Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Matura 2014: Fizyka [ODPOWIEDZI, ARKUSZE] - podstawa i rozszerzenie

KS, AB
Matura 2014: Fizyka [ODPOWIEDZI, ARKUSZE] - poziom podstawowy
Matura 2014: Fizyka [ODPOWIEDZI, ARKUSZE] - poziom podstawowy
Matura 2014: Fizyka [ODPOWIEDZI, ARKUSZE] - podstawa i rozszerzenie. Matura 2014 z fizyki i astronomii na poziomie podstawowym i rozszerzonym odbędzie się w czwartek, 8 maja o godzinie 14. W tym dniu, po godzinie 20 znajdziesz tu arkusze i przykładowe odpowiedzi, przygotowane przez poznańskich nauczycieli.

TUTAJ ZNAJDZIESZ POZIOM ROZSZERZONY:

Matura 2014 fizyki i astronomii na poziomie podstawowym trwa 120 minut i polega na rozwiązaniu zadań sprawdzających umiejętność zastosowania wiedzy fizycznej w praktyce.

MATURA 2014 FIZYKA Z ASTRONOMIĄ - POZIOM PODSTAWOWY - PRZYKŁADOWE ROZWIĄZANIA

ZADANIE ZAMKNIĘTE
W zadaniach od 1. do 10. wybierz jedną poprawną odpowiedź i zaznacz ją na karcie odpowiedzi.

ZADANIE 1

ZADANIE 2

ZADANIE 3
Rozważamy zależność siły tarcia od następujących czynników: siły wzajemnego nacisku ciał, rodzaju stykających się ze sobą powierzchni, stopnia wygładzenia powierzchni oraz wielkości powierzchni styku. Jeśli zmieniamy tylko jeden z tych czterech czynników, to okazuje się, że wartość siły tarcia nie zależy od
A. siły nacisku ciał.
B. rodzaju stykających się powierzchni.
C. wielkości powierzchni styku.
D. stopnia wygładzenia powierzchni.

ZADANIE 4
Dwoje uczniów ogląda film, w którym załoga statku kosmicznego podczas bitwy w przestrzeni międzyplanetarnej widzi wybuch innego statku i po chwili słyszy odgłos wybuchu. Uczniowie uważają, że nie jest to realne. Uczniowie
A. mają rację, ponieważ fale dźwiękowe nie przenikają przez kadłub statku kosmicznego.
B. mają rację, ponieważ fale dźwiękowe nie rozchodzą się w próżni.
C. mają rację, ponieważ w próżni dźwięk biegnie z prędkością równą prędkości światła.
D. nie mają racji, ponieważ odgłos wybuchu byłby rzeczywiście słyszalny.

ZADANIE 5
Trzy zamknięte naczynia mają jednakową objętość. W pierwszym znajduje się 64 g tlenu, w drugim – 84 g azotu, a w trzecim – 8 g wodoru. Temperatury tych gazów są jednakowe. Masa jednego mola tlenu wynosi 32 g, azotu – 28 g i wodoru – 2 g. Ciśnienie gazu jest
A. największe w naczyniu z tlenem.
B. największe w naczyniu z azotem.
C. największe w naczyniu z wodorem.
D. jednakowe we wszystkich naczyniach.

ZADANIE 6
Naładowana cząstka wpada w próżni w obszar jednorodnego pola prostopadle do linii tego pola. Cząstka w obszarze pola porusza się po okręgu. Opisana sytuacja może mieć miejsce w
A. polu magnetycznym.
B. polu grawitacyjnym.
C. polu elektrostatycznym.
D. każdym z trzech pól wyżej wymienionych.

ZADANIE 7
Mała kieszonkowa latarka zawiera punktowo świecącą diodę i wklęsłe zwierciadło kuliste o promieniu krzywizny 12 mm. Latarka świeci równoległą wiązką, gdy dioda znajduje się
A. w środku krzywizny zwierciadła.
B. 12 mm od środka krzywizny w kierunku od zwierciadła.
C. 6 mm od środka krzywizny w kierunku zwierciadła.
D. 6 mm od środka krzywizny w kierunku od zwierciadła.

ZADANIE 8
W obserwacji wnętrza samochodu często przeszkadza nam światło odbite od szyby. Aby zminimalizować ten efekt, obserwator może użyć specjalnych filtrów, które wykorzystują zjawisko
A. załamania światła.
B. dyfrakcji światła.
C. interferencji światła.
D. polaryzacji światła.

ZADANIE 9

ZADANIE 10

ZADANIA ZAMKNIĘTE
Rozwiązania zadań o numerach od 11. do 21. należy zapisać w wyznaczonych miejscach pod treścią zadania.

ZADANIE 11

ZADANIE 12

Bardzo często upraszczamy obliczenia, pomijając opór powietrza, jednak nie odpowiada to dokładnie sytuacji rzeczywistej.
W poniższych zdaniach podkreśl właściwe słowa zapisane drukiem pochyłym, a w dalszej części zdań wpisz uzasadnienia.

Jeśli uwzględnimy opór powietrza, to energia potencjalna spadającej piłki na wysokości 4 m nad ziemią jest (mniejsza niż / większa niż / taka sama jak) ta energia w przypadku, gdy opór powietrza nie występuje, ponieważ wartość energii potencjalnej zależy tylko od odległości od wybranego układu odniesienia, w naszym przypadku jest to odległość od powierzchni ziemi.

Jeśli uwzględnimy opór powietrza, to energia kinetyczna spadającej piłki na wysokości 4 m nad ziemią jest (mniejsza niż / większa niż / taka sama jak) ta energia w przypadku, gdy opór powietrza nie występuje, ponieważ w wyniku siła oporu powietrza powoduje, że wartość przyspieszenia jakie uzyskuje piłka jest mniejsza niż w przypadku gdy opór powietrza nie występuje, a więc uzyskana prędkość piłki na wysokości 4m będzie mniejsza, a co za tym idzie jej energia kinetyczna również.

Jeśli uwzględnimy opór powietrza, to całkowita energia mechaniczna spadającej piłki na wysokości 4 m nad ziemią jest (mniejsza niż / większa niż / taka sama jak) ta energia, gdy opór powietrza nie występuje, ponieważ część całkowitej energii mechanicznej jest zużyta na wykonanie pracy przeciw siłą oporu powietrza.

ZADANIE 13
Odpowiedź: Ładunek elektryczny przepłynął z laski na pręt i listek. Ładunek jesy jednoimienny na pręcie i listku, więc siła elektrostatycznego oddpychania podwoduje odchylenie listka.

ZADANIE 14

ZADANIE 15

ZADANIE 16

ZADANIE 17

ZADANIE 18

18.1. Wpisz odpowiednio wszystkie wymienione doświadczenia, które dotyczą:

wyznaczania pracy wyjścia dla metalu - badanie zjawiska fotoelektrycznego
badania struktury kryształu - badanie dyfrakcji elektronów na krysztale
wyznaczania poziomów energetycznych atomów:
badanie widma emisyjnego gazów
badanie widma absorpcyjnego gazów

18.2. Zadaniem uczniów było zaprojektowanie doświadczenia polegającego na obserwowaniu widma emisyjnego gazu. Napisz, które z przygotowanych przyrządów powinni wybrać uczniowie do wykonania doświadczenia.

rurka szklana z dwiema elektrodami, zawierającą rozrzedzony gaz
siatka dyfrakcyjna
ekran
źródło wysokiego napięcia
przesłona ze szczeliną

ZADANIE 19
Światło latarki pada na prostopadłościenną płytę szkła i przechodzi na drugą stronę. Po wyjściu z płyty natężenie światła jest mniejsze od natężenia światła padającego. Podaj jedną z przyczyn zmniejszenia natężenia światła.

Odpowiedź: Przyczyną może być absorpcja promieniowania przez materiał, z którego wykonano płytę.

ZADANIE 20

ZADANIE 21

Matura 2014 fizyka i astronomii na poziomie rozszerzonym trwa 150 minut i poza sprawdzeniem umiejętności zastosowania wiedzy fizycznej w praktyce, ma pokazać czy maturzysta potrafi zastosować poznane metody fizyczne do rozwiązywania problemów.

Matura 2014. Fizyka lub chemia? Sprawdź jakie wzory będą ci potrzebne!


MATURA 2014 - ZOBACZ KONIECZNIE:


MATEMATYKA- PODSTAWAJĘZYK ANGIELSKIFIZYKA Z ASTRONOMIĄMATEMATYKA-ROZSZERZENIE

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski