Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mapa hałasu: Gdzie w Poznaniu jest najgłośniej? Sprawdź czarną listę

TR
Głośno, głośniej, najgłośniej. Nasz miejski hałas trafia na tapetę, a konkretnie na nową mapę akustyczną. Miasto ogłosiło właśnie przetarg na jej opracowanie.

Po co komu taka mapa? Każde miasto w Europie powyżej 100 tysięcy mieszkańców ma obowiązek monitorować wytwarzany przez siebie hałas i próbować walczyć z nim tam, gdzie jest największy.

CZYTAJ TEZ:
LOTNISKO ŁAWICA - OD 28 LUTEGO STREFA OGRANICZONEGO UŻYTKOWANIA
ODSZKODOWANIA ZA ŁAWICĘ MOGĄ PRZEKROCZYĆ MILIARD ZŁOTYCH
ŁAWICA BĘDZIE PŁACIĆ ZA HAŁAS
LUBOŃ OTRZYMA REKOMPENSATĘ ZA HAŁAS MYŚLIWCÓW
Mapa akustyczna Poznania. Jest ciszej

- Do tego właśnie potrzebna jest mapa akustyczna i opracowywany na jej podstawie program ochrony przed hałasem - tłumaczy Grażyna Ratajska z Wydziału Ochrony Środowiska w poznańskim magistracie.

I chociaż bez żadnych badań wiadomo, że w Poznaniu głośno jest na Krzesinach i Ławicy, to jednak z badań wynika, że najbardziej hałaśliwe są poznańskie ulice - 90 procent miejskiego hałasu produkują samochody. Cztery lata temu pojawiła się pierwsza oficjalna "głośna" lista, którą otwiera ulica Obornicka. Tuż za nią jest kilkadziesiąt innych ulic m.in. Dąbrowskiego, Głogowska, aleje Solidarności, Jana Pawła II i całe śródmieście.

Od tego czasu miasto w różnych miejscach i na różne sposoby próbowało go zmniejszyć. Jednym z pomysłów był "cichy asfalt" i "ciche torowiska", innym szlifowanie torów, a jeszcze innym budowa niskich ekranów akustycznych. Czy się udało?

- Do nowej mapy wykonamy nowe obliczenia i to będzie najlepsza okazja, żeby sprawdzić skuteczność tych rozwiązań - mówi Grażyna Ratajska. - Jeżeli się sprawdziły, zostaną w programie. Jeżeli nie, trzeba będzie poszukać innych pomysłów.

Hałasu samego sobie zostawić nie można, bo będzie rósł. Inaczej niż tolerancja na niego.
- Typowy miejski hałas jest traktowany przez nasz organizm jako obcy i szkodliwy dźwięk - tłumaczy prof. Rufin Makarewicz z Instytutu Akustyki UAM. - Nie ma nic wspólnego z dźwiękami natury, które przez miliony lat stanowiły tło akustyczne naszej ewolucji. Nasz mózg i nasze uszy nie są przygotowane na dźwięk młotów pneumatycznych. Pod względem ewolucji nadal jesteśmy stworzeni do słuchania szmeru strumyków i szelestu liści.

Być może za milion lat ewolucja stworzy nam uszy, dla których dźwięk ulicy będzie równie miły jak szmer strumyka. Tyle, że do tego czasu trzeba jakoś przeżyć i nie ogłuchnąć. Pytanie tylko: jak?

- Hałas zza okna można zamaskować na przykład cichą muzyką z radia - mówi prof. Makarewicz. - Wystarczy, że nas oderwie od źródła nieprzyjemnych, irytujących dźwięków. Z kolei do tego, żebyśmy jako mieszkańcy konkretnej ulicy czy dzielnicy odczuli, że hałas jest mniejszy, czasem wystarczy zaledwie kilka decybeli mniej. Jest tylko jeden warunek: musimy wiedzieć, że ktoś chce to dla nas zrobić. I nieważne, że różnica kilku decybeli tak naprawdę niewiele zmienia, skoro w naszym subiektywnym odczuciu zrobiło się ciszej.

O tym pomyślało też miasto zamawiając mapę akustyczną razem z ilustracjami dźwiękowymi. Na własnych uszach będzie można odczuć różnicę między "głośnym" torowiskiem, które było na Grunwaldzkiej, a "cichym", które jest teraz w dość uciążliwej dla ucha budowie.

Czy będzie można również odczuć różnicę między F-16 a ich brakiem? "Ze względu na ekstremalne wartości poziomów dźwięku w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska wojskowego Krzesiny, jedynym możliwym sposobem zmniejszenia skrajnej dokuczliwości hałasu samolotów F-16 w południowej części miasta jest przeniesienie lotniska w inny region kraju". To wciąż aktualny pomysł z wciąż aktualnego programu ochrony przed hałasem. Tyle, że bez wyznaczonej daty realizacji.

Aktualna lista najgłośniejszych ulic Poznania

ul. Obornicka
ciąg ulic: Witosa i Żeromskiego oraz Arciszewskiego
ciąg ulic: Dąbrowskiego, Lutycka, Lechicka oraz Bałtycka
ul. Dąbrowskiego
odcinek autostrady A2 w granicach miasta
ul. Księcia Mieszka I, od ul. Lechickiej do ul. Słowiańskiej
ul. Serbska, od ul. Naramowickiej do ul. Lechickiej
al. Solidarności, od ul. Piątkowskiej do Ronda Solidarności
cała ul. Warszawska od Ronda Śródka do wiaduktu Poznań-Antoninek
ul. Jana Pawła II, od Ronda Śródka do Ronda Rataje
ul. Zamenhofa, od Ronda Rataje do Ronda Starołęka
ul. Hetmańska, od ul. Arciszewskiego do Ronda Żegrze
ciąg ulic Żegrze oraz Chartowo
ul. Bolesława Krzywoustego, od Ronda Rataje do granicy miasta
ul. Głogowska, od ul. Hetmańskiej do węzła drogowego w Komornikach
Śródmieście: ul. Roosevelta, św. Marcin, Aleje Niepodległości
ciąg ulic: Solna, Wolina, Małe Garbary, Estkowskiego
ul. Dolna Wilda
ul. Królowej Jadwigi, od ul. Wierzbięcice do ul. Garbary
ul. Podwale oraz ul. Zawady, na odcinku od Ronda Środka do ul. Głównej
ul. Kórnicka
ul. Wiechowicza, ul. Kurpińskiego i ul. Stroińskiego
ul. Główna
w obrębie dużych skrzyżowań w centrum miasta oraz skrzyżowań z drogami krajowymi, w granicach miasta.

Czekamy na Wasze zgłoszenia!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski