego kopię. Następnie złóżmy reklamację w ciągu 7 dni od odbioru uszkodzonego bagażu lub 21 dni od odbioru opóźnionego bagażu. Gotowy formularz reklamacji w języku angielskim znajduje się na stronie www.konsument.gov.pl, w zakładce "Złóż skargę". Za zniszczenie walizki lub zagubienie bagażu linie lotnicze powinny wypłacić odszkodowanie. Wycena odbywa się w oparciu o rachunki za rzeczy, które znajdowały się w walizce. Jeśli nie dostarczymy paragonów, przewoźnik wyceni wartość zaginionego bagażu na podstawie jego wagi.

4. W razie opóźnionego lub odwołanego lotu mamy prawo do bezpłatnych posiłków i napojów oraz informacji o czasie opóźnienia. Powinniśmy też móc skorzystać z bezpłatnego noclegu w hotelu wraz z darmowym transportem między lotniskiem a hotelem, gdy opóźniony odlot nastąpi co najmniej dzień po terminie. Za odwołany lub opóźniony lot możemy też domagać się odszkodowania od linii lotniczych. Wyjątek: problemy nastąpiły z powodu siły wyższej, np. złych warunków atmosferycznych czy strajku. Reklamację wówczas, mimo wszystko, warto złożyć, bo linie lotnicze mogły odwołać lot, powołując się na złe warunki pogodowe, a w rzeczywistości nie był to prawdziwy powód odwołania. Należy też pamiętać, że nawet w sytuacji zaistnienia siły wyższej przewoźnik ma obowiązek zwrócić nam koszty biletu w ciągu 7 dni.

5. W razie spóźnienia autokaru lub pociągu poprośmy konduktora lub kierowcę o potwierdzenie faktu opóźnienia na bilecie. Potem złóżmy pisemną reklamację do przewoźnika i domagajmy się rekompensaty.

6. Za nasz bagaż odpowiada hotel. Gdy coś zginie z pokoju czy recepcji hotelowej, złóżmy reklamację na miejscu. Jeśli były to cenne przedmioty, zawiadommy lokalną policję. Jeżeli jednak w hotelu jest sejf, mając kosztowne przedmioty, lepiej skorzystajmy z niego.

7. Gdy wycieczka jest niezgodna z zapewnieniami biura podróży (np. zakwaterowanie w hotelu o niższym standardzie niż wskazywała umowa), złóżmy reklamację u organizatora. Do wycenienia szkody przydatna jest Tabela Frankfurcka. To nieformalny dokument, który pomaga określić, o ile procent można obniżyć cenę wyjazdu ze względu na niedogodność.

8. Pamiętajmy, że kupiony towar bez wad nie zawsze możemy zwrócić. Zanim dokonamy zakupu, spytajmy więc, czy w razie zmiany zdania będziemy mogli produkt oddać do sklepu. Każdą rzecz kupioną w krajach UE możemy natomiast reklamować u sprzedawcy w ciągu dwóch lat od dnia zakupu, jeśli ma wady. Mamy dwie możliwości: skorzystanie z gwarancji producenta i oddanie rzeczy do wskazanego serwisu gwarancyjnego lub napisanie reklamacji do sprzedawcy. Przyznanie gwarancji wynika z dobrej woli producenta (może ją wydać lub nie), sprzedawca zaś odpowiada za niezgodność towaru z umową zawsze przez dwa lata od momentu zakupu. Gotowe formularze reklamacyjne w języku angielskim znajdziemy tutaj.

9. Za płacenie kartą za granicą nie każdy bank pobiera prowizję. Przed wyjazdem warto skontaktować się więc ze swoim bankiem i spytać o dodatkowe opłaty. Kantory na lotniskach i w recepcjach hotelowych oferują zwykle najmniej korzystny kurs wymiany.

10. Towarów "prawie oryginalnych", czyli tak zwanych podróbek lepiej nie kupujmy. Na lotnisku celnicy mają prawo nie tylko zarekwirować torbę - imitację markowej, ale też nałożyć karę finansową za łamanie praw własności intelektualnej. Unikajmy też zakupów w centrach turystycznych. Sprzedawcy podnoszą ceny popularnych produktów w najbardziej uczęszczanych miejscach.

11. W razie jakichkolwiek problemów konsumenckich, możemy zwrócić się do Europejskiego Centrum Konsumenckiego. Możemy do niego zgłaszać skargi na nieuczciwe praktyki zagranicznych biur podróży, linii lotniczych, sklepów czy komisów samochodowych za pomocą formularza skargi dostępnego na stronie internetowej www.konsument.gov.pl, dzwoniąc pod numer tel. 22 55 60 118 lub e-mailem - [email protected].

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski