Matura 2015: Fizyka i astronomia dla TECHNIKUM poziom podstawowy [ODPOWIEDZ, ARKUSZE CKE]

KAEF, AB, KS
Matura 2015: Fizyka i astronomia dla TECHNIKUM poziom podstawowy [ODPOWIEDZ, ARKUSZE CKE]
Matura 2015: Fizyka i astronomia dla TECHNIKUM poziom podstawowy [ODPOWIEDZ, ARKUSZE CKE] Dawid Łukasik
Matura 2015: Fizyka i astronomia dla TECHNIKUM poziom podstawowy [ODPOWIEDZ, ARKUSZE CKE] - to właśnie w tym materiale znajdziecie odpowiedzi i arkusze CKE matury z fizyki dla TECHNIKUM. Z nami sprawdzicie, jak poszedł Wam poniedziałkowy egzamin. Trzymamy kciuki!

Matura 2015. Fizyka i astronomia dla TECHNIKUM poziom podstawowy [ODPOWIEDZI, ARKUSZE CKE]. Drugi tydzień matur nie rozpoczął się humanistycznie. W poniedziałek maturzyści zdawali fizykę (LO) oraz fizykę i astronomię (TECHNIKUM).

Tutaj znajdziecie odpowiedzi dla TECHNIKUM, poziom podstawowy matury z fizyki.

Matura 2015. Fizyka i astronomia - czy to jej obawiali się maturzyści?

***

Matura 2015. Fizyka dla TECHNIKUM poziom podstawowy - ODPOWIEDZI:

Tutaj znajdziecie odpowiedzi i arkusze CKE, a także propozycje rozwiązań zadań. Pojawią się tutaj około godziny 14.30. Chwilę później, około godziny 16.30-17, zaczniemy dołączać kolejne odpowiedzi. Specjalnie dla Was przygotowują je nasi eksperci. Sprawdźcie z nami, jak poszła Wam matura 2015 z fizyki i astronomii dla TECHNIKUM!

Zadania zamknięte

W zadaniach od 1. do 10. wybierz jedną poprawną odpowiedź i zaznacz ją na karcie odpowiedzi.

Poniższy wykres dotyczy zadania 1 i 2.

Zadanie 1.
Prędkość średnia kolarza w czasie pierwszych 20 sekund ruchu miała wartość

A. 6 m/s
B. 8 m/s
C. 9 m/s
D. 10 m/s

ODPOWIEDŹ
C

Zadanie 2.

ODPOWIEDŹ
C

Zadanie 3.
Kulka zawieszona na sznurku porusza się ruchem jednostajnym po okręgu w płaszczyźnie poziomej.

Podczas tego ruchu
A. ani wektor pędu kulki, ani jej energia kinetyczna się nie zmieniają.
B. zarówno wektor pędu kulki, jak i jej energia kinetyczna się zmieniają.
C. nie zmienia się wektor pędu kulki, a zmienia się jej energia kinetyczna.
D. nie zmienia się energia kinetyczna kulki, a zmienia się wektor jej pędu.

ODPOWIEDŹ
D

Zadanie 4.

ODPOWIEDŹ
A

Zadanie 5.

ODPOWIEDŹ
D

Zadanie 6.

ODPOWIEDŹ
D

Zadanie 7.

ODPOWIEDŹ
D

Zadanie 8.

ODPOWIEDŹ
C

Zadanie 9.
Syriusz B jest białym karłem, a więc gwiazdą o wysokiej temperaturze oraz

A. dużej mocy promieniowania i dużej gęstości.
B. małej mocy promieniowania i dużej gęstości.
C. dużej mocy promieniowania i małej gęstości.
D. małej mocy promieniowania i niewielkiej gęstości.
ODPOWIEDŹ
B

Zadanie 10.

ODPOWIEDŹ
A

Zadania otwarte

Rozwiązania zadań o numerach od 11. do 21. należy zapisać w wyznaczonych miejscach pod treścią zadania.

Zadani 11.Chłopcy na łyżwach

Zadanie 11.1.
Narysuj i nazwij wszystkie siły działające na chłopca A podczas jego ruchu jednostajnego.
Proporcje długości strzałek powinny być zgodne z rzeczywistością.

Zadanie 11.2.
Oblicz pracę wykonaną w ciągu 3 sekund przeciwko sile tarcia chłopca o lód, jeżeli chłopiec poruszał się z prędkością o wartości 1 m/s.

Zadane 12. Niepewności pomiarowe
Uczeń przeprowadził doświadczenie polegające na pomiarze okresu drgań pewnego wahadła. Pomiary wykonywał dwoma sposobami:
a) mierzył czas trwania jednego okresu,
b) mierzył łączny czas trwania 10 kolejnych okresów i wynik pomiaru dzielił przez 10. PRAWIDŁOWA ODPOWIEDŹ.

Zadanie 13. Ziemia i Księżyc

Zadanie 13.1.
Wykaż, że wartość prędkości Księżyca na orbicie wokół Ziemi jest około 7,8 razy mniejsza od wartości pierwszej prędkości kosmicznej dla Ziemi.

Zadanie 13.2.
Oblicz wartość siły, z jaką Księżyc przyciąga pojazd księżycowy o masie 50 kg. Przyjmij, że Księżyc jest jednorodną kulą.

Zadanie 14. Szklanki
Zadanie 14.1.

ODPOWIEDŹ
A szklanka w piwnicy, ponieważ I

Zadanie 14.2.

Zadanie 15. Wahadło sprężynowe

Zadanie 15.1.
Oblicz częstotliwość drgań ciężarka oraz jego masę.


Zadanie 15.2.
Oszacuj wartość prędkości ciężarka w chwili, gdy przechodzi on przez położenie równowagi.
Możesz skorzystać z definicji prędkości chwilowej.

Zadanie 16. Pole elektryczne układu ładunków

Zadanie 17. Właściwości magnetyczne

Zadanie 17.1.
Podkreśl poprawne uzupełnienia zdań.

Ciecz 1 wykazuje własności (paramagnetyczne / diamagnetyczne / ferromagnetyczne).
Ciecz 2 wykazuje własności (paramagnetyczne / diamagnetyczne / ferromagnetyczne).

Zadanie 17.2.
Podaj przykład substancji ferromagnetycznej. Napisz nazwy dwóch urządzeń, w których są stosowane materiały ferromagnetyczne.

Zadanie 18. Oświetlenie powierzchni wody

Zadanie 18.1.
Na rysunku przedstawiono bieg trzech promieni padających na powierzchnię wody. Promień 1, dla którego przedstawiono składową załamaną i składową odbitą, pada wewnątrz zaznaczonego koła o promieniu r. Dwa pozostałe promienie 2 i 3 padają w pobliżu granicy obszaru, z którego światło przechodzi ponad powierzchnię wody. Dla tych promieni zaznaczono składowe odbite. Starannie narysuj dalszy bieg składowych załamanych tych promieni (jeśli istnieją).

Zadanie 18.2.
Źródło światła przesunięto niżej (bliżej dna zbiornika). Jak zmieni się wartość r promienia koła, przez które światło przechodzi ponad powierzchnię wody? Zaznacz poprawną odpowiedź wybraną spośród podanych poniżej, a następnie uzasadnij swój wybór.
Promień r
A. wzrośnie. PRAWIDŁOWA ODPOWIEDŹ
B. zmaleje.
C. nie zmieni się.

Zadanie 19. Okulary
Zdrowe oko dorosłego człowieka ma w przybliżeniu kształt kuli o średnicy 2,5 cm. Odległość dobrego widzenia dla takiego oka wynosi 25 cm. Niektórzy ludzie czytają, trzymając książkę w większej odległości.

Zadanie 19.1.
Nazwij wadę wzroku, którą mają ludzie, którzy czytają, trzymając książkę w dużej odległości.
Napisz, czy powinni oni stosować okulary korekcyjne z soczewkami skupiającymi, czy – z ozpraszającymi.

Zadanie 19.2.
Oblicz zdolność skupiającą soczewek korekcyjnych dla osób, które bez okularów czytają z odległości 60 cm, a w okularach powinny trzymać książkę w odległości 25 cm. Przyjmij, że odległość oka od soczewki korekcyjnej można pominąć.

Zadanie 20. Model Bohra budowy atomu
Skwantowanie wielkości fizycznych w modelu Bohra opisującym budowę atomu wodoru można zapisać wzorami na prędkość elektronu, jego energię kinetyczną lub energię całkowitą. Skwantowanie oznacza, że dana wielkość fizyczna może przyjmować wyłącznie określone wartości liczbowe, w zależności od liczby naturalnej n.

Zadanie 20.1.

Zadanie 20.2.
Oblicz energię emitowaną przez atom wodoru podczas przeskoku elektronu z orbity czwartej na orbitę drugą. Energia jonizacji atomu wodoru dla stanu podstawowego jest równa 13,6 eV.

Zadanie 21. Datowanie

Zadanie 21.1.

Zadanie 21.2.

Zadanie 21.3.

***

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Matura 2015. Fizyka dla TECHNIKUM poziom podstawowy [ODPOWIEDZI, ARKUSZE CKE]. Jak Wam poszło? Piszcie!

Wideo

Komentarze 50

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

T
TAK
TAK
m
mm
to ruch JEDNOSTAJNY!, wiec bez przysp
j
jedenrabinpowietakdruginie
Jak rozrysowaliscie sily?
Mazaliscie po ludziku czy na kropce w kratkach? Zrobilem na kropce i teraz sie troche niepokoje :)
P
Patryk
Tak bo jeśli dobrze zaznaczyłeś siły to nie ma problemu, że jest ołówkiem. Tylko módl się żeby ci nikt tego nie zmazał i źle nie narysował, bo dostaniesz 0 pkt :D
K
Kamil1398
Ja rysowałem ołówkiem siły. Będzie to uznane?
M
Marta
0,2 to wychylenie. A nie amplituda.
M
Masmix
Na pocieszenie mogę powiedzieć, że też mi nie poszła najlepiej . Spodziewałem się co najmniej 70 %, a myślę, że wynik będzie w przedziale od 40 do 55%. W ogóle jestem zawiedziony tym, że nie było żadnego zadania z fali de Broigla! Mój ulubiony dział, którego nie było na maturze, za to najbardziej znienawidzone przeze mnie tutaj wystąpiły !
j
jedenrabinpowietakdruginie
jest ok amplituda wynosi 0,2m nie 0,4
z przyrownania kx^2/2 do mv2/2 wychodzi dobrze 1,04m/s chyba jezeli dobrze pamietam
M
Marta
oj, to chyba jest cos nie tak. Bo jak juz przyrównujesz, to pamiętaj, ze Ec=Ek+Ep. My mieliśmy obliczyć prędkość maksymalna, czyli Ek= max, a Ep=0. Stad Ek= E calk. Czyli mV^2/2=kA^2/2. Z tego równania wyjdzie V= 2. Ze wzoru, ktory oni tu użyli (na prędkość maksymalna w ruchu harmonjcznym) tez można! ale tu złe podstawili, A=0,4, a nie 0,2. Wiec wyjdzie prędkość 2 m/ s
j
jedenrabinpowietakdruginie
musisz doliczyc mase neutronu ktora jest niepodana :(
M
Marta
Mam to samo, bo zapomniałam wzoru na przysp. grawitacyjne zeby sobie wyprowadzic. :p Ale ja przyjełam ze g=1,64 (1/6 przyp. ziemskiego) i teraz jak wyprowadziłam ze wzoru, to tyle właśnie powinno wyjsc. Nie wiem czy zaliczą na 2 pkt, ale myślę ze 1 pkt powinien być za wynik. :)
M
Marta
nie, H jest ok, sprawdz jeszcze raz, pozyton na pewno nie wyjdzie. Może ewentualnie uznają proton, ale pozyton na pewno nie.
z
z21.1
Czy w zadaniu 21.1 na pewno jest 1/1H? A nie czasem 0/1 + (pozyton)? Lewa strona nie jest równa prawej w podanym rozwiązaniu...
H
Hmm
W zadaniu z księzycem i pojazdem napisałem od razu że g=1,6. Może to być zaliczone na 2pkt? Wynik wyszedł mi poprawny
h
haha
2/10
Dodaj ogłoszenie