Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Motor Show dla każdego. Auta nie tylko na kieszeń milionerów [ZDJĘCIA]

Mateusz Pilarczyk
Dla legendarnych marek takich jak Ferrari, Lamborghini, Bentley, Maserati, Rolls-Royce ciągną tłumy na salon motoryzacyjny Motor Show. Polskie premiery luksusowych aut elektryzują, ale na takie samochody można tylko popatrzeć, bo pozwolić sobie na nie może niewielu. Motor Show to jednak głównie impreza dla "Kowalskich", których stać na cztery kółka z kilka razy niższej półki. I takich popularnych i widywanych często na drogach aut na Motor Show będzie najwięcej.

Przyziemne premiery
Tegoroczna edycja największej w kraju imprezy motoryzacyjnej odbędzie się na Międzynarodowych Targach Poznańskich już w najbliższy weekend. Zapowiedzianych jest kilkanaście krajowych premier najnowszych modeli samochodów. Wybraliśmy z nich te auta, naktóre mogą sobie pozwolić Polacy nie tylko z listy 100 najbogatszych.

- W 2014 roku na polski rynek wprowadzimy aż 11 nowych modeli, podczas Poznań Motor Show zaprezentujemy cztery z nich. Po raz pierwszy w Polsce pokażemy nowe polo - wymienia Tomasz Ton-der z Volkswagena.

Nowe polo z silnikiem TDI BlueMotion zużywa tylko 3,1 litra paliwa na 100 km. Tym samym jest najoszczędniejszym na świecie pięcioosobowym samochodem z silnikiem Diesla.

Od czwartku do niedzieli święto motoryzacji na Międzynarodowych Targach Poznańskich

W ubiegłym roku na Motor Show pokazano miejskie auto Volkswagena. Model Up! powraca premierowo i w 2014 roku, ale tym razem z silnikiem elektrycznym. Producent podaje, że na przejechanie pięcio-drzwiową wersją Up! 100 km należy wydać zaledwie 6,55 zł.

Do większych i droższych aut należy golf VII w wersji Sportsvan, czyli auto z segmentu kompaktowych vanów. Ten samochód to przede wszystkim funkcjonalność: trzyosobową, dzieloną tylną kanapę można składać i przesuwać do przodu i do tyłu o 180 mm, a bez niej nowa wersja golfa ma pojemność bagażową 1,5 tys. litrów.

- Swoją polską premierę będzie miał nowy hyundai elantra, najlepiej sprzedający się model Hyundaia w Korei i na świecie - zapowiada Katarzyna Kaszubkiewicz z Hyun-dai Motor Poland.

Samochody w Polsce sprzedają się... źle, ale coraz lepiej. Najchętniej kupujemy skody, toyoty, vw.

To z kolei większy i droższy samochód od chociażby vw polo, ale nadal w przyziemnej cenie dalekiej od ferrari. Nissan pokaże natomiast nowego x-traila oraz miejskie auto juke.

Pierwszego dnia Motor Show odbędzie się też polska premiera nowej kia soula, która trafi do sprzedaży wiosną. Premierę niespodziankę zapowiada także francuski Peugeot. Z droższych zobaczymy premiery bmw, mercedesa jeepa i infiniti.

Kowalski jeździ skodą
Samochodowi dealerzy nie mają jednak łatwych dni. Polacy nowych samochodów kupują bardzo mało. Wolimy sprowadzać tańsze, używane auta albo korzystać z sieci komisów, a nie salonów samochodowych.

- Skoro w 1999 roku w Polsce sprzedano 600 tys. aut, a w tym roku może zbliżymy się do 300 tys., to sprzedaż jest niska - mówi WojciechDrzewiecki, prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. - Sytuacja w ostatnich miesiącach ulega jednak poprawie. Trochę więcej samochodów jest sprzedawanych klientom, ale pytanie na ile zjawisko reeksportu podbija te statystyki - zaznacza ekspert.

Reeksport polega na kupowaniu i rejestrowaniu aut w Polsce i wywożeniu ich poza kraj. Zagraniczni kierowcy mogą zaoszczędzić na tym nawet kilka tysięcy euro, a i nasi dealerzy się cieszą, bo mają ruch w interesie.

Skoda to od lat najpopularniejsza marka w Polsce. Należy do niej ponad 12 procent skromnego, polskiego rynku samochodów osobowych. Polakom odpowiada głównie cena i jakość czeskich aut

- Jeśli Polak kupuje auto, to marki postrzeganej jako trwała. Królują skody, toyoty, vw, ople. Poszczególne firmy w różnych miesiącach zamieniają się miejscami, ale od kilku lat nieprzerwanie prowadzi skoda - mówi Wojciech Drzewiecki.

W ubiegłym roku na polskie drogi wyjechało ponad 36 tysięcy skód, a w naszym kraju sprzedano w sumie około 330 tysięcy nowych samochodów osobowych i lekkich aut dostawczych. Daje to czeskiej marce, należącej do koncernu VW, 12-procentowy udział w polskim rynku.

Z kolei najpopularniejszym samochodem jest skoda octavia. W 2013 roku zarejestrowano ponad 11 tys. tych aut. Octavie często kupują firmy i instytucje. Drugie miejsce w kraju zajmuje skoda fabia.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski