Masz 55 lat? W piątek, 16 kwietnia ruszyły zapisy dla osób z rocznika 1966 na szczepienie przeciw COVID-19

Bogna Kisiel
Bogna Kisiel
Kiedy nie zjawi się umówiony pacjent, można zaszczepić dowolnego innego pacjenta, który nie jest zapisany na termin, ale jest uprawniony i ma wystawione e-skierowanie Łukasz Gdak
Masz 55 lat? W piątek, 16 kwietnia ruszyły zapisy dla osób z rocznika 1966 na szczepienie przeciw COVID-19. Ważne! Osoby w wieku 40-59 lat, które na początku tego roku wysłały formularz zgłoszeniowy o chęci zaszczepienia się, mają obecnie wystawione e-skierowanie na szczepienie mogą skorzystać z wcześniejszych terminów. Takie osoby nie muszą czekać na rejestrację dla swojej grupy wiekowej.

W piątek, 16 kwietnia od północy osoby z rocznika 1966 mogą rejestrować się na szczepienie przeciw COVID-19 poprzez e-rejestrację na pacjent.gov.pl (trzeba mieć profil zaufany lub dowód osobisty z warstwą elektroniczną – tzw. e-dowód) oraz SMS-em o treści „SZCZEPIMYSIE” na nr 880 333 333. Od godziny 6 rano można także zapisać się na szczepienie, telefonując na infolinię 989.

W sobotę, 17 kwietnia o północy ruszą zapisy dla osób z rocznika 1967. Na szczepienie przeciw COVID-19 można zarejestrować się poprzez e-rejesrację na pacjent.gov.pl (trzeba mieć profil zaufany lub dowód osobisty z warstwą elektroniczną – tzw. e-dowód) lub SMS-em o treści „SZCZEPIMYSIE” na nr 880 333 333. W piątek, 16 kwietnia od godziny 6 rano można także zapisać się na szczepienie, telefonując na infolinię 989.

Zapisy na szczepienia dla osób 60 plus

Jeżeli masz powyżej 60 lat i chcesz się zaszczepić, już dziś możesz się zarejestrować. Gdy już się zarejestrowałeś na termin majowy, możesz przenieść wizytę na kwiecień. Wystarczy zadzwonić na bezpłatną infolinię 989 lub bezpośrednio telefonicznie w wybranym przez ciebie punkcie szczepień.

Numery do punktów szczepień dostępne są między innymi na stronie gov.pl/szczepimysie.

Zapisy na szczepienia dla osób w wieku 40-59 lat

Osoby w wieku 40-59 lat, które na początku tego roku wysłały formularz zgłoszeniowy o chęci zaszczepienia się, mają obecnie wystawione e-skierowanie na szczepienie i będą miały możliwość skorzystania z wcześniejszych terminów. – Formularz za pośrednictwem którego można zgłosić chęć zaszczepienia i uzyskać pierwszeństwo przy zapisach, działał od stycznia do marca i miał charakter profrekwencyjny. Teraz już nie działa – podkreśla minister Michał Dworczyk.

UWAGA! Zalecenia lekarzy przed szczepieniem przeciw koronawi...

Ważne! Pacjenci w wieku 40-49 lat, którzy na początku kwietnia dostali termin szczepienia w dniach 6-30 kwietnia, otrzymają telefon lub SMS z nowym terminem po 10 maja 2021r. Nie zmienią się terminy dla osób w wieku 50-59, którzy mają wyznaczoną datę szczepienia. - Jak będziemy kończyli normalną rejestrację 40-latków, to wtedy uruchomimy priorytetową rejestrację 30 i 30-kilkuletnich osób, które się zgłosiły za pośrednictwem formularza, jako osoby gotowe do szczepienia – zapowiada minister Michał Dworczyk.

Zapisy na szczepienia dla kolejnych roczników

Dla osób, które nie zarejestrowały się wcześniej, została uruchomiona możliwość rejestracji od 12 kwietnia z podziałem na roczniki, zaczynając od osób urodzonych w 1962 r. Od tego dnia codziennie będą uruchamiane zapisy dla kolejnych roczników czyli dla osób, które na początku roku nie zgłosiły chęci zaszczepienia się. Tak będzie do 24 kwietnia, kiedy to będzie mógł się zapisać rocznik 1973.

Tu znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania o szczepienia

- Musimy być elastyczni. Jeżeli na przykład po pięciu dniach i uruchomieniu rejestracji dla kolejnych roczników okaże się, że jest tak duże zainteresowanie, że zaczyna brakować terminów, albo zaczyna to być zbyt dużym obciążeniem dla systemu, wtedy możemy na jeden lub dwa dni wstrzymać ten proces i kontynuować go po krótkiej przerwie – uprzedza minister Michał Dworczyk. I dodaje: - Jeżeli po kilku dniach okaże się, że jest mniejsze zainteresowanie niż się spodziewaliśmy, możemy przyspieszać te rejestracje i zaraz po 24 kwietnia uruchamiać kolejne roczniki.

Co ze szczepionką, gdy pacjent się nie zjawi?

Kiedy nie zjawi się umówiony pacjent, można zaszczepić dowolnego innego pacjenta, który nie jest zapisany na termin, ale jest uprawniony i ma wystawione e-skierowanie. W Polsce jest ponad 10 milionów takich osób. W ten sposób zmniejszamy ryzyko utylizacji i niewykorzystania szczepionki.

Zobacz też:

Takie są możliwe skutki uboczne i działania niepożądane szcz...

Kto nie powinien szczepić się przeciw koronawirusowi? Te oso...

FAQ - gdzie dzwonić w sprawie COVID-19

Gdzie szukać pomocy, opieki, zgłosić kwarantannę lub uzyskać informację o niej? Przydatne kontakty

Jak umówić się na szczepienie przeciw COVID-19?

Szczepienia na COVID-19 zostały podzielone na cztery etapy. Zapisy na nie są rozłożone w czasie, w zależności od tego, do której grupy należymy. Żeby zapisać się na szczepienie, w pierwszej kolejności należy uzyskać e-skierowanie. Można to zrobić na kilka sposobów:

  • dzwoniąc na specjalną infolinię pod numer 989 lub 22 62 62 989,
  • korzystając z Internetowego Konta Pacjenta,
  • zapisując się u swojego lekarza.

Kiedy otrzymamy e-skierowanie, należy umówić się na termin szczepienia (od razu na dwie daty - dla przyjęcia dwóch dawek szczepionki). Można to zrobić korzystając z:

  • tej samej infolinii (989 lub 22 62 62 989), co przy e-skierowaniu,
  • Internetowego Konta Pacjenta,
  • dzwoniąc bezpośrednio do punktu szczepień lub przychodni, z której otrzymaliśmy skierowanie. Listę punktów szczepień, wraz adresem i numerem telefonu, znajdziemy tutaj.

Infolinia dotyczącza zdrowia

Informacje dotyczące zdrowia i koronawirusa można uzyskać dzwoniąc na Telefoniczną Informację Pacjenta pod numer 800 190 590. Jest ona bezpłatna, czynna całą dobę i przez 7 dni w tygodniu.
Osoby przebywające zagranicą powinny wybrać numer +48 22 125 66 00.

Telefon alarmowy na pogotowie ratunkowe

Cały czas działa telefon na pogotowie ratunkowe999 oraz ogólny telefon alarmowy112. Należy z nich skorzystać, jeśli stan naszego zdrowia (lub domownika) gwałtownie się pogarsza.
UWAGA: jeżeli podejrzewamy lub wiemy, że jesteśmy chorzy na COVID-19 koniecznie poinformujmy o tym dyspozytora.

Telefon do lekarza POZ

Ważne jest także skontaktowanie się z lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej. Od niego możemy dostać skierowanie na test na COVID-19. Jeśli nie mamy telefonu do swojej przychodni, możemy skorzystać z wyszukiwarki na stronie NFZ. Ponadto (od 20.11.2020 r.) skierowanie na test RT-PCR może wystawić lekarz, który udziela świadczeń w ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, opieki hospicyjnej i paliatywnej, a także długoterminowej. Kontakt możemy znaleźć w w wyszukiwarce NFZ.

Bardzo pomocna jest także inna zakładka na stronie Narodowego Funduszu Zdrowia. Znajdziemy tu informacje o tym, które przychodnie i inne placówki medyczne rzeczywiście są czynne w czasie pandemii w danym regionie. Te dane, zebrane pod hasłem „Gdzie się leczyć w czasie COVID-19”, aktualizują wojewódzkie oddziały NFZ (linki na stronie Funduszu przekierowują właśnie do nich).

Gdzie szukać opieki medycznej online?

Wiele spraw dotyczących zdrowia (niekoniecznie związanych bezpośrednio z koronawirusem), możemy załatwić zakładając Internetowe Konto Pacjenta (IKP). Żeby to zrobić, trzeba mieć profil zaufany albo e-dowód (dowód osobisty z warstwą elektroniczną); można także zalogować się przez konto internetowe iPKO lub Inteligo w PKO BP lub przez bank spółdzielczy. Mając takie konto można m.in. sprawdzić wynik testu na koronawirusa oraz uzyskać informacje o kwarantannie lub izolacji. Ale można także np. przedłużyć receptę, mieć dostęp do historii swojego leczenia w ramach NFZ itp.

Nawet nie mając IKP można umówić się na e-wizytę, która odbędzie się przez telefon lub online. Należy wypełnić formularz w tej zakładce. Jest to zalecane, jeśli nie możemy skontaktować się z lekarzem POZ, a potrzebujemy porady medycznej, wypisania recepty itp.
Uwaga: przez tę usługę NIE otrzymamy skierowania na test na koronawirusa.

Telefon do sanepidu

Jeśli chcemy skontaktować się ze Państwową Inspekcją Sanitarną (sanepidem), należy zadzwonić na specjalną infolinię pod numer +48 22 25 00 115 (należy wybrać 1, a następnie 2). Jest to Centrum kontaktu COVID-19. Infolinia jest czynna całą dobę, przez 7 dni w tygodniu, w sprawach dotyczących zdrowia. Tu również uzyskamy informacje na temat statusu kwarantanny, a także zgłosimy pozytywny wynik testu lub to, że mieliśmy kontakt z osobą zakażoną.

Na jakie numery telefonów trzeba uważać?

Koniecznie trzeba zwrócić uwagę na numer, z którego wysyłane jest automatyczne powiadomienie o nałożeniu kwarantanny na osoby, które znajdują się w bazie EWP. Od 10.11.2020 r. GIS wprowadził nowy numer +48 22 25 71 145. Wcześniej te informacje były przekazywane z numeru 221 043 705. Takie połączenie należy odebrać i odsłuchać komunikat o nałożeniu kwarantanny oraz możliwości odebrania świadczenia. Najlepiej wpisać je do pamięci telefonu (niestety nie jest jasne, czy obowiązuje tylko nowy numer, czy również stary). Nieodebranie telefonu nie zwalnia nas z kwarantanny!

Kontakt do ZUS

Z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych możemy skontaktować się na kilka sposobów:

  • telefonując do Centrum Obsługi Telefonicznej pod numer +48 22 560 16 00 (od poniedziałku do piątku w godzinach 7.00-18.00)
  • umawiając e-wizytę w swoim oddziale ZUS (właściwym ze względu zamieszkania) - można to zrobić tutaj (będzie ona możliwa od poniedziałku do piątku od 9.00 do 14.30).

Jednak najwięcej informacji uzyskamy korzystając z Platformy Usług Elektronicznych – PUE ZUS. Po zalogowaniu się na stronie znajdziemy m.in. wszystkie informacje dotyczące kwarantanny lub izolacji domowej
Uwaga: zakładka „Kwarantanna, izolacja domowa” wyświetla się tylko osobom, które są nią objęte.

Aplikacja Kwarantanna Domowa

Informacje o kwarantannie znajdziemy też w aplikacji Kwarantanna domowa. Po jej zainstalowaniu i wpisaniu kodu otrzymanego SMS-em uzyskamy odpowiednie informacje (niestety dane nie zawsze są aktualizowane w czasie rzeczywistym).

Gdzie szukać pomocy psychologicznej?

W czasach pandemii koronawirusa jesteśmy bardziej niż zwykle narażeni na stres. Obawy związane z samym koronawirusem, skutkami choroby, a także utratą pracy, niepewnością, izolacją domową itd. powodują, że nasza psychika przestaje sobie radzić. O zdrowie i dobry stan psychiczny trzeba zadbać tak samo, jak o zdrowie fizyczne. Oto, gdzie można szukać pomocy psychologicznej:

  • 800 70 22 22 – infolinia dla osób szukających wsparcia psychicznego. Telefon jest bezpłatny, czynny 7 dni w tygodniu, przez całą dobę. Dodatkowo na stronie Centrum Wsparcia można skorzystać z czatu lub znaleźć adres placówki udzielającej pomocy w pobliżu naszego miejsca zamieszkania;
  • +48 22 230 22 07 – linia wsparcia psychologicznego prowadzona przez Polski Czerwony Krzyż; telefon jest czynny od poniedziałku do piątku w godzinach 16.00-20.00;
  • 800 220 280 – telefon zaufania prowadzony przez fundację Znajdź Pomoc, oferujący pomoc psychologiczną; telefon czynny od poniedziałku do piątku w godzinach 17.00-20.00.

Bezpłatną pomoc psychologiczną świadczą też Psychologowie dla Społeczeństwa. W wybraną sobotę miesiąca można zadzwonić po poradę do specjalistów. Numery telefonów są podawane w dniu udzielania porad. Szczegółowe informacje można znaleźć tutaj - klikając w opcję „skorzystaj”.

Gdzie szukać pomocy praktycznej?

Zachorowanie na COVID-19, kwarantanna i izolacja często oznacza, że potrzebujemy pomocy w sprawach dnia codziennego, takich jak zrobienie zakupów, wykupienie leków itp. O pomoc powinniśmy się zwrócić do miejscowego ośrodka pomocy społecznej. Ich listę, wraz z danymi kontaktowymi znajdziemy tutaj.

Gdzie uzyskać po pomoc dla seniora

Osoby powyżej 70 roku życia mogą uzyskać pomoc w ramach Solidarnościowego Korpusu Wsparcia Seniorów. Jest to pomoc nie tylko dla osób chorych lub objętych kwarantanną, ale także tych, którzy zdecydowali się pozostać w domu. Pomoc można uzyskać telefonując pod numer 22 505 11 11. Osoba przyjmująca zgłoszenie przekazuje je do odpowiedniego ośrodka pomocy społecznej (w danej gminie), a pracownik ośrodka kontaktuje się z seniorem.

Telefon dla seniorów DOBRE SŁOWA prowadzi także Szlachetna Paczka. Telefonując pod numer 12 333 7088 senior może porozmawiać ze specjalistą – psychologiem lub terapeutą. Poza rozmową i wsparciem emocjonalnym dla seniora, może też być zorganizowana pomoc lokalnego wolontariusza, obejmująca również zrobienie zakupów itp. i załatwienie innych bieżących spraw.

Pomoc dla seniorów, często na poziomie regionalnym, świadczą również fundacje, np. Fundacja Pomocy Psychologicznej i Edukacji Społecznej RAZEM, która obecnie prowadzi pomoc dla seniorów (osób powyżej 55 roku życia) z województwa mazowieckiego. Dzwoniąc pod numer 733 563 311 można umówić się na rozmowę dotyczącą wsparcia psychologicznego, a także pomocy w życiu codziennym.

Pomoc seniorom oferują również diecezjalne oddziały Caritas. Kontakty do nich można znaleźć tutaj.

Sprawdź też:

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie