Metropolia Poznań dostanie 196 mln euro. Kolej to jej...

    Metropolia Poznań dostanie 196 mln euro. Kolej to jej priorytet

    Paulina Jęczmionka

    Głos Wielkopolski

    Aktualizacja:

    Głos Wielkopolski

    Metropolia Poznań dostanie 196 mln euro. Kolej to jej priorytet

    ©Waldemar Wylegalski

    Metropolia Poznań ogłosiła pierwszy konkurs w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. W Poznaniu i 21 przyległych gminach ma powstać 40 węzłów przesiadkowych dla kolei. Wśród nich wiadukt na ulicy Grunwaldzkiej?
    Metropolia Poznań dostanie 196 mln euro. Kolej to jej priorytet

    ©Waldemar Wylegalski

    Metropolia Poznań ma w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych - nowego unijnego programu na lata 2014-2020 - dostać 196,6 mln euro, czyli ok. 830 mln zł. Chce za to zrealizować 12 strategicznych projektów. Najważniejszy to Poznańska Kolej Metropolitalna.

    - ZIT to narzędzie, które pozwoli na poprawę elementów szwankujących w metropoliach - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania i prezes Stowarzyszenia Metropolia Poznań, które tworzą miasto, powiat poznański i 21 gmin. - Przykłady Rzymu, Londynu czy Barcelony pokazują podobne trudności, jak np. rozlewanie się miast i sztandarowy problem z przemieszczaniem się. Dla nas transport też jest najważniejszy.

    Dlatego ponad połowa pieniędzy z ZIT - 108 mln euro - ma pójść na budowę co najmniej 40 zintegrowanych węzłów przesiadkowych przy istniejących stacjach kolejowych w gminach, a także przy najważniejszych pętlach i przystankach tramwajowych, autobusowych oraz wodnych w Poznaniu. Poza stacjami, w ramach tych działań mają powstawać parkingi (np. typu „parkuj i jedź”), drogi dojazdowe, tunele, wiadukty. - Ogłosiliśmy pierwszy konkurs na budowę węzłów przesiadkowych - mówi Jan Grabkowski, starosta poznański i wiceprezes Metropolii Poznań. - Jeden ma powstać na ulicy Grunwaldzkiej, na granicy z Plewiskami. Cały czas walczymy tu o bezkolizyjny z linią kolejową wiadukt.

    Pytany o połączenie linii tramwajowej i kolejowej, które dziś przy ul. Grunwaldzkiej do siebie nie dochodzą, prezydent Poznania nie odpowiada wprost. Podkreśla, że szczegółowe prace nad projektami trwają i muszą służyć dobru mieszkańców przez wiele lat. Dodaje, że najważniejszym węzłem przesiadkowym jest dworzec PKP i tam trzeba naprawić wiele błędów. Nie przesądza też, jak ostatecznie będzie wyglądać przebudowany, poznański odcinek drogi wojewódzkiej nr 196, czyli ul. Gdyńska. Niedawno - wbrew woli gminy Czerwonak, ale i całego powiatu - Jacek Jaśkowiak zaczął wycofywać się z koncepcji budowy czterech pasów i dwóch rond. Teraz jednak w ZIT znalazło się 13 mln euro na Gdyńską.
    1 »

    Czytaj treści premium w Głosie Wielkopolskim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (7)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Kiedy ? Czy dożyjemy ?

    poznaniak (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    Patrząc na już istniejący układ torowy PKP należałoby połączyć np Kiekrz z Plewiskami i mamy zamknięty O-ring z którym to promieniście łączyłby się dworzec główny - galeria. Oczywiście o...rozwiń całość

    Patrząc na już istniejący układ torowy PKP należałoby połączyć np Kiekrz z Plewiskami i mamy zamknięty O-ring z którym to promieniście łączyłby się dworzec główny - galeria. Oczywiście o konieczności budowy wiaduktów nad torami, modernizacji czy budowy nowych stacji nie wspominam.
    pozdrawiamzwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    kolej?

    mario (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3

    Mam nieodparte wrażenie, że ile by się w kolej nie wrzuciło - i tak będzie za mało. Znów zrobimy wiele małych rzeczy i nie będzie większego skutku. Zbudujmy wiadukty: Starołęcka, Grunwaldzka,...rozwiń całość

    Mam nieodparte wrażenie, że ile by się w kolej nie wrzuciło - i tak będzie za mało. Znów zrobimy wiele małych rzeczy i nie będzie większego skutku. Zbudujmy wiadukty: Starołęcka, Grunwaldzka, Golęcin - od razu będą mniejsze korki i mniej spalin w tym rejonie. A tą kolej trzeba dobrze przemyśleć, by się nie okazało, że za 108 mln euro jeździ nią tyle samo podróżnych, co przed inwestycją. zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Genialnie

    Mieszkaniec Junikowa (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1

    Już w tej chwili genialne usytuowanie przystanków na Junikowie gdzie pociągi stoją przed Grunwaldzka zamiast za Grunwaldzka gdy pasazerowie wsiadają bądź wsiadają wprowadza kilometrowe korki......rozwiń całość

    Już w tej chwili genialne usytuowanie przystanków na Junikowie gdzie pociągi stoją przed Grunwaldzka zamiast za Grunwaldzka gdy pasazerowie wsiadają bądź wsiadają wprowadza kilometrowe korki... Czekam na kolejne tego typu "udogodnienia"...zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    A ile

    pytanie (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1

    z tego zagospodaruje metropolita?

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Naramowice-Most Rocha

    pasażer (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1 / 1

    Umieram z ciekawości, gdzie będzie znajdował się (wymieniony w artykule) węzeł transportu wodnego... Może Solaris zacznie produkować tramwaje wodne, które będą pływały na Naramowice?


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Tramwaj (pod)wodny

    Gość (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1

    Solaris jest za poważny na takie duperele . Ale słyszałem ,że FPS do spółki z Modertransem planuja budowę podwodnego tramwaju na Starołęce ,zamiast kładki pieszo rowerowej na moście kolejowym ....rozwiń całość

    Solaris jest za poważny na takie duperele . Ale słyszałem ,że FPS do spółki z Modertransem planuja budowę podwodnego tramwaju na Starołęce ,zamiast kładki pieszo rowerowej na moście kolejowym . Druga linia będzie biegła aż do ICHOT co by połączyć miejskiego kloca z resztą Poznania . ;) zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Tramwaj Wodny

    Wojtek, wykształcenie wyższe (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3

    Tramwaj wodny? Rewelacyjny pomysł! Jestem ZA! Proponuję od Komornik do Naramowic stałą linię wodną. Co godzinkę. W obie strony! I problem Naramowic rozwiązany! Mieszkańcy zejdą sobie na skarpę do...rozwiń całość

    Tramwaj wodny? Rewelacyjny pomysł! Jestem ZA! Proponuję od Komornik do Naramowic stałą linię wodną. Co godzinkę. W obie strony! I problem Naramowic rozwiązany! Mieszkańcy zejdą sobie na skarpę do tramwaju i popłyną jakieś 40 minut do przystani która będzie ulokowana przy moście Królowej Jadwigi.
    zwiń

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecamy

    Wideo