Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Matura 2015. Historia sztuki poziom rozszerzony dla TECHNIKUM [ODPOWIEDZI, ARKUSZE CKE]

KAEF, AB, KS
Matura 2015. Historia sztuki poziom rozszerzony dla TECHNIKUM [ODPOWIEDZI, ARKUSZE CKE]
Matura 2015. Historia sztuki poziom rozszerzony dla TECHNIKUM [ODPOWIEDZI, ARKUSZE CKE] Dawid Łukasik
Trwa matura 2015. Historia sztuki poziom rozszerzony dla TECHNIKUM. ODPOWIEDZI, ARKUSZE CKE, ROZWIĄZANIA ZADAŃ, MATERIAŁY ŹRÓDŁOWE. To wszystko znajdziecie na naszej stronie. Z nami sprawdzicie, jak poszła Wam matura 2015 z historii sztuki rozszerzona dla TECHNIKUM. Powodzenia!

Matura 2015. Historia sztuki budziła obawy?

***

Matura 2015. Historia sztuki poziom rozszerzony dla TECHNIKUM - ODPOWIEDZI
Około godziny 19.30 do materiału dołączymy arkusz CKE. Prawidłowe odpowiedzi, jakich powinniście udzielić na egzaminie pojawią się tutaj. Przygotuje je dla Was nasz ekspert. Z nami sprawdzicie, jak poszła Wam matura 2015 z historii sztuki rozszerzona dla TECHNIKUM. Powodzenia!

CZĘŚĆ I – TEST
Zadanie 1.
Pod reprodukcjami dzieł wpisz następujące informacje:


a) nazwisko autora obrazu
b) nazwę stylu w sztuce, który obraz reprezentuje.

zdjęcie A
a - Paolo Uccello
b - renesans
zdjęcie B
a - Peter Paul Rubens
b - barok
zdjęcie C
a - Jacques-Luis David
b - klasycyzm
zdjęcie D
a - Piotr Michałowski
b - romantyzm

Zadanie 2.
Podkreśl nazwiska czterech artystów, w których twórczości występował motyw Bachusa.

Pieter Bruegel Starszy
Caravaggio
Monet
Tycjan
Michał Anioł
Fra Angelico
Hals Velázquez

Zadanie 3.
Uzupełnij tabelę – wpisz nazwy dzieł, które zamówili wymienieni władcy. Odpowiedzi wybierz spośród podanych.

  • arrasy wawelskie
  • kaplica Zygmuntowska
  • pałac w ilanowie
  • kościół Świętych Piotra i Pawła w Krakowie

Władca
1. Zygmunt Stary
2. Zygmunt August
3. Zygmunt III Waza
Dzieło

Zygmunt Stary – kaplica Zygmuntowska
Zygmunt August - arrasy wawelskie
Zygmunt III Waza – kościół św. Piotra i Pawła w Krakowie

Zadanie 4.
Wyjaśnij pojęcie i podaj nazwę kierunku artystycznego z pierwszej połowy XX wieku, z którym się ono łączy.

READY MADES to przedmiot gotowy
Kierunek artystyczny dadaizm

Zadanie 5.
Zaznacz nazwy dwóch dzieł, które powstały w VI wieku.

A. Kolumna Trajana w Rzymie
B. Hagia Sophia w Konstantynopolu
C. kaplica pałacowa w Akwizgranie
D. Ikona Trójcy Świętej Rublowa
E. Mozaika z Justynianem z San Vitale w Rawennie
F. Łuk Konstantyna w Rzymie

Zadanie 6.
6.1. Napisz, jaki temat przedstawiono w dolnej części kwatery głównej ołtarza mariackiego Wita Stwosza.

6.1 Zaśnięcie Marii

6.2. Zaznacz właściwe dokończenie zdania.
Temat ten został zaczerpnięty z/ze
A. Nowego Testamentu.
B. Starego Testamentu.
C. apokryfów.
D. pism św. Ignacego Loyoli.

Zadanie 7.
Zaznacz imiona trzech faraonów, dla których wzniesiono piramidy w Gizie.

A. Cheops
B. Dżeser
C. Chefren
D. Echnaton
E. Ramzes II
F. Mykerinos

Zadanie 8.
Zaznacz dwa dzieła powstałe w kręgu mecenatu Hadriana.

A. Koloseum
B. willa w Tivoli
C. mauzoleum w Rzymie (Zamek Anioła)
D. Łuk triumfalny na Forum Romanum
E. Ara Pacis (Ołtarz pokoju)

Zadanie 9.
Pod reprodukcjami dzieł wpisz następujące informacje:


a) nazwisko autora grafiki
b) nazwę zastosowanej techniki graficznej.

zdjęcie A
a - Beardsley
b- litografia

zdjęcie B
a - Warhol
b- sitodruk

zdjęcie C
a- Dürer
b- miedzioryt

zdjęcie D
a – Skoczylas
b – drzeworyt

Zadanie 10.
Przyjrzyj się dziełom przedstawionym na fotografiach i uzupełnij tabelę. Wpisz informacje dotyczące tych obiektów.

A – gotyk, St. Chapelle
B – eklektyzm, Opera
C- sztuka współczesna, Łuk Defense
Miasto: Paryż

Zadanie 11.
Zaznacz literę P, jeżeli informacja jest prawdziwa, lub literę F − jeżeli jest fałszywa.

Leonardo da Vinci uczył się u Verrocchia. PRAWDA
Anton van Dyck był uczniem Rembrandta. FAŁSZ
Jan Matejko był nauczycielem Stanisława Wyspiańskiego. PRAWDA
Eugène Delacroix uczył się pod kierunkiem Ingresa. FAŁSZ

Zadanie 12.
Przyjrzyj się dziełu przedstawionemu na ilustracji, a następnie wykonaj polecenia.

12.1 – 1 połowa XX wieku, koloryzm
12.2 – Jan Cybis, Artur Nacht-Samborski
12.3 – Velazquez

Zadanie 13.
Przyjrzyj się planowi kościoła, a następnie wykonaj polecenie.


Napisz, w jakim stylu wybudowano kościół, którego plan przedstawiono powyżej.
Odpowiedź uzasadnij – podaj trzy argumenty.

Styl: romanizm
Uzasadnienie:
1. System wiązany
2. Addycyjność
3. Sklepienia krzyżowe

CZĘŚĆ II – ANALIZA PORÓWNAWCZA

Zadanie 14.
Przeanalizuj formę obrazów A i B według podanych punktów.
14.1. Kompozycja
14.2. Kolorystyka
14.3. Światło i modelunek
14.4. Ekspresja i środki wyrazu artystycznego
14.5. Wnioski końcowe dotyczące stylu i sposobu ujęcia

14.1.
Obraz A: przestrzenna, otwarta, ujęta z góry, pionowa, koncentryczna, asymetryczna, dynamiczna
Obraz B: płaska, zamknięta, ujęta na wprost, pozioma, koncentryczna, symetryczna, statyczna
14.2.
Obraz A: czyste kolory o ograniczonej liczbie (zieleń, czerwień, róż, błękit, żółcień, czerń) w dekoracyjnym układzie
Obraz B: ciemna tonacja z motywami wyłaniającymi się z mrocznego tła, kolory złamane
14.3.
Obraz A: równomierne oświetlenie, modelunek kolorem, lecz bardzo ograniczony – większość form wydobyta, płaska, plama barwna
Obraz B: światło od wewnątrz, modelunek kreską, lecz formy w większości pozostają płaskie
14.4.
Obraz A: plama barwna, formy uproszczone, syntetyczne, zgeometryzowane, opływowe kontury występują w ograniczonym stopniu
Obraz B: środki graficzne: kreska (linearność),formy uproszczone, syntetyczne, zgeometryzowane, ostre, ostro odcinają się od tła
14.5.
Obraz A – obraz charakterystyczny dla fowizmu, zmysłowy, o walorach dekoracyjnych, opierających się na kolorystyce
Obraz B – obraz może być kojarzony z ekspresjonizmem poprzez kanciastość form i mroczny, niepokojący nastrój

CZĘŚĆ III – DŁUŻSZA WYPOWIEDŹ NA TEMAT
Zadanie 15.

Temat 1. Na podstawie analizy formy i treści czterech dowolnie wybranych dzieł (innych niż zamieszczone w arkuszu) omów funkcjonowanie motywu wody w malarstwie różnych epok.
Temat 2. Na podstawie analizy formy i treści czterech dzieł (innych niż zamieszczone w arkuszu) omów, jakie znaczenie nadawali barwie różni artyści XX wieku.
Wybrany temat podkreśl.
***

Sprawdź również:

Matura 2015. Historia sztuki poziom rozszerzony dla TECHNIKUM [ODPOWIEDZI, ARKUSZE CKE]. Jak Wam poszło? Piszcie!

WIDZIAŁEŚ COŚ CIEKAWEGO? ZNASZ INTERESUJĄCĄ HISTORIĘ? MASZ ORYGINALNE ZDJĘCIA?
NAPISZ DO NAS NA ADRES [email protected]!

Możesz wiedzieć więcej! Kliknij i zarejestruj się: www.gloswielkopolski.pl/piano

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski