Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów
2 z 5
Przeglądaj galerię za pomocą strzałek na klawiaturze
Poprzednie
Następne
Przesuń zdjęcie palcem
Zobacz arkusz z matury 2020 z języka polskiego na poziomie...
fot. CKE

Matura 2020: Język polski, poziom rozszerzony. Zobacz ODPOWIEDZI i ARKUSZ CKE. Co było na egzaminie z języka polskiego?

Zobacz arkusz z matury 2020 z języka polskiego na poziomie rozszerzonym oraz prawidłowe odpowiedzi.

Określenie/rozpoznanie problemu poruszonego w tekście:
Problem, który porusza Bożena Chrząstowska w swoim tekście dotyczy „zmyślenia literackiego”, które – jak udowadnia autorka – jest działaniem celowym.

Funkcjonalna interpretacja (na poziomie: odwołanie się do załączonego tekstu – zreferowanie stanowiska autorki wobec problemu poruszanego w tekście, przedstawienie toku jej rozumowania – odtworzenie argumentów, za pomocą których udowadnia ona słuszność przyjętych założeń):

Udowadnia, że dzieło literackie nie jest dokumentem, literatura jest „fikcjonalna” celowo.

Wszelkie „przekłamania”, nieprawdy, odbieganie od życiowego czy też historycznego prawdopodobieństwa, są – wg autorki – zamierzonym zabiegiem twórcy.

Dzieje się tak dlatego, że wszelka literatura służy ideom – dlatego też jej bohaterowie czy przedstawione w niej wydarzenia stają się symbolami postaw, zachowań.

Literackie „zmyślenie” nie może być wartościowane – nie ma bowiem nic wspólnego z rozumiem słowa „fikcja”, które utożsamiamy z nieprawdą, celowym i świadomym przekłamaniem w języku potocznym – zatem „zmyślenie” literackie nic wspólnego z kłamstwem nie ma – bo intencją nadawcy (twórcy tekstu) nie jest okłamywanie odbiorcy (czytelnika).

Nie należy konfrontować rzeczywistości literackiej z pozaliteracką, ponieważ to, co istnieje w literaturze, nie istnieje poza nią, jest artystycznym wytworem, quasi-sądem.

ROZWINIĘCIE
Kolejny etap wypowiedzi argumentacyjnej to zajęcie własnego stanowiska wobec rozwiązania przyjętego przez autorkę – sformułowanie tezy (zgodnej/niezgodnej) wobec intencji autorki.

Przywołanie kontekstów literackich – ich interpretacja w sposób funkcjonalny, zgodny z przyjętym przez zdającego stanowiskiem.

ZAKOŃCZENIE
Odniesienie się do rozwiązania przyjętego przez autorkę tekstu;
Wnioski na podstawie własnej argumentacji;
Podsumowanie.

Zobacz arkusz i odpowiedzi ----->

Zobacz również

Kleszcz urwał się przy próbie wyjęcia? Wykonaj tę czynność jak najszybciej!

Kleszcz urwał się przy próbie wyjęcia? Wykonaj tę czynność jak najszybciej!

Marcin Pabierowski dziękuje i zdradza, czym się zajmie w pierwszych dniach

Marcin Pabierowski dziękuje i zdradza, czym się zajmie w pierwszych dniach

Polecamy

Avenger e-Hybrid. Zaczynają się Dni Otwarte w salonach marki Jeep

Avenger e-Hybrid. Zaczynają się Dni Otwarte w salonach marki Jeep

Masz taką mąkę w domu? Nie używaj, możesz mieć przez nią raka!

Masz taką mąkę w domu? Nie używaj, możesz mieć przez nią raka!

17-latek z Ukrainy pomógł pobitemu mieszkańcowi Leszna. Oddał mu część własnych ubrań

17-latek z Ukrainy pomógł pobitemu mieszkańcowi Leszna. Oddał mu część własnych ubrań