Tutaj wersja dla TECHNIKUM:
Matura 2015: Łacina i kultura antyczna
Matura 2015: Łacina i kultura antyczna poziom rozszerzony - ODPOWIEDZI
Tutaj pojawią się odpowiedzi, jak tylko będziemy w stanie Wam je przekazać.
PROSIMY O CIERPLIWOŚĆ - ROZWIĄZYWANE SĄ TRZY ARKUSZE JEDNOCZEŚNIE
ZADANIE 1
Dokonaj przekładu tekstu na język polski.
Gaius Plinius Secundus Maior, Naturalis Historia XXXV, 36, 84–86
Apelli fuit alioqui perpetua consuetudo numquam tam occupatum diem agenda, ut non lineam ducendo exerceret artem, quod ab eo in proverbium venit. Idem perfecta opera proponebat in pergula transeuntibus, atque ipse post tabulam latens vitia, quae notarentur, auscultabat vulgum diligentiorem iudicem quam se praeferens, feruntque reprehensum a sutore, quod in crepidis una pauciores intus fecisset ansas, eodem postero die superbo emendatione pristinae admonitionis cavillante circa crus, indignatum prospexisse denuntiantem, ne supra crepidam sutor iudicaret, quod et ipsum in proverbium abiit. Fuit enim et comitas illi, propter quam gratior Alexandro Magno frequenter in officinam ventitanti – nam, ut diximus, ab alio se pingi vetuerat edicto – sed in officina imperite multa disserenti silentium comiter suadebat rideri eum dicens a pueris, qui colores tererent.
Objaśnienia:
Apelles, is – Apelles, malarz grecki.
ansa, -ae – tu: rzemyk, pętelka.
Przekład tekstu
ZADANIE 2
Wyjaśnij, co w starożytności oznaczał termin „chryzelefantyna”.
Oznaczał technikę rzeźbiarską, która wykorzystywała kość słoniową i złoto oraz inne drogie materiały (np. kamienie szlachetne).
ZADANIE 3
Uzupełnij zdanie zamieszczone pod ilustracją.
Scena malarstwa wazowego, należąca do stylu czerwonofigurowego, przedstawia Odyseusza i jego towarzyszy opierających się śpiewowi syren
ZADANIE 4
Podkreśl nazwisko rodowe (nomen gentilicium / gentile) w nazwisku:
Gaius Plinius Secundus Maior.
ZADANIE 5
Podkreśl poprawną definicję pojęcia „mimesis”.
A. Zasada odpowiedniości tematu i struktury dzieła sztuki.
B. Zasada stosowności poszczególnych elementów sztuki.
C. Zasada twórczego naśladownictwa natury bądź dzieł mistrzów.
D. Zasada symetrycznego rozmieszczenia elementów wizualnych dzieła.
ZADANIE 6
Oceń, czy poniższe zdania są prawdziwe. Zaznacz Verum, jeśli zdanie jest prawdziwe,lub Falsum – jeśli jest ono fałszywe.
1. Dzieło Pliniusza Historia naturalna jest dziełem encyklopedycznym. VERUM
2. Dzieło Pliniusza Historia naturalna należy do historiografii rzymskiej. FALSUM
3. Aleksander Wielki zwyciężył Persów w bitwie pod Issos. VERUM
4. Aleksander Wielki był uczniem Sokratesa. FALSUM
ZADANIE 7
Zdecyduj, czy zestawione pary zdań wyrażają dokładnie tę samą treść. Zaznacz Verum jeśli para zdań jest zestawiona poprawnie lub Falsum – jeśli jest ona zestawiona niepoprawnie.
1. Apelles post tabulam latuit, ut sua vitia auscultaret. = Apelles post tabulam latuit sua vitia auscultatum. VERUM
2. Apelles vulgum diligentem iudicem existimabat. = Vulgus diligens iudex ab Apelle existimabatur. VERUM
3. Ab eis pueris risus esse mihi videor. = Ei pueri me ridere mihi videntur. FALSUM
ZADANIE 8
Nazwij typ zdania podrzędnego.
Apelles, nisi post tabulam latuisset, sua vitia non auscultavisset.
Zdanie podrzędne warunkowe
ZADANIE 9
Podkreśl poprawne uzupełnienie każdego zdania: wybierz spośród propozycji oznaczonych literami A.–D.
9.1.
Eo anno …………… non fuimus.
A. Corinthi
B. Corintho
C. Corinthum
D. Corinthus
9.2.
Hic vir ………………. diligentior iudex erat.
A. me
B. mei
C. mihi
D. ego
9.3.
Quis ……………….. maximus est?
A. artifice
B. artificem
C. artifices
D. artificum
ZADANIE 10
Wpisz we właściwą rubrykę tabeli participia: ducendo, occupatum, praeferens, agendi.
ZADANIE 11
Podkreśl łacińskie wyrażenie, które znaczy „sztuki wyzwolone”: wybierz spośród propozycji oznaczonych literami A.–D.
A. artes amandi
B. artes liberales
C. artes serviles
D. artes vivendi
ZADANIE 12
Na podstawie zamieszczonych materiałów i wiedzy własnej przedstaw ideał sztuki obowiązujący w antyku oraz jego późniejsze przemiany.
Arystoteles, Poetyka, rozdział 2
Skoro ci, którzy naśladują, przedstawiają postacie działające, a te z kolei muszą być szlachetne albo nikczemne […], przedstawiają je bądź jako lepsze, bądź jako gorsze, bądź jako takie, jakimi są w rzeczywistości. Postępują tak samo jak malarze. Polignot bowiem
malował ludzi lepszych, Pauzon – gorszych, Dionizjusz zaś takimi, jakimi są. […] Ze względu na odmienny charakter przedmiotu różni się też tragedia od komedii; jedna bowiem pragnie przedstawiać postacie lepsze, druga natomiast gorsze od współczesnych nam ludzi.
Arystoteles, Poetyka, rozdział 9
[…] zadanie poety polega nie na przedstawieniu wydarzeń rzeczywistych, lecz takich, które mogłyby się zdarzyć, przy czym ta możliwość opiera się na prawdopodobieństwie i konieczności.
Horacy, O sztuce poetyckiej, wersy 1–13
Z głową ludzką kark koński gdyby malarz związać
zechciał, a inne członki zewsząd pozbierane
upierzył pstro, by piękna od góry kobieta
od ryby czarnej ogon miała – na wystawie
czybyście, przyjaciele, nie parsknęli śmiechem?
Wierzajcie, Pizonowie, podobna do tego
obrazu będzie księga, w której jak w chorego
śnie, w majaczeniu, głowa i nogi do różnych
przynależą postaci. „Ale równie malarz,
jak poeta, ma prawo do swobody twórczej”.
Korzystam z tego prawa i drugim polecam
korzystać, lecz nie żeby łagodność z dzikością
jednoczyć: z ptakiem węża, z jagnięciem tygrysa.
Zbigniew Herbert, Dlaczego klasycy
1
w księdze czwartej Wojny Peloponeskiej
Tukidydes opowiada dzieje swej nieudanej wyprawy
pośród długich mów wodzów
bitew oblężeń zarazy
gęstej sieci intryg
dyplomatycznych zabiegów
epizod ten jest jak szpilka
w lesie
kolonia ateńska Amfipolis
wpadła w ręce Brazydasa
ponieważ Tukidydes spóźnił się z odsieczą
Strona 8 z 13 MKL_1R
zapłacił za to rodzinnemu miastu
dozgonnym wygnaniem
egzulowie wszystkich czasów
wiedzą jaka to cena
2
generałowie ostatnich wojen
jeśli zdarzy się podobna afera
skomlą na kolanach przed potomnością
zachwalają swoje bohaterstwo
i niewinność
oskarżają podwładnych
zawistnych kolegów
nieprzyjazne wiatry
Tukidydes mówi tylko
że miał siedem okrętów
była zima
i płynął szybko
3
jeśli tematem sztuki
będzie dzbanek rozbity
mała rozbita dusza
z wielkim żalem nad sobą
to co po nas zostanie
będzie jak płacz kochanków
w małym brudnym hotelu
kiedy świtają tapety
***
Zobacz również:
Matura 2015: Łacina i kultura antyczna poziom rozszerzony i inne przedmioty
- Matura 2015. MATEMATYKA poziom podstawowy [ODPOWIEDZI, ARKUSZE CKE]
- Matura 2015. MATEMATYKA poziom podstawowy dla TECHNIKUM [ODPOWIEDZI, ARKUSZE CKE]
- Matura 2015. JĘZYK POLSKI poziom podstawowy [ODPOWIEDZI, ARKUSZE]
- Matura 2015: JĘZYK POLSKI poziom podstawowy dla TECHNIKUM [ODPOWIEDZI, ARKUSZE]
- Matura 2015. WIEDZA O TAŃCU poziom podstawowy [ODPOWIEDZI, ARKUSZE]
- Matura 2015: WIEDZA O TAŃCU poziom rozszerzony [ODPOWIEDZI, ARKUSZE]
Matura 2015: Łacina i kultura antyczna poziom rozszerzony [ODPOWIEDZI, ARKUSZE CKE]. Piszcie, jak Wam poszło!
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?