Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Metropolia Poznań dostanie 196 mln euro. Kolej to jej priorytet

Paulina Jęczmionka
Waldemar Wylegalski
Metropolia Poznań ogłosiła pierwszy konkurs w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. W Poznaniu i 21 przyległych gminach ma powstać 40 węzłów przesiadkowych dla kolei. Wśród nich wiadukt na ulicy Grunwaldzkiej?

Metropolia Poznań ma w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych - nowego unijnego programu na lata 2014-2020 - dostać 196,6 mln euro, czyli ok. 830 mln zł. Chce za to zrealizować 12 strategicznych projektów. Najważniejszy to Poznańska Kolej Metropolitalna.

- ZIT to narzędzie, które pozwoli na poprawę elementów szwankujących w metropoliach - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania i prezes Stowarzyszenia Metropolia Poznań, które tworzą miasto, powiat poznański i 21 gmin. - Przykłady Rzymu, Londynu czy Barcelony pokazują podobne trudności, jak np. rozlewanie się miast i sztandarowy problem z przemieszczaniem się. Dla nas transport też jest najważniejszy.

Dlatego ponad połowa pieniędzy z ZIT - 108 mln euro - ma pójść na budowę co najmniej 40 zintegrowanych węzłów przesiadkowych przy istniejących stacjach kolejowych w gminach, a także przy najważniejszych pętlach i przystankach tramwajowych, autobusowych oraz wodnych w Poznaniu. Poza stacjami, w ramach tych działań mają powstawać parkingi (np. typu „parkuj i jedź”), drogi dojazdowe, tunele, wiadukty. - Ogłosiliśmy pierwszy konkurs na budowę węzłów przesiadkowych - mówi Jan Grabkowski, starosta poznański i wiceprezes Metropolii Poznań. - Jeden ma powstać na ulicy Grunwaldzkiej, na granicy z Plewiskami. Cały czas walczymy tu o bezkolizyjny z linią kolejową wiadukt.

Pytany o połączenie linii tramwajowej i kolejowej, które dziś przy ul. Grunwaldzkiej do siebie nie dochodzą, prezydent Poznania nie odpowiada wprost. Podkreśla, że szczegółowe prace nad projektami trwają i muszą służyć dobru mieszkańców przez wiele lat. Dodaje, że najważniejszym węzłem przesiadkowym jest dworzec PKP i tam trzeba naprawić wiele błędów. Nie przesądza też, jak ostatecznie będzie wyglądać przebudowany, poznański odcinek drogi wojewódzkiej nr 196, czyli ul. Gdyńska. Niedawno - wbrew woli gminy Czerwonak, ale i całego powiatu - Jacek Jaśkowiak zaczął wycofywać się z koncepcji budowy czterech pasów i dwóch rond. Teraz jednak w ZIT znalazło się 13 mln euro na Gdyńską.
- Prezydent Poznania nie może teraz powiedzieć, że nie ma pieniędzy na czteropasmową ulicę - uważa starosta Jan Grabkowski. - Pan prezydent buduje sobie wysoką pozycję negocjacyjną, żeby potem mieć z czego odpuszczać. Trzeba go przekonać, że pierwotne rozwiązanie jest lepsze. Jesteśmy skazani na porozumienie dla dobra mieszkańców. Po to integrujemy się w stowarzyszeniu.

Wśród pozostałych infrastrukturalnych projektów w ZIT znalazły się też takie związane z transportem rowerowym. Chodzi o budowę Wartostrady pieszo-rowerowej z układem ścieżek, parkingami, kładkami, która docelowo ma stać się najważniejszym szlakiem w Metropolii oraz rozbudowę istniejącego systemu miejskich tras rowerowych. Dofinansowanie obu pomysłów łącznie ma wynieść 12 mln euro.

Metropolia planuje także zainwestować w kształcenie i wyrównanie szans edukacyjnych. 15 mln euro z ZIT ma pójść m.in. na rozbudowę Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Poznaniu oraz Swarzędzu. Szkoły mają otrzymać wsparcie w dostosowaniu się do potrzeb rynku pracy.

Strategiczne dla całej aglomeracji będą w najbliższych latach również m.in. wspieranie firm IT, termomodernizacja budynków użyteczności publicznej, ochrona i remonty zabytków. Dzięki unijnej pomocy poprawić ma się dostęp mieszkańców do profilaktyki zdrowotnej, opieki nad dziećmi do lat trzech oraz asystenta rodziny.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Metropolia Poznań dostanie 196 mln euro. Kolej to jej priorytet - Głos Wielkopolski

Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski