Przyziemne premiery
Tegoroczna edycja największej w kraju imprezy motoryzacyjnej odbędzie się na Międzynarodowych Targach Poznańskich już w najbliższy weekend. Zapowiedzianych jest kilkanaście krajowych premier najnowszych modeli samochodów. Wybraliśmy z nich te auta, naktóre mogą sobie pozwolić Polacy nie tylko z listy 100 najbogatszych.
- W 2014 roku na polski rynek wprowadzimy aż 11 nowych modeli, podczas Poznań Motor Show zaprezentujemy cztery z nich. Po raz pierwszy w Polsce pokażemy nowe polo - wymienia Tomasz Ton-der z Volkswagena.
Nowe polo z silnikiem TDI BlueMotion zużywa tylko 3,1 litra paliwa na 100 km. Tym samym jest najoszczędniejszym na świecie pięcioosobowym samochodem z silnikiem Diesla.
Od czwartku do niedzieli święto motoryzacji na Międzynarodowych Targach Poznańskich
W ubiegłym roku na Motor Show pokazano miejskie auto Volkswagena. Model Up! powraca premierowo i w 2014 roku, ale tym razem z silnikiem elektrycznym. Producent podaje, że na przejechanie pięcio-drzwiową wersją Up! 100 km należy wydać zaledwie 6,55 zł.
Do większych i droższych aut należy golf VII w wersji Sportsvan, czyli auto z segmentu kompaktowych vanów. Ten samochód to przede wszystkim funkcjonalność: trzyosobową, dzieloną tylną kanapę można składać i przesuwać do przodu i do tyłu o 180 mm, a bez niej nowa wersja golfa ma pojemność bagażową 1,5 tys. litrów.
- Swoją polską premierę będzie miał nowy hyundai elantra, najlepiej sprzedający się model Hyundaia w Korei i na świecie - zapowiada Katarzyna Kaszubkiewicz z Hyun-dai Motor Poland.
Samochody w Polsce sprzedają się... źle, ale coraz lepiej. Najchętniej kupujemy skody, toyoty, vw.
To z kolei większy i droższy samochód od chociażby vw polo, ale nadal w przyziemnej cenie dalekiej od ferrari. Nissan pokaże natomiast nowego x-traila oraz miejskie auto juke.
Pierwszego dnia Motor Show odbędzie się też polska premiera nowej kia soula, która trafi do sprzedaży wiosną. Premierę niespodziankę zapowiada także francuski Peugeot. Z droższych zobaczymy premiery bmw, mercedesa jeepa i infiniti.
Kowalski jeździ skodą
Samochodowi dealerzy nie mają jednak łatwych dni. Polacy nowych samochodów kupują bardzo mało. Wolimy sprowadzać tańsze, używane auta albo korzystać z sieci komisów, a nie salonów samochodowych.
- Skoro w 1999 roku w Polsce sprzedano 600 tys. aut, a w tym roku może zbliżymy się do 300 tys., to sprzedaż jest niska - mówi WojciechDrzewiecki, prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. - Sytuacja w ostatnich miesiącach ulega jednak poprawie. Trochę więcej samochodów jest sprzedawanych klientom, ale pytanie na ile zjawisko reeksportu podbija te statystyki - zaznacza ekspert.
Reeksport polega na kupowaniu i rejestrowaniu aut w Polsce i wywożeniu ich poza kraj. Zagraniczni kierowcy mogą zaoszczędzić na tym nawet kilka tysięcy euro, a i nasi dealerzy się cieszą, bo mają ruch w interesie.
Skoda to od lat najpopularniejsza marka w Polsce. Należy do niej ponad 12 procent skromnego, polskiego rynku samochodów osobowych. Polakom odpowiada głównie cena i jakość czeskich aut
- Jeśli Polak kupuje auto, to marki postrzeganej jako trwała. Królują skody, toyoty, vw, ople. Poszczególne firmy w różnych miesiącach zamieniają się miejscami, ale od kilku lat nieprzerwanie prowadzi skoda - mówi Wojciech Drzewiecki.
W ubiegłym roku na polskie drogi wyjechało ponad 36 tysięcy skód, a w naszym kraju sprzedano w sumie około 330 tysięcy nowych samochodów osobowych i lekkich aut dostawczych. Daje to czeskiej marce, należącej do koncernu VW, 12-procentowy udział w polskim rynku.
Z kolei najpopularniejszym samochodem jest skoda octavia. W 2013 roku zarejestrowano ponad 11 tys. tych aut. Octavie często kupują firmy i instytucje. Drugie miejsce w kraju zajmuje skoda fabia.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?