Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Maszyniści PKP Cargo chcą więcej zarabiać. Będzie strajk?

Robert Domżał
Chcą podwyżki wynagrodzeń oraz gwarancji pracowniczych, jeśli ma być kontynuowana prywatyzacja PKP Cargo. Protest w tej firmie może oznaczać paraliż na kolei, bo spółka zatrudnia maszynistów. Czy Wielkopolsce grozi paraliż?

W ramach referendum zadano pytania: "Czy jesteś za podjęciem akcji strajkowej jeśli: kontynuowana będzie prywatyzacja spółki Cargo, bez zapewnienia pakietu gwarancji pracowniczych. Ponadto pracownicy odpowiadali na pytania czy będą protestować, jeśli zarząd spółki Cargo nie zgodzi się na wzrost płacy zasadniczej od 1 czerwca 2013 r. w wysokości 450 zł średnio na jednego zatrudnionego oraz wypłaty premii za I kwartał i nagród z funduszu nagród z zysku za rok 2012.

W referendum udział wzięło 64,99% zatrudnionych. Zgodnie z prawem jest ono ważne. Na "tak" odpowiedziało od 96,18 proc. do 98,26 proc. uczestniczących w referendum.

Jakie będą kolejne kroki związkowców?

- Ważne referendum jest warunkiem koniecznym do przeprowadzenia legalnego strajku, ale go nie przesądza. Nasze działania będą zależały od wyników mediacji sporu zbiorowego. Dopiero w przypadku fiaska rozmów zadecydujemy, czy dojdzie do strajku i jaka będzie jego forma - mówi Leszek Miętek, przewodniczący Rady Krajowej Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych.

Szefowie firm wożących podróżnych po Wielkopolsce twierdzą, że w ich zakładach nie wyczuwa się przed strajkowej atmosfery. Ponadto nie zatrudniają maszynistów ze spółki Cargo. Jednak część pracowników spółki Przewozy Regionalne di PKP IC do Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych należy.

- Na razie maszyniści czują się mocni, ponieważ pracowników z uprawnieniami do prowadzenia pociągów jest za mało. Ale to się zmieni, gdy zakończą się kursy, w ramach których kilkadziesiąt osób zdobywa takie uprawnienia - mówi Krzysztof Pawlak z dyrekcji Wielkopolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych. Tego rodzaju kursy uruchomiła też spółka Koleje Wielkopolskie. Po ich zakończeniu, czyli wiosną przyszłego roku będzie ona zatrudniać ponad 140 maszynistów. Początkujący maszynista zarabia, na rękę, blisko 3 tysiące złotych.

Wielkopolscy przewoźnicy nie wykluczają, że ich pociągi nie wyjadą na trasy. Może się tak stać na skutek braku zgody od zarządcy torów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski