Marek Sternalski: W strefie powinna następować rotacja parkujących tu aut. Jeśli ktoś chce na dłużej zostawić auto, to służą temu parkingi

Bogna Kisiel
Bogna Kisiel
- W Wiedniu w niektórych strefach nie wolno parkować dłużej niż dwie godziny, a po przekroczeniu tego czasu samochód jest wywożony - twierdzi radny Marek Sternalski Waldemar Wylegalski
Rozmowa z Markiem Sternalskim, przewodniczącym klubu radnych Koalicji Obywatelskiej w Radzie Miasta Poznania o podwyżkach planowanych podwyżkach w Strefie Płatnego Parkowania, jaki jest ich cel i co miasto chce w ten sposób osiągnąć.

Dlaczego za postój w Strefie Płatnego Parkowania kierowcy mają płacić więcej?
Marek Sternalski: Poznaniacy nie będą musieli dużo więcej płacić, jeśli będą korzystali z dostępnych kilku tysięcy miejsc, gdzie ceny są niższe. Mam tu na myśli na przykład parking buforowy na Chwaliszewie czy pod placem Wolności.

Jaki jest cel drastycznego, bo nawet prezydent Warszawy zapowiada nieco niższe podwyżki, wzrostu opłat w strefie śródmiejskiej i nie tylko?
Naszym celem jest zmiana struktury parkowania i nawyków samych kierowców. W strefie powinna następować rotacja parkujących samochodów. Jeśli ktoś chce na dłużej zostawić auto, to służą temu parkingi – buforowe, Park&Ride, prywatne. W Wiedniu w niektórych strefach nie wolno parkować dłużej niż dwie godziny, a po przekroczeniu tego czasu samochód jest wywożony. Takie rozwiązania czy ceny w strefie są instrumentem kreowania polityki parkingowej. U nas ludzie mentalnie są przyzwyczajeni do strefy. Szukają miejsca do zaparkowania na ulicy, podczas gdy na parkingu na Chwaliszewie, 400 metrów od Starego Rynku, czeka 200 wolnych miejsc postojowych. Kierowcy tracą czas na poszukiwanie miejsca w strefie i często znajdują je zdecydowanie dalej, niżby pozostawili pojazd na parkingu. Strefa powinna przede wszystkim służyć tym osobom, które przyjeżdżają powiedzmy na Stare Miasto na godzinę, chcąc załatwić jedną sprawę lub na przykład tym, którym z uwagi na wiek, ograniczenia w poruszaniu się, stan zdrowia trudno jest pokonać większą odległość.

Czytaj też: Poznań: Parkowanie w centrum miasta podrożeje. Mamy pokochać komunikację miejską. Zmuszać nas mają do tego podwyżki!

Czy jednak prawie osiem złotych za trzecią godzinę postoju w śródmiejskiej strefie parkowania nie jest zbyt wysoką stawką?
To jeden z argumentów, wymuszających zmianę nawyków. Załóżmy, że ktoś mieszka na Ratajach. Postanowił pojechać do centrum, do kawiarni na rynku czy szkoły językowej. Tramwajem dojedzie w 15 minut. Przyzwyczajenie jednak powoduje, że wsiada do auta. Wysokie ceny spowodują, że będziemy w mniejszym stopniu korzystać z samochodów, przesiądziemy się na tramwaj czy autobus co poprawi sytuację tych, którzy z różnych powodów muszą dojechać do centrum samochodem.

Ci, którzy muszą, zapłacą za to słono. Czy pomyślano o pacjentach szpitali?
To prawda, że przy centrum onkologicznym nie da się zaparkować. Kluczowa jest budowa parkingu, ma on powstać przy Marii Magdaleny. Uważam, że wzorem niektórych miast europejskich, przy tych placówkach powinny powstać miejsca „krótkiego dowozu” , gdzie można się zatrzymać na 10-15 minut, wyprowadzić pacjenta i odstawić auto na parking.

Twierdzi pan, że wyższe opłaty w strefie mają nas zachęcić do korzystania z transportu publicznego, a jednocześnie prezydent zapowiedział także podwyżki cen biletów komunikacji miejskiej.
Nie chcemy droższej komunikacji, ale mamy ograniczone możliwości budżetowe. Spowodowane jest to decyzjami na szczeblu centralnym, między innymi ulgami podatkowymi, które powodują, że do miejskiej kasy wpływa mniej pieniędzy czy podwyżkami wynagrodzeń dla nauczycieli, na które rząd nie daje pieniędzy. Do funkcjonowania komunikacji miasto dopłaca wiele milionów złotych. W obecnej sytuacji Poznań miał do wyboru, albo dopłacać jeszcze więcej i ograniczyć inwestycje, remonty zrezygnować z zakupu nowego taboru, albo dalej rozwijać komunikację, ale na to potrzebne są środki.

Czytaj także

Sprawdź też:

ZUS weryfikuje wypłacane świadczenia antykryzysowe

Wideo

Komentarze 13

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

To co mówi pan Sternalski to brednie. Pana jako radnego też powinna dotknąć rotacja.

J
Jojo
7 lutego, 10:14, gluś:

Wszystkie parkingi w centrum są dziś droższe niż strefa. Jeśli strefa podrożeje to te parkingi z pewnością też. Czy chcemy doprowadzić do pustek w centrum i przeniesienia życia do galerii handlowych?

z takim ograniczonym myśleniem a tyle lat radny? Smutne.

m
m

co za palant w Wiedniu maja metro porównywanie Poznania i Wiednia świadczy o braku wykształcenia i rozumieniu tematu

g
gluś

Wszystkie parkingi w centrum są dziś droższe niż strefa. Jeśli strefa podrożeje to te parkingi z pewnością też. Czy chcemy doprowadzić do pustek w centrum i przeniesienia życia do galerii handlowych?

k
kierowca
18 stycznia, 18:29, Akumulatory:

Ja tam czekam, aż straż miejska (lub policja) rozprawi się w końcu z cwaniaczkami nielegalnie parkującymi na chodnikach. Nie dość, że je niszczą, to jeszcze unikają uiszczania opłat za Strefę. Zapraszam: Zwierzyniecka, Gajowa, Mickiewicza, Sienkiewicza, zaplecze hotelu Merkury.

Utopista czy naiwny? SM nas nie uratuje!! Tak jak wędkarz nie zawsze złowi rybę którą chce!!!

P
Poznaniak

Panie Sternalski! Pan myśli że parkingi będą tańsze od strefy? To naiwność!

A rotacja bardziej potrzebna w Ząrzdzie miasta. Nic nie budujecie tylko ograniczacie. Gdzie skrzyżowania bezkolizyjne? Po co tramwaj w Ratajczaka? Ręce opadają. Zadowoleni z "ożywienia" św Marcina?

Ł
Łejery

Jakoś nie dotyczy to pańskiego stołka? Też przydała by się zmiana bo skaza zawodowego radnego maci panu myślenie!!

P
Poznaniak

Panie radny! Pan myśli że parkingi nie podrożeją? To jest Pan naiwny.

x
xymox

Nie jest mi obojętna sytuacja polityczna w dzisiejszej Polsce.

Przy czym, nie da się ukryć, że to władza centralna ( a rządzi PIS), uwolniła ceny za parkowanie w miastach. Jeśli dodamy sobie setki milionów straty lokalnych władz tytułem kosztów decyzji rządu w Warszawie, który reformuje ale kasy nie daje - na efekty nie mogliśmy dłużej czekać.

Nie wygląda to na celową robotę? Naprawdę? Zwolnienia podatkowe dla młodych, koszt zmian w szkolnictwie bez grama wsparcia i dopłat centralnych muszą dawać takie efekty.

Jednak, czy formalny cel przesiadki kierowców na autobusy i tramwaje się powiedzie? Wątpliwe. To jak wydzielanie bus pasów czy dróg rowerowych bez inwestycji w infrastrukturę.

I na Boga, nie przywołujmy tutaj Berlina bo parkowanie w tym mieście jest i tak już tańsze niż w Poznaniu teraz a infrastruktura jest tak poprowadzona, aby służyć ludziom a nie Ich karać za to, że chcą wjechać do centrum Berlina. Zresztą, niedawno byłem w Budapeszcie. Tam również za wielopoziomowy i supernowoczesny parking podziemny w topowym centrum zapłacimy mniej niż w polskich miastach właśnie po to aby ludzie na takich parkingach chcieli postawić auto. Przy czym, parkingi lokalizowane są przez Węgrów nie na obrzeżach tylko w okolicach najważniejszych punktów turystycznych. Aby ludzie nie kombinowali ale parkowali w miejscach wyznaczonych. A to przecież tylko Węgry a nie szwajcarska Lozanna, prawda?

Zatem, chyba nie tędy droga i nie taka argumentacja. Ale cóż, tak to jest, gdy kasy brak a trzeba działać. Tylko nie piszmy, że ludzie np. z Wągrowca czy Obornik, mający pilne sprawy do załatwienia w Poznaniu ochoczo zostawią auta wiele kilometrów od miejsc docelowych i ruszą autobusem, zimą czy w upale.

G
Gość

Ale brednie

h
haha

Poznań musi mieć pieniądze na inwestycje czyli kolejne parady gejów. Toż to priorytet tęczowego Jasia a wy głupcy płaćcie skoro tak wybraliście.

G
Gość

Bogaci beda stać cały dzień, miejsce znajdą bez problemów. Reszta będzie jeździć tramwajami albo z buta. Polityka miasta, gdzie bogatym żyje się lepiej

A
Akumulatory

Ja tam czekam, aż straż miejska (lub policja) rozprawi się w końcu z cwaniaczkami nielegalnie parkującymi na chodnikach. Nie dość, że je niszczą, to jeszcze unikają uiszczania opłat za Strefę. Zapraszam: Zwierzyniecka, Gajowa, Mickiewicza, Sienkiewicza, zaplecze hotelu Merkury.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3