365 wniosków o łącznej wartości ponad 16 mln zł, złożyły firmy w pierwszym konkursie z działania 1.2 Internacjonalizacja MŚP Programu Polska Wschodnia (POPW). Konkurs pokazał, że firmy z tego regionu są coraz mocniej zainteresowane handlem zagranicznym. W puli znalazło się 10 mln zł. Przedsiębiorstwa ubiegają się o dotację na usługi doradcze związane z opracowaniem nowego modelu biznesowego, który doprowadzi do umiędzynarodowienia ich działalności.


- Liczba złożonych wniosków potwierdza, że firmy z Polski Wschodniej chcą wychodzić ze swoim biznesem poza rynek krajowy i są gotowe podjąć takie wyzwanie – powiedział wiceminister rozwoju Adam Hamryszczak. - Ekspansja zagraniczna polskich firm to jeden z naszych priorytetów wyrażonych w Planie na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Cel ten osiągniemy m.in. za pomocą kompleksowego działania, które zaproponowaliśmy w Programie Polska Wschodnia – zaznaczył.

Złożone wnioski oceni Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (instytucja organizująca konkurs). O tym, kto otrzyma unijne dofinansowanie zdecyduje stopień spełnienia kryteriów wyboru projektów, przyjętych przez Komitet Monitorujący POPW. Zwycięskie przedsięwzięcia poznamy na przełomie sierpnia i września.


- Jesienią przed firmami z Polski Wschodniej kolejna szansa na dotacje na opracowanie modelu biznesowego. W październiku ruszy drugi konkurs, w którym do efektywnego rozdysponowania będzie też 10 mln zł – poinformował wiceminister rozwoju 

Dotacja, o maksymalnej wartości 50 tys. zł, umożliwi firmom m.in. analizę ich możliwości eksportowych, wybór rynków docelowych oraz opracowanie koncepcji wejścia na rynek zagraniczny. Firmy, które chcą wystartować w konkursie powinny pamiętać, że przed złożeniem wniosku o dofinansowanie, muszą wybrać wykonawcę usług doradczych i zawrzeć z nim umowę warunkową tzn. taką, która będzie realizowana, jeśli projekt otrzyma dotację. Fundusze Europejskie na opracowanie modelu biznesowego to jednak tylko część wsparcia, jaką oferuje przedsiębiorcom POPW w zakresie internacjonalizacji. Firmy ze stworzoną dzięki dotacji z POPW strategią biznesową, będą mogły starać się maksymalnie o 500 tys. zł na przygotowanie jej wdrożenia. Konkurs dotyczący tego etapu wsparcia ogłoszony zostanie w grudniu br. Jego budżet wyniesie 200 mln zł.