Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

MPK kupiło od Niemców 21 "emerytów''

Katarzyna Fertsch
W zajezdni przy ulicy Gajowej tramwaje zostaną przystosowane do polskiego prawa i poznańskich warunków
W zajezdni przy ulicy Gajowej tramwaje zostaną przystosowane do polskiego prawa i poznańskich warunków fot. Katarzyna Fertsch
Dla Niemców to już "emeryci". Jednak w Poznaniu będą jeździć jeszcze długo. Za 630 tysięcy euro MPK kupiło z niemieckiego Duesseldorfu 21 tramwajów GT8. Pojazdy w latach 90. przeszły modernizację i zastąpią na poznańskich ulicach najbardziej wysłużone tramwaje: GT6 oraz "holendry". Przed wyjazdem na linie tramwaje muszą zostać przystosowane do poznańskich warunków. Prace wykonywać będzie Modertrans Poznań w zajezdni przy ul. Gajowej.

Kontrakt obejmuje zakup pojazdów, ich transport do Poznania, koszty dostosowania oraz zapas części zamiennych. Jeden tramwaj z całym pakietem kosztował więc poznańskie MPK 30 tysięcy euro (około 120 tysięcy złotych).

Poznańskim pasażerom tramwaje GT8 są doskonale znane. Są niezawodne, tanie w eksploatacji, szerokie i pojemne, za co lubią je podróżni - dlatego MPK zdecydowało się na ich zakup.
- W latach 90. przeszły gruntowną modernizację, dzięki temu będą jeszcze przez wiele lat mogły wozić pasażerów - mówi Iwona Gajdzińska, rzecznik prasowy MPK.

Na razie do Poznania przywiezione zostały trzy pojazdy z nowej dostawy. Do końca roku ma ich być około 10 - 12. Do ostatniej chwili jeżdżą w Niemczech, gdzie sukcesywnie zastępowane są przez Combino. W chwili, gdy do Duesseldorfu trafia nowy tramwaj, GT8 jedzie do nas.

- Przewożone są w całości, na wielkiej naczepie - opowiada Jarosław Bakinowski, wiceprezes spółki Modertrans Poznań. - Na ulicy Zwierzynieckiej ściągane są na tory, którymi trafiają do zajezdni. Wszystko, ze względów bezpieczeństwa, musi się odbywać nocami.

W zajezdni przy ulicy Gajowej będą musiały zostać przystosowane do polskich przepisów (trzeba będzie między innymi zabudować kabinę motorniczego, zamontować dodatkowe światła zewnętrzne czy radiotelefon) oraz warunków poznańskich (między innymi montowany będzie system sterowania zwrotnicami - Track, boczne tablice informujące o numerze linii czy kasowniki biletowe). W zajezdni przy ulicy Gajowej tramwaje zostaną też przemalowane na kolory MPK: zielono-żółte.

- Zamontujemy także czarne skrzynki oraz czuwak. To taki przycisk nożny, który motorniczy musi wciskać prowadząc pojazd. Gdy go puści, tramwaj się zatrzymuje, ponieważ może to oznaczać, że motorniczy zasłabł - opowiada wiceprezes spółki Modertrans.

W przyszłości tramwaje GT8 będą mogły zostać jeszcze raz zmodernizowane. Podobnie jak powstające obecnie Moderusy Beta, będą mogły zostać wyposażone w niskopodłogowy człon między wagonami. Na razie MPK nie rozważa jednak takiej możliwości.

- Kontrakt jest dla nas bardzo korzystny, a tramwaje, które kupiliśmy mają wiele zalet - zapewnia Iwona Gajdzińska. - Tramwajami GT8 po kapitalnym remoncie, będziemy mogli zastąpić osiemnaście najbardziej wysłużonych pojazdów. Te najstarsze, które jeżdżą po Poznaniu, wyprodukowane zostały w latach 1951 - 1960.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski