Matura 2016: HISTORIA [ODPOWIEDZI, ARKUSZ CKE]
We wtorek tegoroczni maturzyści zdawali kolejne egzaminy dodatkowe. Dzisiaj przyszedł czas na historię. W nowej formule egzamin przeprowadzany jest tylko na poziomie rozszerzonym.
Specjalnie dla Was przygotowujemy odpowiedzi. Z nami sprawdzicie, jak poszła Wam matura 2016 z historii na poziomie rozszerzonym.
Jeśli zdawaliście starą maturę na poziomie podstawowym lub rozszerzonym, to poprawne odpowiedzi z Waszych egzaminów znajdziecie w linku poniżej.
Sprawdź: Stara matura 2016: Historia i inne przedmioty [ODPOWIEDZI, ARKUSZE CKE]
Jak poszła Wam matura 2016 z historii? Czy egzamin był trudny? Komentujcie!
Matura 2016 - harmonogram
Matura 2016: HISTORIA - ODPOWIEDZI:
Odpowiedzi oraz arkusz CKE pojawią się tutaj po godzinie 14. To wtedy Centralna Komisja Egzaminacyjna je udostępni.
Zadanie 1.
Odpowiedź:
Zadanie 1.1
odpowiedź: C
Zadanie 1.2.
Wydarzenia opisane w podanym źródle nie dotyczą wojen grecko-perskich, bo według niego wojna spowodowana była chęcią uwolnienia się od Ateńczyków. Ten fragment dotyczy wojny peloponeskiej między Spartą a Atenami.
Zadanie 2.
Odpowiedź:
Rzymianin pisze zarówno w języku łacińskim jak i greckim, a także je posiłek na korynckich naczyniach.
Zadanie 3.
Odpowiedź:
NIE. Tekst opisuje pierwszą wojnę punicką. Na mapie zaznaczono obóz Hannibala, a ten brał udział w drugiej wojnie punickiej.
Zaznaczone na mapie miejsce to także miejsce bitwy pod Kannami (216 r p.n.e)
Zadanie 4.
Na podstawie mapy oceń prawdziwość poniższych zdań. Zaznacz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
1. Na terytorium oznaczonym cyfrą 2 znajdowała się miejscowość, w której dokonano podziału państwa Franków. FAŁSZ
2. W wyniku podziału państwa Franków Lotar otrzymał, wraz z terytorium oznaczonym cyfrą 3, tytuł cesarski. PRAWDA
3. Władzę nad obszarem oznaczonym cyfrą 1 objęła w roku podziału państwa Franków dynastia Kapetyngów. FAŁSZ
Odpowiedź:
Zadanie 5.
Przedstawiona budowla zawiera elementy charakterystyczne dla dwóch stylów architektonicznych dominujących w średniowieczu. Podaj nazwy tych stylów oraz wskaż po jednej cesze każdego z nich.
Odpowiedź:
styl gotycki - strzeliste dachy
styl romański - otwory okienne zwieńczone łukami
Zadanie 6.
Odpowiedź:
1. Wzrost stopy procentowej dla pożyczek
2. Lichwa została w sposób pośredni usankcjonowana obowiązującą doktryną
3. Osoba pożyczająca pieniądze ma coraz mniejsze zaufanie do pożyczającego
4. Niepewność operacji kredytowych
Zadanie 7.
Odpowiedź:
Nazwa dynastii: Andegawenowie.
Przywilej koszycki (1374 rok) nadano polskiej szlachcie za wyrażenie zgody by tron polski mogli obejmować potomkowie Ludwiga Węgierskiego
Zadanie 8.
Odpowiedź:
Trasa - numer 1
Zadanie 9.
Źródło 2. List mnicha Filoteusza do wielkiego księcia moskiewskiego […]
Niech wie o tym kraj twój, władco prawosławny, że wszystkie królestwa prawosławnej wiary chrześcijańskiej złączyły się w twoim. Tyś car jedyny dla wszystkich chrześcijan pod tym niebem [...]. Pamiętaj i słuchaj monarcho prawosławny [...], [że] dwa Rzymy upadły, trzeci stoi, czwartego nie będzie, gdyż twoje królestwo chrześcijańskie przez żadne inne nie zostanie zastąpione.
A. Serczyk, […], Wrocław 1977, s. 21.
Rozstrzygnij, który związek małżeński miał służyć budowaniu pozycji księstwa moskiewskiego opisanej w źródle 2. Odpowiedź uzasadnij.
Odpowiedź:
Mowa o małżeństwie Iwana III Srogiego z Zoe, bratanicą ostatniego cesarza bizantyjskiego. Ona miała reprezentować ideę Trzeciego Rzymu-Moskwy, który miał pogodzić dwie religie: wschodnią i zachodnią.
Zadanie 10.
Odpowiedź:
10.1. rokosz Jerzego Sebastiana Lubomirskiego
10.2. Elekcja vivente rege - wybór króla jeszcze za życia poprzedniego króla
Zadanie 11.
Zadanie 11.1.
Napisz, gdzie podpisano porozumienie, w efekcie którego Turcja na lata 1672–1699 zajęła obszar zaznaczony na mapie. Podaj nazwę miasta.
Odpowiedź:
Pokój w Buczaczu
Zadanie 11.2.
Zaznacz poprawne dokończenie zdania.
Na podstawie mapy można stwierdzić, że
A. w XVII w. Ukraina była częścią Wielkiego Księstwa Litewskiego.
B. Rzeczpospolita w latach 1634–1699 powiększyła swoje terytorium.
C. po podpisaniu traktatu w Karłowicach Rzeczpospolita utraciła Podole.
D. Prusy Książęce w czasie potopu szwedzkiego zmieniły swój status polityczny. Poprawna odpowiedź
Zadanie 12.
Odpowiedź:
Autor pierwszego tekstu opowiada się za silną i niepodzielną władzą monarszej. Uważa bowiem, że dzielenie władzy źle wpływa na państwo. Z kolei autor drugiego tekstu, twierdzi, że najlepszy jest trójpodział władzy według Monteskiusza.
Zadanie 13.
Oceń prawdziwość poniższych zdań. Zaznacz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
1. Wszystkie monety zawierają elementy symboliczne, świadczące o wpływach kultury antycznej. PRAWDA
2. Moneta 1. została wybita w okresie monarchii konstytucyjnej we Francji. FAŁSZ
3. Moneta 3. została wybita przed przewrotem 18 brumaire’a we Francji. FAŁSZ
Zadanie 14.
Odpowiedź:
D
Zadanie 15.
Odpowiedź:
15.1. C
15.2. To była noc wybuchu powstania listopadowego.
Podchorążowie, którzy je wywołali opanowali Belweder, bo chcieli pojmać przebywającego w nim wielkiego księcia Konstantego. Niestety uciekł im, przebierając się za kobietę.
Zadanie 16.
Odpowiedź:
1. Maurycy Hauke
2. Władysław Leopold Hauke
3. Józef Ludwik Hauke-Bosak
4. Aleksander Hauke
Zadanie 17.
Rozstrzygnij, które z zamieszczonych wyżej źródeł przedstawia godło ustanowione podczas powstania styczniowego i wyjaśnij jego symbolikę.
Odpowiedź:
Godło 2.
To tarcza pod koroną Jagiellonów. Znajdują się w niej symbole:
Polski - orzeł
Litwy - Pogoń
Rusi - św. Michał
Zadanie 18.
Odpowiedź:
Polska myśl narodowa.
Polska myśl narodowa zakłada, że państwo powinno składać z rdzennie polskiej ludności, hołdować polskiej kulturze, dbać o nią, by nie zepsuły jej obce wpływy. Poza tym państwo powinno być silne, tak by mogło bronić się przed obcymi.
Zadanie 19.
Odpowiedź:
Tubylcy pokazani na rysunku są biedni i potrzebują pomocy. Tę niesie kobieta - symbolizująca Francję. przynosi siłę, potęgę, bogactwo, mądrość. Tubylcy czytają książkę od niej - uczą się. Patrzą też w przyszłość, na to co dzięki kolonizacji uda im się osiągnąć
Zadanie 20.
Odpowiedź:
Ten propagandowy materiał powstał przy okazji zaplanowanych - na ziemiach polskich - plebiscytów. Ludność miała się określić, czy chce być niemiecka czy polska. Chodziło o to, by namówić ludzi by głosowali na Polskę bo wtedy będą wolni i uratują ojczyznę, wskrzeszając ją w nowych granicach.
Zadanie 21.
Odpowiedź:
Stanisław Wojciechowski
zamach majowy, 1926 rok
Zadanie 22.
Odpowiedź:
1. Prawda
2. Fałsz
3. Prawda
Zadanie 23.
Odpowiedź:
C.
Karykatura mogła powstać dopiero po 1941 roku, czyli po ataku III Rzeszy na ZSRR. Wtedy Francja i Anglia stały się sojusznikami ZSRR.
Zadanie 24.
Odpowiedź:
Plan Marshalla
Pomoc w ramach planu Marshalla nie objęła Polski, bo znajdowała się ona wówczas w strefie wpływów ZSRR. A ZSRR nie godziło się na to, by państwa, którymi się "opiekuje" czerpały z pomocy zachodnich państw.
Zadanie 25.
Odpowiedź:
25.1
1. B
2. A
25.2
"Rządy reakcyjne" i "podła akcja" - te sformułowania nadają temu tekstowi charakter propagandowy. Poza tym by odwrócić uwagę od wojny koreańskiej zarzucają Amerykanom motyw prowokacji katyńskiej.
Zadanie 26.
Odpowiedź:
C
Zadanie 27.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?