Mamy Euro w Poznaniu! I jeszcze trzy lata pracy

Bogna Kisiel, Paweł MikosZaktualizowano 
Tak w sali sesyjnej Urzędu Miasta w Poznaniu cieszono się po ogłoszeniu, że Poznań znalazł się w  ekskluzywnym gronie organizatorów  Euro 2012.
Tak w sali sesyjnej Urzędu Miasta w Poznaniu cieszono się po ogłoszeniu, że Poznań znalazł się w ekskluzywnym gronie organizatorów Euro 2012. Marek Zakrzewski
Ufff!!! - odetchnęli wszyscy, którzy wczoraj czekali na decyzję UEFA w sali sesyjnej magistratu. Po tym, gdy z ust Michela Patiniego padło słowo Poznań, okrzyki radości zagłuszyły dalszą transmisję telewizyjną z Bukaresztu.

Ulga, koniec spekulacji i czarnego pijaru, którego ofiarą stała się ostatnio stolica Wielkopolski wyeliminowana już przez wielu z gry o Euro 2012.

- Ostatnie zawirowania, intrygi wywołały niepokój - wyjaśnia Stefan Antkowiak, prezes Wielkopolskiego Związku Piłki Nożnej. - Jednak UEFA jest instytucją konserwatywną i kieruje się aktualnym stanem przygotowań. Cztery miasta miały gwarancje rządowe. Dlatego ta decyzja nie jest dla mnie zaskoczeniem.

Dla Michała Prymasa, pełnomocnika prezydenta do spraw Euro 2012, zaskoczeniem byłoby, gdyby Poznania nie było wśród miast gospodarzy. Podkreśla, że fakt doprowadzenia do szczęśliwego finału jest wynikiem ogromnego wysiłku wielu ludzi.

- Emocje i obawy były do ostatniego momentu - przyznaje wiceprezydent Poznania Maciej Frankiewicz. - Czuliśmy olbrzymie poparcie poznaniaków i Wielkopolan. Nie chcieliśmy tych nadziei zawieść. Liczyliśmy, że zwyciężą względy obiektywne, by wysiłek, który zrodził się przy tym projekcie, nie został zmarnowany. Z raportów UEFA wynikało, że jesteśmy w czołówce, ale istniała obawa, że zadecydują jakieś inne względy.

Prezydent Ryszard Grobelny potwierdza, że rozsiewane plotki sygnalizowały tarcia.
- Byliśmy dobrze przygotowani. Nie będę jednak ukrywał, że mimo to jakaś niepewność się pojawiła - mówi prezydent. - Jestem zadowolony. Dziękuję poznaniakom za wsparcie.
Waldy Dzikowski, poseł PO, chce jak najszybciej zapomnieć o czarnym pijarze. Nie ma wątpliwości, że Poznań zasłużył sobie na mistrzostwa.

- To miasto żyje sportem. Platini dobrze wybrał - uważa Dzikowski.
Tego samego zdania jest Antkowiak i zapowiada: - Teraz będziemy bić się o półfinał, o więcej meczów w Poznaniu.

Jan Grabkowski, starosta poznański twierdzi, że wczorajsza decyzja UEFA jest ukoronowaniem pewnego etapu. Był o nią wyjątkowo spokojny.

- Jeżeli zrobiło się wszystko, to dzisiaj mamy efekty - wyjaśnia Grabkowski. - Jednak, by osiągnąć sukces, czeka nas dużo pracy. Mistrzostwa przyniosą korzyści całej aglomeracji poznańskiej.
- Czeka nas ciężka praca, ale tego w Poznaniu się nie boimy - zapewnia Frankiewicz. - Zależy nam, żeby Euro 2012 w Poznaniu było wielkim świętem, wielkim sukcesem.
Do zrealizowania pozostało jeszcze wiele inwestycji.

Poniżej ich lista:
Stadion miejski - zostanie oddany do użytku w połowie 2010 roku

Prace na stadionie przy ul. Bułgarskiej zostaną zakończone w czerwcu 2010 roku. Natomiast do sierpnia powinny zakończyć się wszelkie procedury związane z odbiorem technicznym, przeciwpożarowym itp. Wówczas ponad 41 tys. widzów będzie mogło oglądać piłkarzy w znacznie lepszych warunkach niż obecnie. Do tego czasu musi zakończyć się budowa dwóch z czterech trybun oraz zadaszenia nad całym stadionem. Co warte podkreślenia, poznańska arena będzie oddana do użytku jako pierwsza ze wszystkich stadionów, na których zostaną rozegrane mecze Euro 2012. I nie ma się czemu dziwić, niektóre z miast dopiero niedawno zakończyły przetargi na budowę swoich stadionów... a do dachu daleko.

Autostrada A2 i drogi do stadionu -będą gotowe do końca 2011 roku

Do końca 2011 roku zostanie oddany do użytku odcinek autostrady A2 z Nowego Tomyśla do granicy z Niemcami. Obecnie spółka realizująca projekt czeka na zgodę na budowę poszczególnych odcinków autostrady oraz przygotowuje zaplecze potrzebne do budowy. Otrzymała także kredyt na projekt z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Przebudowano już ulicę Polską oraz wiadukty nad Dolną Wildą, Górczynie i Franowie. Obecnie kończy się przebudowa ul. Głogowskiej, a prace trwają na Winogradach, Bułgarskiej i Lechickiej. Zaplanowano też modernizację ronda Kaponiera, ul. Bukowskiej, Grunwaldzkiej oraz ulic wokół stadionu. Przed samymi mistrzostwami będzie można także przejechać wschodnią i zachodnią obwodnicą Poznania.

Komunikacja miejska i kolej - zostaną zmodernizowane przed Euro

Obecnie trwa przetarg na nowe tramwaje dla Poznania. Najpóźniej do marca 2012 roku firma, która wygra, będzie musiała dostarczyć wszystkie "bimby" do stolicy Wielkopolski.
Do tego zostanie wymieniony częściowo tabor autobusowy MPK. Dość dużym udogodnieniem będzie też przedłużenie linii popularnej "Pestki" do Dworca Zachodniego. Do Warszawy i Wrocławia będzie można dojechać szybciej koleją, ponieważ trwają prace modernizacyjne tych tras. Co równie istotne, władze PKP oraz przedstawiciele Poznania podtrzymują, że do marca 2012 roku pasażerowie przyjeżdżający do Poznania będą mogli korzystać już z nowego Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego przy stacji Poznań - Dworzec Główny.

Siedem nowych hoteli w Poznaniu - wyrosną w ciągu trzech lat

Baza hotelowa była jedną z bolączek Poznania przez dość długi czas. Ostatnio zaczęło się to zmieniać. Przede wszystkim UEFA w związku z kryzysem obniżyła swoje wymagania co do hoteli pięciogwiazdkowych. Teraz na równi będą traktowane te z pięcioma i czterema gwiazdkami. A tych w stolicy Wielkopolski nie brakuje. Ostatnio oddano kolejne cztery. A w ciągu najbliższych trzech lat, czyli do pierwszego gwizdka na Euro 2012 zostaną przygotowane jeszcze kolejne. Dla mniej zamożnych kibiców będzie także do dyspozycji baza noclegowa w prywatnych kwaterach. Taki wariant już doskonale się sprawdził, chociażby w czasie Konferencji Klimatycznej ONZ w grudniu 2012 roku.

Lotnisko Ławica - zwiększy swoją przepustowość do 2012 roku

Jak podkreślają przedstawiciele Ławicy, inwestycje przewidziane na lata 2009-2012 nie są związane z mistrzostwami, ale doskonale wpiszą się w kalendarz imprezy. Do tego czasu zostanie: zmodernizowana droga startowa, rozbudowany terminal pasażerski, wybudowana równoległa droga kołowania ze ścieżkami szybkiego zejścia oraz dalej rozbudowana płyta postojowa dla samolotów. Według UEFA, obecnie poznańskie lotnisko spełnia minimalne wymogi, aby przyjmować samoloty z kibicami. Jeżeli jednak zostanie rozbudowane zgodnie z planami, będzie w stu procentach przygotowane do obsługi tak licznej rzeszy pasażerów. Lotnisko w Klagenfurcie przy Ławicy będzie wówczas przypominać niemal lądowisko dla szybowców.

polecane: FLESZ: Podział Mandatów po wyborach parlamentarnych

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 7

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

P
Posen

Oczywiście, że było pewne, że EURO bedzie w Poznaniu. Jesteśmy lepiej przygotowani niż W-WA. Popieram komentarze Poznańczyka i abc

P
Posen

Oczywiście, że było pewne, że EURO bedzie w Poznaniu. Jesteśmy lepiej przygotowani niż W-WA. Popieram komentarze Poznańczyka i abc

g
guru-one

Bo ci dwaj Sarmaci nie pasują do cywilizowanej Europy.

Dlaczego Polacy w tak dużej liczbie noszą wąsy i klaszczą w samolocie?
Robią siarę w całej Łunii.

Z
Zibi

Dworzec PKP musi być wyremontowany.Takie miasto jak Poznań zasługuje na dworzec na wysokim poziomie.

a
abc

- Wiadukt na ul. Grunwaldzkiej nad torami kolejowymi - do Plewisk
- III rama komunikacyjna (jako droga ekspresowa) spinająca ul. Głogowską (dojazd z autostrady), z Grunwaldzką, Bukowską (dojazd z lotniska) i Dąbrowskiego (dojazd od zachodniej strony Poznania)
- poszerzona Bukowska, ale nie tylko do lotniska, ale przynajmniej do ronda, albo najlepiej do zachodniej obwodnicy Poznania (S11)
- wydłużenie linii tramwajowej z Ogrodów - najlepiej do lotniska, albo nawet spięcie tej linii tramwajowej do Grunwaldzkiej (do stadionu)
- wydłużenie linii tramwajowej z Junikowa (cmentarz) do stacji kolejowej Poznań Junikowo (jako miejsce przesiadkowe)
- wybudowanie koło stacji Poznań Junikowo centrum przesiadkowego (kolej, tramwaj, autobusy podmiejskie)
- wybudowanie jeszcze jednego mostu przez Wartę, który umożliwi ominięcie centrum miasta
- w całym mieście inwestycje usprawniające ruch i bezpieczeństwo, czyli likwidacja wszystkich przejść dla pieszych na drogach dwujezdniowych i zastępienie ich kładkami albo przejściami podziemnymi (a co za tym idzie - likwidacja części sygnalizacji świetlnych lub możliwość ich przeprogramowania)
- przebudowa miejsc, w których tworzą się korki (np. Królowej Jadwigi koło Starego Browaru, skrzyżowanie Garbar i Solnej/Estkowskiego, obrócenie kierunku jazdy na jednokierunkowej Grobli, skrzyżowanie Roosvelta z Grunwaldzką/Bukowską) - przebudowa powinna polegać na wybudowaniu kładek lub/i przejść podziemnych, aby oddzielić ruch samochodowy od pieszego.
- budowa parkingów podziemnych - np. pod Placem Kolegiackim, pod Placem Cyryla Ratajskiego - ale pod warunkiem, że zasady odpłatności za parking będą takie same, jak za strefę ograniczonego postoju, tzn. płatne do godz. 18:00 i dostępne dla mieszkańców w ramach abonamentu - wówczas znikną samochody z chodników. Obecnie mieszkańcy okolic nie korzystają z parkingu pod Placem Wolności, gdyż za tą "przyjemność" muszą płacić dodatkowo, a tym samym blokują długotrwałym postojem naziemne miejsca parkingowe samochodom, które do centrum wjeżdżają tylko w celu załatwienia spraw.
- przebudowa Ronda Rataje, Ronda Starołęka i Ronda Śródka oraz skrzyżowań Jana Pawła II z Kórnicką oraz z Hlonda (dawna Majakowskiego) - jako skrzyżowania częściowo bezkolizyjne - tzn. w ciągu Starołęka, Zamenhoffa, Jana Pawła II, Zawady - bezkolizyjnie - najlepiej w tunelu + podziemne/naziemne przejścia dla pieszych, a ruch kolizyjny pozostawić tylko jako wschód-zachód (samochody i tramwaje)
- zlikwidować lewoskręty bez wydzielonego pasa do zawracania i skrętu w lewo na Grunwaldzkiej i na Zamenhoffa - są to miejsca szczególnie niebezpieczne.
- oczywiście cała III rama powinna zostać zbudowana, ale przed Euro 2012 się tego nie zrobi
- udrożnić wjazdy do miasta (w szczególności Luboń, Plewiska, Buk, Kiekrz, Oborniki, Czerwonak/Murowana Goślina) (tam często wystarczyłoby przeprogramować sygnalizację świetlną).
- podczas wszystkich inwestycji w infrastrukturę pamiętać o rowerzystach.

Geberalnie zasada powinna być taka, aby oddzielać ruch samochodowy od pieszego

S
Sławol64

Wszystkie ręce na pokład,z lewa czy z prawa,EURO to nasza wielka(do wygrania)sprawa.

p
poznańczyk

Pamiętajcie o rzeczach przyziemnych by o Poznaniu nie pisano tak jak o STOLYCY. Oto ów fragment opinii o niej-
"... wpadł mi ostatnio w ręce przewodnik po stolicy. Jak to w przewodniku – wiele ważnych informacji. Jest np. informacja o jakże ważnych, szczególnie dla przybyszów, a już na pewno dla kibiców, przybytków. Otóż z przewodnika wynika, że w naszej Bohaterskiej Stolicy, czyli w Paryżu Wschodu, jest jedna publiczna toaleta – ta pod rondem Dmowskiego. Teraz to jest kompromitujące. A co będzie, jak tu przyjadą dziesiątki tysięcy mężczyzn, dla których mecze to pretekst do zabawy na ulicach miast. Piwo jest ich ulubionym napojem, a to ma wiele zalet oprócz jednej wady – jak wiadomo – jest moczopędne.

I nie słychać, by ktokolwiek zawracał sobie tym głowę. Otwarcie stadionu – o to jest coś, na czym warto się pokazać. Otwarcie kibla – nie bardzo.

Ale może to nie ma już specjalnego znaczenia?"
Myślę że ma i proszęby o tym też nie zapominać bo jak dotąd niewiele "odstajemy" od warszawki. Obno tak nie zostało.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3