Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Matura 2017. WOS - wiedza o społeczeństwie ODPOWIEDZI, CKE ARKUSZ

KS, AB, KAEF
Matura 2017. WOS - wiedza o społeczeństwie ODPOWIEDZI, CKE ARKUSZ
Matura 2017. WOS - wiedza o społeczeństwie ODPOWIEDZI, CKE ARKUSZ CKE
Trwa matura 2017. WOS - to kolejny egzamin w tej sesji. ODPOWIEDZI, ARKUSZ CKE, ROZWIĄZANIA ZADAŃ - to wszystko znajdziecie na naszej stronie. Z nami sprawdzicie, jak poszła Wam matura z wiedzy o społeczeństwie!

ARKUSZ ZNAJDZIECIE TUTAJ. KLIKNIJ:

Matura 2017. WOS - wiedza o społeczeństwie ODPOWIEDZI, CKE ARKUSZ

Matura 2017. WOS - wiedza o społeczeństwie ODPOWIEDZI, CKE ARKUSZ

Matura 2017. WOS i inne przedmioty

Środa, 10 maja to kolejny dzień trwającej matury 2017. Od rana - godziny 9 - maturzyści zmierzą się z WOS-em (wiedzą o społeczeństwie). Z kolei o godzinie 14 zdawać będą informatykę. To nie są obowiązkowe egzaminy, dlatego podejdą do nich tylko uczniowie, którzy zadeklarowali taką chęć.

Sprawdź:

Specjalnie dla Was nasi eksperci przygotowują rozwiązania zadań, które musieli rozwiązać uczniowie zdający WOS i wiedzę o społeczeństwie. Z nami sprawdzicie, jak poszła Wam matura 2017 z WOS-u!

ARKUSZ ZNAJDZIECIE W GALERII ZDJĘĆ

*****

Matura 2017. WOS - ODPOWIEDZI:

W środę około godziny 14 pojawią się tutaj odpowiedzi. W galerii znajdziecie wtedy arkusz CKE z zadaniami, jakie pojawiły się na egzaminie. Z nami sprawdzicie, jak poszła Wam matura 2017 z wiedzy o społeczeństwie.

Zadanie 1.

PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ: B - kontrola społeczna

Zadanie 2.

PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ: Kampania społeczna

Zadanie 3.
Tekst 1. O tzw. „homo sovieticus”
[Postawa „homo sovieticus”] wykształciła się przez lata życia w systemie totalitarnym, które doprowadziły do powstania swego rodzaju bierności. Tzw. wyuczona bezradność miała być również jedną z głównych przeszkód dla przedsiębiorczości w nowym systemie gospodarki rynkowej, ponieważ osłabiała poczucie indywidualnej odpowiedzialności i sprawiała, że ludzie oczekiwali, że wszystko „załatwi za nich państwo”. „Niekompetentny cywilizacyjnie” homo sovieticus nie potrafił się odnaleźć w nowym świecie gospodarki rynkowej, bał się
odpowiedzialności za samodzielnie podejmowane decyzje, przy czym winą za to obarczano „państwowy paternalizm” […].
M. Polakowski, Polityka społeczna po 1989: język, kontekst post-socjalizmu i perspektywy rozwoju, s. 12, www.feswar.org.pl

Tekst 2. O wynikach badań nad bezrobotnymi
Powstaje krąg ludzi, którzy pomagają sobie przetrwać. I w sensie ekonomicznym, np. gdy razem zdobywają opał czy pożywienie, ale – i to ważniejsze – w sensie psychologicznym. Ci ludzie wzajemnie się wspierają. […] W świętokrzyskich wioskach […] zbierają zioła, dystrybuują pożywienie, zdobywają opał. Robią razem coraz więcej rzeczy. Wyraźne jest poczucie, że trzeba działać, że nie wolno pozostawać biernym, że trzeba się przeciwstawiać temu, co przychodzi z zewnątrz. Najczęściej sięga się po sprawdzone na wsi sposoby. Zdobywa się opał, z pól ściąga zarastające je brzózki. Je się przede wszystkim to, co uda się wyhodować. […]

Patrzymy na kulturę ubóstwa wyłącznie przez pryzmat bierności […]. Gdy nasza perspektywa się zmieni, mamy szansę dostrzec bardzo racjonalne i mające swoje uzasadnienie kulturowe sposoby radzenia sobie z trudną sytuacją. Zobaczymy, że ci ludzie wykorzystywali wszystkie swoje możliwości i umiejętności. Jak można było żyć ze złomu, szukali złomu, jak z węgla, schodzili pod ziemię, budowali biedaszyby, jak z ziół i jagód, zbierali je na polach i w lasach. Ciężko pracowali, by odbudować swoją wartość […]. Ci ludzie też marzą o tym, żeby mieć legalną pracę, chcieliby, żeby ich dzieci uczyły się języków obcych i podróżowały po świecie. Finał mojej książki to też dowód, że w sensie psychologicznym wielu z nich przetrwało. Ich dzieci podejmują już wyzwania współczesnego świata. Migrują, studiują zaocznie, zdobywają nowe zawody i wyjeżdżają za granicę.W ogromnym stopniu dlatego, że starali się, że udało im się – w sposób nie do końca uświadomiony – odbudować poczucie własnej wartości.
Gorączka złomu, wywiad z dr. Tomaszem Rakowskim, „Gazeta Wyborcza”, nr 61/2010.

3.1. Rozstrzygnij, czy zaprezentowana w tekście 1. koncepcja jest adekwatna do cech osób przedstawionych w tekście 2. Odpowiedź uzasadnij, odnosząc się do obu tekstów.
3.2. Na podstawie tekstu 2. oceń, czy poniższe informacje są prawdziwe. Zaznacz P, jeśli informacja jest prawdziwa, lub F – jeśli jest fałszywa.

1. Zaprezentowane działania bezrobotnych wskazują, że wykorzystywali oni umiejętności typowe dla społeczności zbieracko-łowieckich. P/F
2. Z tekstu wynika, że polityka państwa polskiego ułatwiła przedstawionym osobom dostosowanie się do zmiany systemowej. P/F
3. U przedstawionych osób mamy do czynienia z rozpadem więzi społecznych i tzw. dziedziczeniem biedy i patologii. P/F

PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ:
3.1 Rozstrzygnięcie - NIE
Uzasadnienie - Drugi tekst mówi o ludziach, którzy działają bez względu na to jaki mają status społeczny i bez względu na to w jakiej sytuacji życiowej się znajdują. Natomiast tekst pierwszy mówi o tych ludziach, którzy - bez względu na swoją sytuację materialną, czekają aż państwo im da i ktoś za nich wszystko zrobi.
3.2 Prawda, Fałsz, Fałsz

Zadanie 4.

PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ:
4.1 Łemkowie
4.2 Prawo do ziemi, prawo do języka, prawo do własności

Zadanie 5.

PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ:
Repatriacja dotyczy osób które mają obywatelstwo polskie, a Karta Polaka jest przyznawana osobom które mają polskie pochodzenie.

Zadanie 6.

PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ:
6.1 Prawda
6.2 Prawda
6.3 Fałsz

Zadanie 7.

PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ:
Rysunek ilustruje nepotyzm spotykany co raz częściej w urzędach i instytucjach, polega na faworyzowaniu członków rodziny przy obsadzaniu stanowisk i przydzielaniu godności.

Zadanie 8.

PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ:
Ewolucyjny konserwatyzm/Nowoczesny konserwatyzm - Edmund Burke.

Zadanie 9.

PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ:
9.1 Francja
9.2 A. Parlamentarno-prezydencki
9.3 Prawda, Prawda, Fałsz

Zadanie 10.

Uzupełnij tabelę – podaj nazwę opisanego państwa, numer, którym oznaczono je na mapie, oraz nazwę funkcjonującego w nim reżimu politycznego.

PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ:
Nazwa Państwa: Korea Północna
Numer na mapie 4
Nazwa reżimu: Komunizm klanowy (Totalitaryzm)

Zadanie 11.

PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ:
11.1 B
11.2 Mandat wolny
11.3 Rozstrzygnięcie – NIE
Uzasadnienie – W Konstytucji z 1921 roku prezydent nie miał inicjatywy ustawodawczej (artykuł 10), a dziś ją ma. Jako przykład można podać też, artykuł 2 - prezydent wraz z rządem stanowią władzę wykonawczą oraz - artykuł 35, w którym przedstawiono podobną rolę prezydenta w procesie legislacyjnym.

Zadanie 12.

12.2. Podaj nazwy dwóch województw, w których w obu zwizualizowanych wyborach mandaty uzyskiwali wyłącznie kandydaci startujący z Komitetu Wyborczego Platformy Obywatelskiej RP.

PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ:
Rozstrzygnięcie – TAK
Komentarz eksperta: UWAGA - mapy nie mają legendy!
Przyjmując że ciemny kolor odpowiada elektorowi PIS, a szary - PO można przyjąć, że są to wizualizacje wyborów do Sejmu. W 2011 roku większość miała PO, a w 2015 - PiS.
Uzasadnienie
- Wybory do Sejmu odbywają się według ordynacji proporcjonalnej, a nie jednomandatowej.
- Kodeks wyborczy reguluje liczbę okręgów wyborczych, teraz jest ich 41, a na mapie zaznaczono ich znacznie więcej

Zadanie 13.

PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ:
Rozstrzygnięcie – NIE
Uzasadnienie – Pomimo, że jest spełniony warunek o inicjatywie obywatelskie (100 tysięcy podpisów) to nie jest on zgodny z Konstytucją, bowiem taka inicjatywa musi być złożona przez posłów, a nie przez obywateli. A samo zniesienie Senatu jest już naruszeniem Konstytucji. Zagadnienia dotyczące ustroju państwa polskiego są regulowane przez Konstytucje RP, której projektu zmiany nie można zgłosić za pomocą inicjatywy obywatelskiej zgodnie z art 235.1 w ten sposób.

Zadanie 14.

PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ:
Rozstrzygnięcie – TAK

głosowało - 456
wartość bezwzględna (50 procent) 228
za - 236

Uzasadnienie – Większość bezwzględna (większość absolutna) – większość osiągnięta, gdy podczas głosowania liczba głosów za wnioskiem jest większa od sumy głosów przeciw i wstrzymujących się. Aby wniosek został przyjęty, liczba osób popierających go musi stanowić więcej niż 50% wszystkich głosów.

Zadanie 15.

PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ:
A. 4
B. 3
C. 2
D. 1

Zadanie 16.

PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ:
Sąd A – sąd najwyższy
Sąd B – sąd apelacyjny
Środek odwoławczy od wyroku (C) – apelacja
Nadzwyczajny środek zaskarżenia w postępowaniu karnym (D) – kasacja
Nadzwyczajny środek zaskarżenia w postępowaniu cywilnym (E) – skarga kasacyjna

Zadanie 17.

PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ:
Przepis A. Kodeks Pracy
Przepis B. Kodeks Karny
Przepis C. Kodeks Cywilny

Zadanie 18.

PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ:
Notariat

Zadanie 19.

PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ:
19.1. Rozstrzygnięcie w kwestii miejsca złożenia odwołania – TAK
Uzasadnienie – Odwołanie zostało złożone zgodnie z art. 129 paragraf 1.

19.2. Rozstrzygnięcie w kwestii organu odwoławczego – NIE
Uzasadnienie – W tym wypadku organem odwoławczym jest Wojewoda, a nie Samorządowe Kolegium Odwoławcze.

Zadanie 20.

PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ:
1. Fałsz
2. Prawda
3. Prawda

Zadanie 21.

PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ:
C. uzyskującej osobowość prawną z chwilą wpisu do rejestru.

Zadanie 22.

PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ:
22.1. Im większa stabilność zarobkowa tym większe zadowolenie ludzi. 61 procent respondentów jest zatrudnionych na czas nieokreślony (umowa o pracę). Natomiast osoby zatrudnione na umowie o działo lub na zlecenie (29 procent) nie są zadowolone ze swojego statusu.

22.2. Umowę o pracę normuje kodeks pracy, umowę zlecenie i umowę o dzieło - kodeks cywilny

22.3 Osoby zatrudnione na umowę o pracę mają więcej przywilejów: płatny urlop, zwolnienia lekarskie, ubezpieczenie, mogą też walczyć o swoje prawa w sądzie pracy. Niestety, takich uprawnień nie ma osoba zatrudniona na umowie o dzieło i na umowie zlecenie (sąd pracy nie rozstrzyga w takich przypadkach).

Zadanie 23.

PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ:
Powszechna Deklaracja Praw Człowieka

Zadanie 24.

PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ:
A. 1995 r. - Austria - 3
B. 2004 r. - Węgry - 4
C. 2007 r. - Rumunia - 8
D. 2013 r. - Chorwacja - 5

Zadanie 25.

PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ:
1. Prawda
2. Prawda
3. Fałsz

Zadanie 26.

PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ:
A. Komisji Europejskiej
B. 5 lat
C. Jean-Claude Juncker

Zadanie 27.
O formach współpracy międzynarodowej
Opis A. Jest nieformalną regionalną formą współpracy czterech państw […], które łączy nie tylko sąsiedztwo i podobne uwarunkowania geopolityczne, ale przede wszystkim wspólna historia, tradycja, kultura oraz wartości. […] Od 2004 r. wszystkie kraje […] są członkami Unii Europejskiej […]. Od 1 lipca 2015 r. do 30 czerwca 2016 r. prezydencję […] sprawowały Czechy.

Opis B. Nadrzędnym celem współpracy […] było przezwyciężenie podziału Europy i wprowadzenie młodych demokracji państw Europy Środkowowschodniej […] do wspólnoty państw europejskich, a tym samym kontynuowanie dzieła budowy silnej, pozbawionej podziałów Europy. […] [Uznano], że „Polacy, Francuzi i Niemcy są w sposób szczególny odpowiedzialni za sprawę wypracowania w Europie takich form dobrego sąsiedztwa, które sprawdzą się w przyszłości”.
www.msz.gov.pl

Do każdego opisu dopisz nazwę właściwej formy współpracy międzynarodowej, którą współtworzy Polska.

PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ:
A. Grupa Wyszehradzka. Zrzeszenie 4 państw. Ugrupowanie ma służyć rozwijaniu kontaktów i współpracy politycznej, gospodarczej, i bezpieczeństwu miedzy państwami członkowskimi, ale bez tworzenia formalnych struktur. Głównymi tematami spotkań Grupy były problemy związane z przyjęciem tych państw do struktur europejskich i NATO.
B. Trójkąt Weimarski. Komitet 3 państw. Trójkąt Weimarski, to ugrupowanie regionalne, służące współpracy miedzy Polską, Francją i Niemcami w zakresie polityki międzynarodowej, obronności i bezpieczeństwa, wymiany kulturalnej i naukowej.

Zadanie 28.

PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ:
Opis A. – Afganistan 5
Opis B. – Syria 2

Zadanie 29.

PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ:

Zadanie 30.


Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski