Po co komu taka mapa? Każde miasto w Europie powyżej 100 tysięcy mieszkańców ma obowiązek monitorować wytwarzany przez siebie hałas i próbować walczyć z nim tam, gdzie jest największy.
CZYTAJ TEZ:
LOTNISKO ŁAWICA - OD 28 LUTEGO STREFA OGRANICZONEGO UŻYTKOWANIA
ODSZKODOWANIA ZA ŁAWICĘ MOGĄ PRZEKROCZYĆ MILIARD ZŁOTYCH
ŁAWICA BĘDZIE PŁACIĆ ZA HAŁAS
LUBOŃ OTRZYMA REKOMPENSATĘ ZA HAŁAS MYŚLIWCÓW
Mapa akustyczna Poznania. Jest ciszej
- Do tego właśnie potrzebna jest mapa akustyczna i opracowywany na jej podstawie program ochrony przed hałasem - tłumaczy Grażyna Ratajska z Wydziału Ochrony Środowiska w poznańskim magistracie.
I chociaż bez żadnych badań wiadomo, że w Poznaniu głośno jest na Krzesinach i Ławicy, to jednak z badań wynika, że najbardziej hałaśliwe są poznańskie ulice - 90 procent miejskiego hałasu produkują samochody. Cztery lata temu pojawiła się pierwsza oficjalna "głośna" lista, którą otwiera ulica Obornicka. Tuż za nią jest kilkadziesiąt innych ulic m.in. Dąbrowskiego, Głogowska, aleje Solidarności, Jana Pawła II i całe śródmieście.
Od tego czasu miasto w różnych miejscach i na różne sposoby próbowało go zmniejszyć. Jednym z pomysłów był "cichy asfalt" i "ciche torowiska", innym szlifowanie torów, a jeszcze innym budowa niskich ekranów akustycznych. Czy się udało?
- Do nowej mapy wykonamy nowe obliczenia i to będzie najlepsza okazja, żeby sprawdzić skuteczność tych rozwiązań - mówi Grażyna Ratajska. - Jeżeli się sprawdziły, zostaną w programie. Jeżeli nie, trzeba będzie poszukać innych pomysłów.
Hałasu samego sobie zostawić nie można, bo będzie rósł. Inaczej niż tolerancja na niego.
- Typowy miejski hałas jest traktowany przez nasz organizm jako obcy i szkodliwy dźwięk - tłumaczy prof. Rufin Makarewicz z Instytutu Akustyki UAM. - Nie ma nic wspólnego z dźwiękami natury, które przez miliony lat stanowiły tło akustyczne naszej ewolucji. Nasz mózg i nasze uszy nie są przygotowane na dźwięk młotów pneumatycznych. Pod względem ewolucji nadal jesteśmy stworzeni do słuchania szmeru strumyków i szelestu liści.
Być może za milion lat ewolucja stworzy nam uszy, dla których dźwięk ulicy będzie równie miły jak szmer strumyka. Tyle, że do tego czasu trzeba jakoś przeżyć i nie ogłuchnąć. Pytanie tylko: jak?
- Hałas zza okna można zamaskować na przykład cichą muzyką z radia - mówi prof. Makarewicz. - Wystarczy, że nas oderwie od źródła nieprzyjemnych, irytujących dźwięków. Z kolei do tego, żebyśmy jako mieszkańcy konkretnej ulicy czy dzielnicy odczuli, że hałas jest mniejszy, czasem wystarczy zaledwie kilka decybeli mniej. Jest tylko jeden warunek: musimy wiedzieć, że ktoś chce to dla nas zrobić. I nieważne, że różnica kilku decybeli tak naprawdę niewiele zmienia, skoro w naszym subiektywnym odczuciu zrobiło się ciszej.
O tym pomyślało też miasto zamawiając mapę akustyczną razem z ilustracjami dźwiękowymi. Na własnych uszach będzie można odczuć różnicę między "głośnym" torowiskiem, które było na Grunwaldzkiej, a "cichym", które jest teraz w dość uciążliwej dla ucha budowie.
Czy będzie można również odczuć różnicę między F-16 a ich brakiem? "Ze względu na ekstremalne wartości poziomów dźwięku w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska wojskowego Krzesiny, jedynym możliwym sposobem zmniejszenia skrajnej dokuczliwości hałasu samolotów F-16 w południowej części miasta jest przeniesienie lotniska w inny region kraju". To wciąż aktualny pomysł z wciąż aktualnego programu ochrony przed hałasem. Tyle, że bez wyznaczonej daty realizacji.
Aktualna lista najgłośniejszych ulic Poznania
ul. Obornicka
ciąg ulic: Witosa i Żeromskiego oraz Arciszewskiego
ciąg ulic: Dąbrowskiego, Lutycka, Lechicka oraz Bałtycka
ul. Dąbrowskiego
odcinek autostrady A2 w granicach miasta
ul. Księcia Mieszka I, od ul. Lechickiej do ul. Słowiańskiej
ul. Serbska, od ul. Naramowickiej do ul. Lechickiej
al. Solidarności, od ul. Piątkowskiej do Ronda Solidarności
cała ul. Warszawska od Ronda Śródka do wiaduktu Poznań-Antoninek
ul. Jana Pawła II, od Ronda Śródka do Ronda Rataje
ul. Zamenhofa, od Ronda Rataje do Ronda Starołęka
ul. Hetmańska, od ul. Arciszewskiego do Ronda Żegrze
ciąg ulic Żegrze oraz Chartowo
ul. Bolesława Krzywoustego, od Ronda Rataje do granicy miasta
ul. Głogowska, od ul. Hetmańskiej do węzła drogowego w Komornikach
Śródmieście: ul. Roosevelta, św. Marcin, Aleje Niepodległości
ciąg ulic: Solna, Wolina, Małe Garbary, Estkowskiego
ul. Dolna Wilda
ul. Królowej Jadwigi, od ul. Wierzbięcice do ul. Garbary
ul. Podwale oraz ul. Zawady, na odcinku od Ronda Środka do ul. Głównej
ul. Kórnicka
ul. Wiechowicza, ul. Kurpińskiego i ul. Stroińskiego
ul. Główna
w obrębie dużych skrzyżowań w centrum miasta oraz skrzyżowań z drogami krajowymi, w granicach miasta.
Czekamy na Wasze zgłoszenia!
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?