Jerzy Moszkowicz wprowadził na scenę kilkoro bohaterów. Widzimy i oglądamy jednak tylko Morfeusza. O Krzysiu wiemy, że ma iść spać (może jest wśród tych, którzy zajęli wielka kołdrę?), a rodzice właśnie wychodzą, bo muszą coś poszukać na strychu (głosy Marii Rybarczyk i Piotra Dąbrowskiego z offu). Przez moment wydawało mi się, że Moszkowicz zaprosił nas do udziału w eksperymencie usypiania dzieci w wieku 5-7 lat. Żart. Autor tekstu i reżyser w jednej osobie wspólnie z odtwórcą Morfeusza zaproponowali publiczności spotkanie z bohaterami bajek i baśni, które sami poznali w dzieciństwie.
Opowieść Morfeusza o Smokach i Baba Jadze nie mogła nikogo uśpić. Elis snuje swoją narrację bardzo delikatnymi i subtelnymi środkami aktorskimi. Posługuje się kołysankami, które budują magiczny klimat, ale nie pozwalają zasnąć. Wręcz przeciwnie: budzi wśród młodej publiczności zainteresowanie. Chciałoby się powiedzieć, że użycie piano, a nawet pianissimo, pozwala w sztuce dla dziecka osiągnąć więcej niż forte. Dzieci, które zewsząd atakowane są jazgotem, technologią, nagle przez godzinę zasłuchane, zrelaksowane chłoną słowa i subtelne dźwięki muzyki Gabriela Kaczmarka. Czasami tylko zagadują aktora.
Oszczędność formy opłaciła się. Dzieci zaufały Morfeuszowi, który czasami tylko schodzi ze swojego krzesła i porusza się kocimi ruchami pomiędzy nimi, leżącymi na tej wielkiej kołdrze.
Centrum Sztuki Dziecka: „Morfeusz sen”, tekst, dramaturgia i reżyseria Jerzy Moszkowicz, wykonanie i teksty kołysanek Jarosław Elis, scenografia Jakub Psuja, muzyka Gabriel Kaczmarek, kostiumy Angelina Janas-Jankowska, konsultacja choreograficzna Paulina Wycichowska, premiera 12 lutego na Scenie Wspólnej
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?