Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Matura 2015. Historia sztuki poziom rozszerzony dla LO [ODPOWIEDZI, ARKUSZE CKE]

KAEF, AB, KS
Matura 2015. Historia sztuki poziom rozszerzony dla LO [ODPOWIEDZI, ARKUSZE CKE]
Matura 2015. Historia sztuki poziom rozszerzony dla LO [ODPOWIEDZI, ARKUSZE CKE] Adrian Wykrota
Trwa matura 2015. Historia sztuki poziom rozszerzony dla LO. ODPOWIEDZI, ARKUSZE CKE, ROZWIĄZANIA ZADAŃ, MATERIAŁY ŹRÓDŁOWE. To wszystko znajdziecie na naszej stronie. Z nami sprawdzicie, jak poszła Wam matura 2015 z historii sztuki rozszerzona dla LO. Powodzenia!

Matura 2015. Historia sztuki budziła obawy?

***

Matura 2015. Historia sztuki poziom rozszerzony dla LO - ODPOWIEDZI
Około godziny 19.30 do materiału dołączymy arkusz CKE. Prawidłowe odpowiedzi, jakich powinniście udzielić na egzaminie pojawią się tutaj. Przygotuje je dla Was nasz ekspert. Z nami sprawdzicie, jak poszła Wam matura 2015 z historii sztuki rozszerzona dla LO. Powodzenia!

Zadanie 1.
Rozpoznaj przedstawione dzieła architektoniczne. Wpisz we wskazane miejsca:


a) nazwę obiektu;
b) państwo, w którym obiekt obecnie się znajduje;
c) nazwę kultury starożytnej, w obrębie której obiekt powstał.

zdjęcie A
a - Erechteion
b - Grecja
c - antyk grecki

zdjęcie B
a - Brama Isztar
b - Berlin
c - sztuka Bliskiego Wschodu-Babilon

zdjęcie C
a - Akwedukt w Nimes
b - Francja
c - antyk rzymski

zdjęcie D
a - świątynia w Luksorze
b - Egipt
c - antyk egipski – kultura starożytnego Egiptu

Zadanie 2.
Wybierz i zaznacz właściwe wyjaśnienie podanych terminów.

Akwatinta to
A. technika graficzna druku wklęsłego, zbliżona do akwaforty.
B. naczynie liturgiczne do przechowywania wody święconej.
C. detal architektoniczny stosowany w architekturze starożytnego Rzymu.
D. całostronicowa dekoracja w średniowiecznych kodeksach.
Rustyka to
A. sztuka inspirowana kulturą ludową.
B. rodzaj działania plastycznego rozgrywającego się w czasie.
C. dekoracyjne opracowanie lica ściany na wzór naturalnego łomu kamiennego.
D. malarstwo zainspirowane kulturą bizantyńską i ruską.
Walor to
A. motyw dekoracyjny przedstawiający krzyżujące się linie faliste.
B. podarek ofiarowywany przez Greków i Rzymian przybyłym gościom.
C. sposób kształtowania kompozycji polegający na akcentowaniu wartości dekoracyjnych.
D. zróżnicowane natężenie tonu barwy lub stopnia względnej jasności barwy.

Zadanie 3.
Spośród wymienionych poniżej dzieł znajdujących się w Warszawie, podkreśl nazwy trzech, których twórcą był Dominik Merlini.

A. Kościół św. Aleksandra na placu Trzech Krzyży
B. Sala Rycerska Zamku Królewskiego
C. Amfiteatr na wyspie w parku Łazienkowskim
D. Teatr Wielki
E. Kolumna Zygmunta
F. Przebudowa pałacu Łazienkowskiego
G. Pałac w Wilanowie
H. Pałac Królikarnia

Zadanie 4.

zdjęcie A
a - ukrzyżowany
b - Nowy Testament - Ewangelia
c - wapień
d - gotyk

zdjęcie B
a - Apollo i Dafne
b - Metamorfozy Owidiusza
c - marmur
d- barok

Zadanie 5.
Dziełom wymienionym w tabeli przyporządkuj nazwiska ich twórców. Odpowiedzi wybierz spośród poniższych.

  1. Jan Stanisławski
  2. Stanisław Wyspiański
  3. Józef Mehoffer
  4. Aleksander Gierymski
  5. Maksymilian Gierymski
  6. Józef Chełmoński

Dzieło
1. Babie lato - Józef Chełmoński
2. Pikieta powstańcza - Maksymilian Gierymski
3. Topole nad wodą - Jan Stanisławski
4. Trumna chłopska - Aleksander Gierymski
5. Dziwny ogród - Józef Mehoffer

Zadanie 6.
Przyjrzyj się poniższym ilustracjom i wykonaj polecenia.


6.1. Połącz plany zabytków z właściwymi fasadami − podkreśl dwie z podanych możliwości.
A1, A2, A3, B1, B2, B3

6.2. Uzupełnij tabelę. Wpisz informacje dotyczące przedstawionych obiektów.

Budowla A: Rzym, Sant’Ivo alla Sapienza, Borromini
Budowla B: Rzym, S. Carlo al. Quatro Fontane, Borromini

Zadanie 7.
Podaj pochodzącą z języka angielskiego nazwę opisanego rodzaju twórczości.

Jest to zorganizowane działanie artystyczne ograniczone czasowo, mające swoją dramaturgię tworzącą logiczną narrację, w którym aktywnie uczestniczą widzowie. Jego twórcą był Allan Kaprow.
happening

Zadanie 8.
Które z wymienionych poniżej obiektów wiążą się z funkcją sepulkralną? Zaznacz trzy odpowiedzi.

  • mastaby egipskie
  • Wenus z Willendorfu
  • katakumby Pryscylli w Rzymie
  • portrety fajumskie
  • stela Hammurabiego
  • Książę wśród lilii – malowidło w Knossos

Zadanie 9.
Zidentyfikuj artystów na podstawie podanych informacji. Wpisz ich nazwiska we wskazane miejsca.

A. Był jednym z najwybitniejszych malarzy epoki romantyzmu. Studiował w École des Beaux-Arts w Paryżu, ale najważniejszym źródłem inspiracji było dla niego malarstwo flamandzkie i weneckie znajdujące się w zbiorach Luwru. W 1824 roku namalował obraz, w którym sięgnął po aktualny temat związany z wyzwoleńczą walką Greków. Odbył podróż do Maroka i Algierii, gdzie powstało wiele rysunków i studiów akwarelowych przedstawiających wizerunki Algierek oraz sceny z polowań na dzikie zwierzęta. Rozwijając swoje zainteresowania kolorystyczne, zwracał uwagę na współzależność barwy i światła oraz stosował zasadę kontrastu barw dopełniających.

B. Był malarzem hiszpańskim, jednym z najwybitniejszych twórców XX wieku. Zaczątkiem jego indywidualnej drogi twórczej był tzw. okres błękitny, w którym podejmował tematykę o silnej wymowie społecznej. W 1937 roku namalował dużą kompozycję, przeznaczoną do pawilonu hiszpańskiego na paryskiej Wystawie Światowej. Kompozycja jest plastycznym wyrazem hołdu złożonego baskijskiemu miastu, które podczas wojny domowej w Hiszpanii zostało zbombardowane przez niemiecki korpus Legion Condor.

C. Uważany jest za jednego z najwybitniejszych malarzy holenderskich XVII wieku, chociaż za życia był mało znany. Malował kameralne, harmonijne sceny z życia codziennego, które charakteryzują doskonała kompozycja, subtelna kolorystyka i znakomite walory światłocieniowe. Większość jego obrazów przedstawia jedną lub dwie postaci, na które pada światło z okna umieszczonego po lewej stronie. W swoim niewielkim dorobku pozostawił też dwa widoki miasta, w którym spędził niemal całe życie.

A - Delacroix
B - Picasso
C - Vermeer van Delf

Zadanie 10.
Rozpoznaj dzieła przedstawione na ilustracjach. Wpisz we wskazane miejsca:


a) tytuł dzieła;
b) nazwisko twórcy;
c) kierunek.

zdjęcie A
a - Moullin de la Galette
b - Monet
c - impresjonizm

zdjęcie B
a - Król pije
b - Jordaens
c - barok

zdjęcie C
a - uczta
b - Chwistek
c - formizm

zdjęcie D
a - Gody w Kanie Galilejskiej
b - Veroneze
c - manieryzm

Zadanie 11.
Spośród wymienionych poniżej elementów architektonicznych wybierz trzy, które pełnią również funkcję konstrukcyjną.
Zaznacz ich nazwy.
A. rocaille
B. filar
C. kariatyda
D. akroterion
E. maswerk
F. metopa
G. woluta
H. atlant

Zadanie 12.
Uzupełnij poniższe zdania.

Mieszczanie z Calais należą do najwybitniejszych dzieł z dziedziny RZEŹBY w sztuce europejskiej schyłku XIX wieku. Dzieło uwiecznia grupę patriotów, którzy składają rodzinnemu miastu ofiarę z samych siebie i jako zakładnicy wyruszają do obozu wroga. Twórcą dzieła jest RODIN, jeden z najciekawszych artystów swojego czasu, znany także z przedstawienia dwóch dłoni składających się do modlitwy, któremu nadał tytuł KATEDRA.

Zadanie 13.
Spośród wymienionych poniżej dzieł lub działań artystycznych wybierz trzy, których nie można zaliczyć do żadnej z tradycyjnych dyscyplin artystycznych. Zaznacz tytuły tych dzieł.

  • Szkoła ateńska Rafaela
  • Umarła klasa Tadeusza Kantora
  • Spiralna grobla Roberta Smithsona
  • Niekończąca się kolumna Constantina Brânçusiego
  • Słoń Celebes Maxa Ernsta
  • Panna młoda rozebrana przez swych kawalerów, jednak Marcela Duchampa

Zadanie 14.
Przeczytaj zamieszczony poniżej fragment tekstu źródłowego i wykonaj polecenia.

Motto:
„Klient musi być zadowolony.
Nieporozumienia wykluczone.”
Regulamin wydrukowany jest w tym celu, aby oszczędzić firmie mówienia po wiele razy tych samych rzeczy.
§ 1. Portrety wytwarza firma w następujących rodzajach:

1. Typ A – Rodzaj stosunkowo najbardziej tzw. „wylizany”. Odpowiedni raczej dla twarzy kobiecych niż męskich. Wykonanie „gładkie”, z pewnym zatraceniem charakteru na korzyść upiększenia, względnie zaakcentowania „ładności”.

2. Typ B – Rodzaj bardziej charakterystyczny, jednak bez cienia karykatury. […] z pewnymi odcieniami cech charakterystycznych, co nie wyklucza „ładności” w portretach kobiecych. Stosunek do modela obiektywny.

3. Typ B + d. – Spotęgowanie charakteru graniczące z pewną karykaturalnością. Głowa większa niż naturalnej wielkości. Możliwość zachowania w portretach kobiecych „ładności”, a nawet jej spotęgowania w kierunku tzw. „demonizmu”.

4. Typ C, C + Co, Et, C + H, C + Co + Et, itp. […]. Charakterystyka modelu subiektywna, spotęgowania karykaturalne tak formalne, jak i psychologiczne niewykluczone. W granicy kompozycja abstrakcyjna, czyli tak zwana „Czysta Forma”.
5. Typ D – to samo osiągnięcie bez żadnych sztucznych środków. […]

14.1. Podaj imię i nazwisko twórcy regulaminu. Stanisław Ignacy Witkiewicz
14.2. Podaj nazwę kierunku/grupy artystycznej, z jakim/jaką wiąże się autora tekstu.formizm
14.3. Zaznacz termin najlepiej oddający charakter portretu typu A. Wybierz spośród podanych możliwości. idealizacja
14.4. Wskaż, który typ portretu jest najbliższy realizmowi pod względem sposobu przedstawienia postaci. Typ B

Zadanie 15.
Rozpoznaj budowlę przedstawioną na ilustracjach i wykonaj polecenia.

15.1. Podaj nazwę budowli i miejsce, gdzie się ona znajduje.
Kaplica Pałacowa w Akwizgranie

15.2. Napisz, kto był twórcą budowli.
nieznany

15.3. Określ czas powstania budowli: zaznacz wybraną odpowiedź.
przełom IV i V wieku
przełom VIII i IX wieku
przełom XII i XIII wieku

15.4. Napisz, z inicjatywy którego władcy powstała budowla.
Karol Wielki

15.5. Podaj nazwę okresu w dziejach sztuki, z którym łączy się budowlę (od nazwy panującej dynastii).
sztuka karolińska

15.6. Wskaż budowlę bizantyńską, której plan powszechnie uważa się za źródło inspiracji tego dzieła.
San Vitale w Rawennie

15.7. Opisz plan i bryłę budowli: uwzględnij obie kondygnacje.
Plan centralny, wieloboczny, z obejściem wydzielonym filarami. Bryła trójkondygnacyjna w partii centralnej, w partii obejścia – dwukondygnacyjna. Obejście otwarte na partię centralną arkadami zamkniętymi łukiem półokrągłym, w które w drugiej kondygnacji wmontowane są kolumny w dwóch poziomach. W elewacjach znajdują się na wszystkich kondygnacjach okna zamknięte łukiem półokrągłym.

Zadanie 16.

16.1. Podaj nazwisko autora dzieła. Duchamp
16.2. Podaj nazwę kierunku, z którym wiąże się dzieło. dadaizm
16.3. Podaj termin, którym określa się tego typu dzieła, i wyjaśnij jego znaczenie.
[/b]ready made – przedmiot gotowy, któremu artysta nadał rangę dzieła sztuki[/b]
16.4. Wymień dwie przyczyny podejmowania tego typu działań artystycznych.
zmiana koncepcji dzieła sztuki i artysty. Ironia, zburzenie dotychczasowych oczekiwań odbiorcy

Zadanie 17.
Rozpoznaj dzieło przedstawione na ilustracji i wykonaj polecenia.


17.1. Nazwij kierunek, który zapoczątkował twórca tego pastiszu w 1907 roku.
17.2. Podaj cztery cechy formy (inne niż dotyczące kolorystyki) dzieła przedstawionego na ilustracji.
17.3. Podaj nazwisko autora i tytuł obrazu, który był pierwowzorem tego pastiszu.
17.4. Opisz scenę, którą namalował autor pierwowzoru. Wymień cztery postacie uwiecznione tam przez artystę.

17.1. kubizm
17.2. deformacja, geometryzacja, uproszczenie, płaszczyznowość
17.3. Velazques
17.4. Scena ukazuje grupę postaci w przestronnym wnętrzu. Na pierwszym planie z prawej strony stoi infantka Małgorzata w asyście panien dworskich. Z lewej strony przed sztalugą stoi twórca obrazu Velazques. W tle, w prześwicie drzwi stoją król Hiszpanii Filip IV z żoną. Postaci zwrócone są ku widzowi. Na ścianach wiszą obrazy

Zadanie 18.
Wybierz jeden temat i napisz wypracowanie.

Temat 1. Zjawisko koloryzmu w sztuce europejskiej na przestrzeni dziejów. Swoją charakterystykę oprzyj na czterech wybranych przykładach dzieł malarskich.
Temat 2. Lata 70. i 80. XIX wieku to okres bujnego rozkwitu życia artystycznego we Francji. Omów różnorodne postawy i zdarzenia artystyczne w sztuce tamtych czasów.

***

Sprawdź również:

Matura 2015. Historia sztuki poziom rozszerzony dla LO [ODPOWIEDZI, ARKUSZE CKE]. Jak Wam poszło? Piszcie!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski