Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Milionowe kary dla karteli sprzedawców ciężarówek. "Przedsiębiorcy podzielili między sobą rynek"

Weronika Błaszczyk
Weronika Błaszczyk
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje dot. porozumień ograniczających konkurencję pomiędzy dealerami samochodów ciężarowych. Sześć spółek i ośmiu menadżerów otrzymało kary na łączną kwotę ponad 122 mln złotych.
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje dot. porozumień ograniczających konkurencję pomiędzy dealerami samochodów ciężarowych. Sześć spółek i ośmiu menadżerów otrzymało kary na łączną kwotę ponad 122 mln złotych. pexels/materiał ilustracyjny
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje dot. porozumień ograniczających konkurencję pomiędzy dealerami samochodów ciężarowych. Sześć spółek i ośmiu menadżerów otrzymało kary na łączną kwotę ponad 122 mln złotych. W sprawę zamieszana jest firma z Komornik.

Prezes UOKiK stwierdził zawarcie porozumienia ograniczającego konkurencję pomiędzy pięcioma spółkami DBK z Olsztyna, ESA Trucks Polska z Komornik (woj. wielkopolskie), TB Truck & Trailer Serwis z Wolicy (woj. mazowieckie), Van Tilburg-Bastianen Groep z Bredy w Holandii i WTC z Długołęki (woj. dolnośląskie).

Przedsiębiorcy podzielili między sobą rynek. Wspólnie ustalili, że każdy z nich będzie sprzedawał ciężarówki DAF na określonym terenie i nie będą rywalizowali o klientów w innych częściach Polski. Wymieniali się również informacjami o cenach. W przypadku czterech spółek (bez ESA Trucks Polska) ustalenia dotyczyły również wymiany informacji o ofertach składanych w przetargach

– informuje UOKiK.

Chróstny podkreśla, że w wyniku zmowy potencjalny nabywca ciężarówek mógł kupić je tylko u określonego sprzedawcy za określoną przez niego cenę. Co więcej, nie mógł kupić też pojazdu taniej w innej część Polski.

od 16 lat

Do tej pory kartel funkcjonował na takiej zasadzie, by ze sobą nie konkurować.

Przykładowo, jeżeli potencjalny nabywca z terenu przypisanego DBK chciał kupić ciężarówkę od ESA, to był do tego zniechęcany. Przedstawiano mu w ESA dodatkowo zawyżoną cenę, tak żeby skorzystał z oferty sprzedawcy ze swojego regionu. Uczestnicy kartelu stale monitorowali swoje zachowania i kontaktowali się, gdy zachodziło podejrzenie, że któryś z nich naruszył ustalenia

– czytamy na stronie UOKiK.

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył na przedsiębiorców kary w łącznej wysokości ponad 118 mln zł. Poszczególne podmioty otrzymały następujące sankcje:

  • DBK - 45 289 797,52 zł;
  • WTC - 24 310 342,89 zł;
  • ESA Trucks Polska - 40 498 200,00 zł;
  • TB Truck & Trailer Serwis - 5 946 417,83 zł;
  • Van Tilburg-Bastianen Groep - 2 077 404,20 zł.

Kary nałożone TB Truck & Trailer Serwis i Van Tilburg-Bastianen Groep zostały obniżone. Przedsiębiorcy skorzystali z programu łagodzenia kar leniency. Przyznali się do niedozwolonych ustaleń, w pełni współpracowali z Prezesem Urzędu w toku postępowania i przekazali istotne dowody w sprawie – m.in. dotyczące ustaleń co do działań podejmowanych wewnątrz spółki TB Truck & Trailer Serwis i między jej menadżerami. Dlatego sankcje wobec nich zostały obniżone o 50 proc

– czytamy na stronie UOKiK.

Czytaj też:

Według ustaleń Chróstnego postępowanie wykazało, że kadra zarządzająca brała aktywny udział w porozumieniu. Dlatego też ośmiu menadżerów otrzymało kary na łączną wartość prawie 1,7 mln złotych.

Prezes UOKiK nałożył kary na:

  • Jacka Bezlapowicza - karę pieniężną w wysokości 168 000,00 zł
  • Beatę Dębską - karę pieniężną w wysokości 13 125,00 zł
  • Marcusa Koendersa - karę pieniężną w wysokości 92 500,00 zł
  • Andrzeja Luniaka - karę pieniężną w wysokości 495 000,00 zł
  • Marka Ostojaka - karę pieniężną w wysokości 35 000,00 zł
  • Ireneusza Sobieskiego - karę pieniężną w wysokości 367 500,00 zł
  • Jarosława Szymkowiaka - karę pieniężną w wysokości 495 000,00 zł
  • Antonie Verhoevena - karę pieniężną w wysokości 15 750,00 zł

Druga z wydanych decyzji dotyczy również niedozwolonych ustaleń dealerów samochodów ciężarowych marki DAF. W tym przypadku chodzi o trzy spółki: Firma Wanicki z Mogilan, DBK z Olsztyna i WTC z Długołęki.

Czytaj też:

Przeprowadzone postępowanie dowiodło, że przedsiębiorcy podzielili między sobą rynek. Wspólnie uzgodnili, że każdy z nich będzie startować w przetargach publicznych jedynie na określonym terytorium i nie będzie składał ofert w rejonie przydzielonym innemu przedsiębiorcy

– mówi Chróstny.

Łączne kary nałożone na uczestników zmowy wyniosły ponad 2,65 mln zł. Poszczególni przedsiębiorcy otrzymali następujące sankcje:

  • DBK - 1 293 994,21 zł
  • WTC – 709 070,06 zł
  • Firma Wanicki – 652 766, 02 – kwota została obniżona o 10 proc. ponieważ przedsiębiorca dobrowolnie poddał się karze

Konsekwencją nieuczciwej konkurencji były gorsze warunki zakupu samochodów ciężarowych marki DAF, co odczuwały firmy transportowe w Polsce korzystające w swoich flotach z tych pojazdów. Wydane decyzje ułatwią poszkodowanym przez te praktyki dochodzenie roszczeń odszkodowawczych przed sądem

– dodaje Chróstny.

Wydane decyzje nie są prawomocne, przysługuje od nich odwołanie do sądu.

Zobacz też:

Gdzie według internautów najlepiej naprawić auto w Poznaniu? Zobacz ranking najlepszych warsztatów samochodowych w stolicy Wielkopolski. Wzięliśmy pod uwagę oceny w Google od 4,8 mające przynajmniej 46 opinii (stan aktualny z dnia 16 kwietnia 2021 roku). Zobacz ranking --->>>

Najlepsze warsztaty samochodowe w Poznaniu - zobacz ranking....

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski