Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Matura 2015: WIEDZA O TAŃCU poziom rozszerzony [ODPOWIEDZI, ARKUSZE]

KAEF, AB, KS
Matura 2015: WIEDZA O TAŃCU poziom rozszerzony [ODPOWIEDZI, ARKUSZE]
Matura 2015: WIEDZA O TAŃCU poziom rozszerzony [ODPOWIEDZI, ARKUSZE] Waldemar Wylegalski
Matura 2015: WIEDZA O TAŃCU poziom rozszerzony - ODPOWIEDZI, ARKUSZE, ROZWIĄZANIA ZADAŃ. To wszystko znajdziecie na naszej stronie internetowej. Szukajcie ich około godziny 19. Wtedy CKE opublikuje arkusze, a my będzie mieć je dla Was razem z odpowiedziami. Sprawdźcie, jak Wam poszło!

Zobacz również:

Matura 2015

Matura 2015. WIEDZA O TAŃCU poziom rozszerzony [ODPOWIEDZI, ARKUSZE]

Około godziny 19 dołączymy arkusze CKE z egzaminu. Możecie też szukać u nas prawidłowych odpowiedzi.

ZADANIE 1 - ANALIZA DZIEŁA TANECZNEGO
NIESTETY, NA STRONIE CKE NIE UMIEŚCIŁA FILMU!

W tej części egzaminu cztery razy obejrzysz krótki fragment dzieła tanecznego. Przed pierwszą prezentacją filmu zapoznaj się z treścią zadania nr 1. Kolejne prezentacje oddzielone będą czasem przeznaczonym na rozwiązanie zadania. Przerwa między pierwszą
a drugą prezentacją trwa 2 minuty. Przerwa między drugą a trzecią prezentacją trwa 10 minut. Przerwa między trzecią a czwartą prezentacją trwa 20 minut.

Dokonaj analizy fragmentu dzieła tanecznego przedstawionego na filmie, uwzględniając
następujące elementy:
1) interpretację treści i inspiracje twórcze (2 pkt)
2) technikę taneczną, składniki i cechy ruchu (8 pkt)
3) kompozycję przestrzenną (4 pkt)
4) warstwę dźwiękową (3 pkt)
5) scenografię (3 pkt)
W analizie nie obowiązuje kolejność zapisu poszczególnych jej elementów.

ZADANIE 2
Rozpoznaj balety przedstawione na ilustracjach. Wpisz obok każdego zdjęcia tytułdzieła. Wybierz i zaznacz literę, którą oznaczono imię i nazwisko choreografa.

ZDJĘCIE 1

Tytuł dzieła: CÓRKA ŹLE STRZEŻONA
Choreograf:
A. Frederick Ashton
B. Rudolf Nurejew
C. Maurice Béjart
D. George Balanchine

ZDJĘCIE 2

Tytuł dzieła: BAJADERA
Choreograf:
A. Lew Iwanow
B. Jules Perrot
C. Michaił Fokin
D. Marius Petipa

ZDJĘCIE 3

Tytuł dzieła: Giselle
Choreograf:
A. Filippo Taglioni
B. Marius Petipa / Lew Iwanow
C. Jean Coralli / Jules Perrot
D. Arthur Saint-Léon

ZADANIE 3
Poniższe zdania dotyczą technik wspomagających pracę tancerzy. Wybierz i zaznacz poprawne dokończenie każdego ze zdań.

3.1. Twórcą barre au sol, czyli tzw. drążka na podłodze, jest
A. Boris Kniaseff.
B. George Balanchine.
C. Martha Graham.

3.2. Twórcą systemu umuzykalniającego, który polega na wyrażaniu muzyki ruchem, jest
A. Rudolf von Laban.
B. François Delsarte.
C. Émile Jaques-Dalcroze.

ZADANIE 4
Uzupełnij tabelę. Obok informacji o każdym tańcu historycznym wpisz literę, którą oznaczono jego nazwę wybraną spośród podanych.

A. kontredans
B. kadryl
C. gawot
D. kotylion
E. menuet
F. pawana

1. Figurowy taniec towarzyski tańczony parami, pochodzenia angielskiego, popularny zwłaszcza we Francji w XVIII w., który
polegał na szeregowaniu ewolucji tanecznych wykonywanych przez dwie stojące naprzeciw siebie pary.
2. Zazwyczaj był tańczony przez cztery pary ustawione w kwadrat.Taniec składał się z pięciu figur i najczęściej kończył się galopem
i przytupem co drugi krok. Nazwa tańca pochodzi od oddziału jazdy.

1 - A
2 - B

ZADANIE 5
Do każdego z podanych regionów dobierz nazwę nakrycia głowy kobiety w stroju ludowym oraz odpowiednią fotografię. Uzupełnij tabelę.

A. jedwabnica
B. czółko
C. galanda
D. kopka

1. Śląsk - galanda - C
2. Kurpie - czółko - A

ZADANIE 6
Uzupełnij schemat. Wpisz nazwę zespołu baletowego (6.1.), który rozpadł się wraz ze śmiercią jego założyciela w 1929 r., oraz nazwiska artystów (6.2.-6.4.) wywodzących się z tego zespołu, którzy przyczynili się do powstania lub rozwoju wymienionych
poniżej zespołów baletowych.

6.1. Balety Rosyjskie
6.2. George Balanchine
6.3. Serge Lifar
6.4. Ninette de Valois

ZADANIE 7
Oceń, czy poniższe informacje o tańcu w starożytnej Grecji i Rzymie są prawdziwe. Zaznacz P, jeśli informacja jest prawdziwa, lub F ‒ jeśli jest fałszywa.

1. Nieodłączną częścią rytuałów ku czci Dionizosa były żywiołowe tańce bachantek i sylenów wykonywane w ekstatycznym upojeniu. PRAWDA
2. Taniec w życiu starożytnych Greków pojawiał się jedynie z okazji najważniejszych uroczystości ku czci bogów. FAŁSZ
3. Starożytni Rzymianie nie przypisywali tańcowi żadnych wyższych wartości i traktowali go jako błahą rozrywkę na równi z cyrkiem lub walkami gladiatorów. PRAWDA
4. Rozwinięcie pantomimy przez Rzymian jest ich niezaprzeczalnymwkładem do skarbnicy kultury światowej. PRAWDA

ZADANIE 8
Podaj nazwę polskiego tańca narodowego, który jest tańczony w operach Stanisława Moniuszki Halka i Straszny dwór.
Mazur

ZADANIE 9
Zapoznaj się z fragmentami biografii znanych polskich tancerzy. Wpisz we wskazane miejsca imię i nazwisko każdego z opisanych artystów oraz dobierz właściwe fotografie.

9.1. Urodził się w Krakowie i wykształcił w tamtejszym studiu baletowym Leona Wójcikowskiego. Od 1951 r. stale występował w Warszawie, początkowo w Zespole Pieśni i Tańca Domu Wojska Polskiego, a od 1957 r. w Operze Warszawskiej. W 1963 r. podczas festiwalu „Warszawska Jesień” otrzymał nagrodę krytyków muzycznych SPAM „Orfeusz” za wykonanie partii Orfeusza w balecie Igora Strawińskiego. W 1966 r. został pierwszym solistą Teatru Wielkiego. Na tej scenie stworzył niezapomniane kreacje m.in. Księcia w Kopciuszku, Arlekina w Mandragorze, Merkucja w Romeo i Julii i Diabła w Panu Twardowskim. Jako jedyny Polak został Uhonorowany w Paryżu Nagrodą im. Wacława Niżyńskiego i tytułem „Danseur étoile”.
[b]Artysta: Stanisław Szymański
Litera, którą oznaczono fotografie:[/b] B

9.2. Urodzony w Brześciu nad Bugiem, absolwent warszawskiej szkoły baletowej, który zrobił międzynarodową karierę. Debiutował na scenie Opery w Warszawie. W latach 1961–1963 odbył staż w Szkole Baletowej im. A. Waganowej w Leningradzie. W 1964 r.
otrzymał srebrny medal na Międzynarodowym Konkursie Baletowym w Warnie. Był pierwszym Polakiem zaproszonym przez Maurice’a Béjarta do zespołu solistów Baletu XX wieku. W jego choreografii rewelacyjnie zatańczył m.in. Tybalda w Romeo i Julii i Łabędzia. Podczas pracy w Boston Ballet Company jedną z jego najwspanialszych kreacji był Hamlet w choreografii Lorenzo Monréala. W wieku czterdziestu lat zakończył karierę solisty i rozpoczął pracę pedagogiczną. W 1993 r. ukazała się jego książka O nauczaniu tańca klasycznego.

Artysta: Wojciech Wiesiołłowski
Litera, którą oznaczono fotografie: A

ZADANIE 10 - ZADANIE ROZSZERZONEJ ODPOWIEDZI
Napisz wypracowanie na jeden z podanych poniżej tematów.
Temat 1. Przedstaw, na czym polegało nowatorstwo baletu Wacława Niżyńskiego Popołudnie fauna.
Temat 2. Przedstaw charakterystyczne cechy twórczości Conrada Drzewieckiego.

Matura 2015:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski