reklama

MATURA 2013. Historia - poziom rozszerzony [ARKUSZE, ODPOWIEDZI, KLUCZ CKE]

Katarzyna Sklepik
Matura 2013 z historii na poziomie rozszerzonym odbędzie się w piątek 17 maja. archiwum polskapresse
Matura 2013 z historii na poziomie rozszerzonym już za maturzystami. Prezentujemy arkusze z pytaniami oraz rozwiązania z matury z historii na poziomie rozszerzonym.

ZNAMY WYNIKI MATUR 2013! SPRAWDŹ!

HISTORIA - ARKUSZ, POZIOM ROZSZERZONY

SPRAWDŹ! CKE KLUCZ - HISTORIA - POZIOM ROZSZERZONY

PRZYKŁADOWE ODPOWIEDZI - HISTORIA - POZIOM ROZSZERZONY
Nie są to odpowiedzi z klucza CKE - to propozycje odpowiedzi poznańskich nauczycieli. Swój klucz CKE opublikuje w czerwcu

CZĘŚĆ I - TEST

ZADANIE 1
1. Klejstenes
2. Solon

CZYTAJ RÓWNIEŻ:

Wyniki matur 2013!

ZADANIE 2
Śmierć Gajusza Juliusza Cezara - 5
Początek panowania faraona Cheopsa w Egipcie - 1
Zwycięstwo Aleksandra Wielkiego pod Gaugamelą - 4
Klęska Leonidasa w termopilskim wąwozie - 3
Koniec panowania króla Salomona w Palestynie - 2

ZADANIE 3
Rydwan jest zaprzężony w cztery konie, świadczy to o jego świątecznym charakterze. Widać też łuk triumfalny i trębacza.

ZADANIE 4
Wizja Jana Matejki nie jest zgodna z tym, jak koronację Bolesława Chrobrego przedstawiono w Rocznikach Kwedlinburskich.

Uzasadnienie:
Roczniki pisali niemieccy kronikarze, którzy nie byli przychylni Polsce. Według nich Bolesław Chrobry uzurpował sobie tron, natomiast wizja Matejki zgadzała się z przyzwoleniem Ottona III, który przyjaźnił się z Bolesławem Chrobrym.

ZADANIE 5
A. Cesarstwo Bizantyjskie było ośrodkiem kościoła prawosławnego, który na skutek wielkiej schizmy wschodniej, rozdzielił się z kościołem katolickim (zachodnim). Uznanie papieża i jego niepodzielnej władzy nad kościołem było symbolem przekreślenia schizmy.
B. IV wyprawa krzyżowa zakończyła się zdobyciem Konstantynopola i powstaniem Cesarstwa Łacińskiego.

ZADANIE 6
W latach 1382 - 1437 r. niemal dwukrotnie wzrosła liczba miejscowości, która była własnością możnowładztwa, za to z 3350 do 110 spadła liczba miejscowości będących własnością króla.Natomiast własności kościelne był stabilne, przy minimalnym spadku własności szlachty. Oznacza to, że ekonomiczna rolna możnowładców wzrosłą, kosztem możliwości królewskich.

ZADANIE 7
"Działania zbrojne podczas Potopu Szwedzkiego (1655-1660)"

ZADANIE 8
A. Mądry ustrój, o którym mowa w tekście, to 2. monarchia parlamentarna.
B. Wprowadzenie mądrego ustroju, o którym mowa w tekście, było bezpośrednim następstwem 4. "sławetnej rewolucji".

CZYTAJ RÓWNIEŻ:

Wyniki matur 2013!

ZADANIE 9
Teatr za czasów króla Stanisława Augusta Poniatowskiego był narzędziem propagandowym, które miało wychwalać reformy ustrojowe w Rzeczypospolitej.

ZADANIE 10
A. W reskrypcie jest mowa o powstaniu 4. styczniowym.
B. 3. Adresat reskryptu był naczelnym wodzem Armii Królestwa Polskiego. FAŁSZ

ZADANIE 11
W przedstawionej scenie widać wpływy z Zachodu (Europa, Ameryka), które pojawił się w Japonii.

Uzasadnienie: Przedstawione na rysunku kobiety nie są ubrane w tradycyjne japońskie szaty, ich strój jest bardziej europejski. Budynek w tle, też zbudowany jest na wzór Zachodu. Instrument, na którym grają Japonki również nie jest instrumentem z ich kultury, "przyszedł z Zachodu".

ZADANIE 12
A. Zamach majowy
B. Związki zawodowe (głównie kolejarzy), które sprzyjały PPS uniemożliwiły transport wojska z Wielkopolski w kierunku Warszawy.

ZADANIE 13
Polityka równowagi nazywana też polityką "równej odległości"

Wyjaśnienie: Polityka ta polegała na tym, że Polska utrzymywała z Niemcami i ZSRR takie same relacje i taki sam dystans. Świadczyć o tym mogą podpisane z oboma krajami traktaty o nieagresji: w 1932 z ZSRR, w 1934 - z Niemcami.

ZADANIE 14
Województwa: Zielonogórskie, Wrocławskie, Olsztyńskie

Wyjaśnienie: Województwa te były trzonem ziem odzyskanych kosztem Niemiec jako rekompensata za utratę na rzecz ZSRR kresów wschodnich.

ZADANIE 15
3. Zarówno plakat pierwszy, jak i drugi zostały wydane przez organizacje antyrządowe. FAŁSZ
4. Symbolika krzyżacka na obu plakatach służy przypomnieniu cywilizacyjnej roli zakonu na ziemiach polskich. FAŁSZ

TEMAT: ŻOŁNIERZE I DOWÓDCY W KONFLIKTACH ZBROJNYCH OD STAROŻYTNOŚCI DO XX W.
CZĘŚĆ II - Analiza źródeł wiedzy historycznej

CZYTAJ RÓWNIEŻ:

Wyniki matur 2013!

ZADANIE 16
Szyk bojowy: falanga
Państwo: Macedonia przejęła go od Greków

ZADANIE 17
Falanga była bardziej "demokratyczna" niż - stosowana wcześniej - walka konna. W szyku falangi wszyscy byli równi, a o wyniku nie decydowała "brawura i osobiste męstwo", ale "poczucie braterstwa i stopień zdyscyplinowania wszystkich walczących". Arystoteles nazwał polis "wspólnotami hoplitów".

ZADANIE 18
1. brak nadziei na otrzymanie pomocy ze strony Rzymu
2. Hannibal użył maszyn oblężniczych
3. w obleganym mieście nie było zaopatrzenia

ZADANIE 19
Hannibal i Aleksander Wielki w podobny sposób dowodzili armią: stawali na czele walczących oddziałów i brali walczyli ze swoim wojskiem na najważniejszych odcinkach walki.

ZADANIE 20
Jan Karol Chodkiewicz, Karol IX Sudermański

ZADANIE 21
piechota, artyleria

ZADANIE 22
Husaria. Była skuteczna dzięki szarżom, które wykonywała w maksymalnie zwartym szyku. Szelest jej skrzydeł wywoływał niepokój wroga, a jej ciężki strój - dodatkowo wzmacniał psychologiczną przewagę - bo taką masę ciężko było zatrzymać i obejść

ZADANIE 23
ODPOWIEDŹ: Tak

Uzasadnienie: Źródło H mówi o tym, że żołd by główną motywacją najemników, którzy byli bezkarni. Źródło G wskazuje na "nieopłaconych najemników coraz głośniej dopominających się żołdu" i o "sojusznikach" (szwedzkich) na których pomoc nie mieli co liczyć.

ZADANIE 24
1. W powstaniu listopadowym nie było wielu dużych bitew, a w powstaniu styczniowym były tylko bitwy, w których nie biło się zbyt wielu ludzi (po obu stronach)
2. Powstanie listopadowe było walką armii Królestwa Polskiego z armią Cesarstwa Rosyjskiego. W powstaniu styczniowym partyzanci bili się z regularną armią.

Przyczyna: Do upadku powstania listopadowego Królestwo Polskie miało swoją armię. Upadek powstania spowodował, że ją rozwiązano więc, w powstaniu styczniowym walkę prowadziły niewielkie oddziały partyzantów.

CZYTAJ RÓWNIEŻ:

Wyniki matur 2013!

ZADANIE 25
Nie. W wierszu, generał Józef Sowiński przedstawiony jest jako bohater, niezłomny obrońca, który walczył do końca. Atak naprawdę był gotów się poddać i chciał przyjąć propozycję kapitulacji. Sam opis śmierci generała w wierszu różni się od opisu historycznego.

CZĘŚĆ III - Wypracowanie

ZADANIE 26
Zadanie zawiera dwa tematy. Wybierz jeden z nich do opracowania.

Temat I
Krzyżacy - krzewiciele chrześcijaństwa nad Bałtykiem czy najeźdźcy? Scharakteryzuj i oceń działalność zakonu krzyżackiego nad Bałtykiem od XIII do początku XVI w.

Temat II
Nasze granice? [...] Wszędzie, gdzie nasi walczą i giną*. Scharakteryzuj udział żołnierzy polskich w walkach poza krajem w czasie II wojny światowej i oceń wpływ ich czynu zbrojnego na kształt niepodległej Polski.

FLESZ: Elektryczne samoloty nadlatują.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3