Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Matura 2015. Filozofia dla TECHNIKUM poziom rozszerzony [ODPOWIEDZI, ARKUSZE CKE]

KAEF, AB, KS
Matura 2015. Filozofia dla TECHNIKUM poziom rozszerzony [ODPOWIEDZI, ARKUSZE CKE]
Matura 2015. Filozofia dla TECHNIKUM poziom rozszerzony [ODPOWIEDZI, ARKUSZE CKE] Dawid Łukasik
Kolejny tydzień trwa matura 2015. Filozofia dla TECHNIKUM poziom rozszerzony - ODPOWIEDZI, ARKUSZE CKE, ROZWIĄZANIA ZADAŃ. To wszystko znajdziecie na naszej stronie. Z nami najszybciej sprawdzicie, jak poszła Wam matura 2015 z filozofii dla TECHNIKUM na poziomie rozszerzonym. Powodzenia!

Matura 2015. Filozofia - czy to jej obawiali się uczniowie?

***

Matura 2015. Filozofia dla TECHNIKUM poziom rozszerzony - ODPOWIEDZI

Około godziny 19.30 dołączymy do tego materiały arkusz CKE. Później dołączymy również odpowiedzi. Z nami sprawdzicie, jak poszła Wam matura 2015 z filozofii dla TECHNIKUM na poziomie rozszerzonym. Mamy nadzieję, że udzieliliście samych poprawnych odpowiedzi!

Część I
Zadanie 1.

Zamieszczony poniżej obraz to studium człowieka autorstwa Leonarda da Vinci. Której szkole filozoficznej poszukującej odpowiedzi na pytanie: czym jest piękno najbliższa jest koncepcja Leonarda da Vinci? Podaj nazwę szkoły i uzasadnij swoją
odpowiedź.

Nazwa szkoły: Pitagorejczycy
Uzasadnienie: Dla nich piękno było równoznaczne z harmonią, tak jak i dla Leonarda

Zadanie 2.
Odwołując się do metafory jaskini, przedstaw porządek poznania według Platona.
Ludzie uwięzieni w jaskini mają ograniczony dostęp do poznania. Widzą jedynie cienie stanowiące odbicie prawdziwej idei. Zgodnie z tekstem VI księgi Platońskiego Państwa oraz licznych interpretacji myśli Platona wyróżnia się cztery zasadnicze poziomy bytowe oraz odpowiadające im władze poznawcze (odpowiednio: odbicia bytów empirycznych – poziom eikasia czyli myślenia obrazami, byty empiryczne – rzeczy widzialne – poziom pistis czyli poznania zmysłowego i praktycznego, byty matematyczne i wiedza logiczna – dianoia czyli poznanie naukowe opierające się na rozsądku, noesis czyli poziom bezpośredniego poznania idei i zasad opierający się na rozumie).

Zadanie 3.
Jeden z dowodów na istnienie Boga wyprowadza tezę o Jego istnieniu z samego pojęcia Boga.

Zaznacz właściwe zakończenia następujących zdań:
1) Jest to dowód
A. teleologiczny.
B. epistemologiczny.
C. aksjologiczny.
D. ontologiczny.
2)Autorem tego dowodu jest
A. św. Anzelm z Canterbury.
B. św. Tomasz z Akwinu.
C. św. Augustyn.
D. św. Franciszek

Zadanie 4.
Na podstawie tekstu wyjaśnij pojęcia: czyste rozumowanie, dialektyka.
Logika, nauka o myśleniu, tzn. o działaniu czystego rozumu, mogłaby zatem być skonstruowana czysto apriorycznie, dialektyka zaś przeważnie tylko aposteriorycznie, a mianowicie: bądź na podstawie uzyskanej doświadczalnie znajomości zakłóceń czystego rozumowania, które powstają wskutek indywidualnych różnic objawiających się podczas wspólnego myślenia dwóch rozsądnych istot, bądź też na podstawie znajomości środków, które stosują obaj dyskutanci przeciwko sobie, gdy każdy z nich chce przedstawić swój indywidualny sposób myślenia jako poprawny i obiektywny.
Artur Schopenhauer, Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 1983.

czyste rozumowanie: przyjęte a priori (pierwotne, uprzednie lub wcześniejsze i niepodlegające dowodzeniu)
dialektyka: to rozumowanie przeprowadzane a posteriori z uwzględnieniem wiedzy na temat zakłóceń i różnic występujących w procesach myślenia, czystego rozumowania, np. w czasie wspólnego myślenia.

Zadanie 5.
Podaj różnicę pomiędzy rozumowaniem dialektycznym a sofistycznym.

Celem rozumowania dialektycznego jest dotarcie do prawdy, zdobycie wiedzy na dany temat. Rozumowanie sofistyczne dąży natomiast do zwycięstwa w dyskusji, przy użyciu środków retorycznych i erystycznych.

Zadanie 6.
Zaznacz formułę, która stanowi właściwe zakończenie zdania, oraz wyjaśnij jej sens.

Jean Paul Sartre twierdził, że człowiek jest jedynym bytem, którego
A. esencja poprzedza egzystencję.
B. egzystencja jest stworzona przez Boga.
C. egzystencja poprzedza esencję.
D. esencja jest stworzona przez Boga.
Wyjaśnienie: Według J.P. Sartre pierwotny wobec wszelkiej kategorialnej określoności człowieka jest sam fakt jego egzystencji - jego istnienia w otwartości, w wolności kształtowania siebie, w wysiłku samostanowienia.

Zadanie 7.
Do poniżej tezy filozoficznej sformułuj tezę przeciwną oraz argument na rzecz tezy przeciwnej.

Teza: Nasza wiedza jest wrodzona, a uczenie się to przypominanie jej sobie.
Teza przeciwna: Nasza wiedza jest nabyta, a uczenie się to zapełnianie umysłu jako "czystej karty".
Argument: Zadanie algebraiczne rozwiążemy dopiero wtedy, gdy poznamy dany system liczbowy. Tego ostatniego nie poznajemy na zasadzie anamnezy, lecz dzięki lekcjom matematyki.

Zadanie 8.
Podkreśl nazwisko autora systemu ontologicznego, w którym kluczową funkcję pełni pojęcie monady, oraz te pojęcia, spośród podanych w tabeli, które charakteryzują monadę.


Leibniz

Zadanie 9.
Oceń prawdziwość poniższych zdań. Zakreśl literę P, jeśli zdanie jest prawdziwe.
1. Zdaniem Barucha Spinozy istnieje tylko jedna substancja. PRAWDA
2. Wola życia jest podstawową kategorią ontologiczną w filozofii Arthura Schopenhauera. PRAWDA
3. Według Romana Ingardena właściwym środowiskiem człowieka jest natura.

Zadanie 10.
1. Każdemu z podanych stanowisk etycznych przyporządkuj nazwiska ich przedstawicieli. Wybierz je spośród następujących:

  • Platon
  • Protagoras
  • Sokrates
  • Tales
  • Demokryt
  • Nietzsche

Przedstawiciele stanowisk:
Absolutyzm etyczny: Platon, Sokrates (intelektualizm etyczny).
Relatywizm etyczny: Protagoras, Demokryt

2. Wybierz jedno z dwóch podanych wyżej stanowisk etycznych i sformułuj jego definicję.
Relatywizm etyczny - pogląd, zgodnie z którym wartości etyczne i oceny moralne mają charakter względny, podlegają zmianom w różnych czasach i okolicznościach.

Część II
Zadanie 11.
Napisz wypracowanie na temat:

Czy relatywizm etyczny jest realnym zagrożeniem dla kultury i kondycji człowieka?
Rozważ, odwołując się do poglądów wybranych filozofów.

***

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Matura 2015. Filozofia dla TECHNIKUM poziom rozszerzony [ODPOWIEDZI, ARKUSZE CKE]. Jak Wam poszło?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski