MPK kupiło od Niemców 21 "emerytów''

Katarzyna Fertsch
W zajezdni przy ulicy Gajowej tramwaje zostaną przystosowane do polskiego prawa i poznańskich warunków
W zajezdni przy ulicy Gajowej tramwaje zostaną przystosowane do polskiego prawa i poznańskich warunków fot. Katarzyna Fertsch
Dla Niemców to już "emeryci". Jednak w Poznaniu będą jeździć jeszcze długo. Za 630 tysięcy euro MPK kupiło z niemieckiego Duesseldorfu 21 tramwajów GT8. Pojazdy w latach 90. przeszły modernizację i zastąpią na poznańskich ulicach najbardziej wysłużone tramwaje: GT6 oraz "holendry". Przed wyjazdem na linie tramwaje muszą zostać przystosowane do poznańskich warunków. Prace wykonywać będzie Modertrans Poznań w zajezdni przy ul. Gajowej.

Kontrakt obejmuje zakup pojazdów, ich transport do Poznania, koszty dostosowania oraz zapas części zamiennych. Jeden tramwaj z całym pakietem kosztował więc poznańskie MPK 30 tysięcy euro (około 120 tysięcy złotych).

Poznańskim pasażerom tramwaje GT8 są doskonale znane. Są niezawodne, tanie w eksploatacji, szerokie i pojemne, za co lubią je podróżni - dlatego MPK zdecydowało się na ich zakup.
- W latach 90. przeszły gruntowną modernizację, dzięki temu będą jeszcze przez wiele lat mogły wozić pasażerów - mówi Iwona Gajdzińska, rzecznik prasowy MPK.

Na razie do Poznania przywiezione zostały trzy pojazdy z nowej dostawy. Do końca roku ma ich być około 10 - 12. Do ostatniej chwili jeżdżą w Niemczech, gdzie sukcesywnie zastępowane są przez Combino. W chwili, gdy do Duesseldorfu trafia nowy tramwaj, GT8 jedzie do nas.

- Przewożone są w całości, na wielkiej naczepie - opowiada Jarosław Bakinowski, wiceprezes spółki Modertrans Poznań. - Na ulicy Zwierzynieckiej ściągane są na tory, którymi trafiają do zajezdni. Wszystko, ze względów bezpieczeństwa, musi się odbywać nocami.

W zajezdni przy ulicy Gajowej będą musiały zostać przystosowane do polskich przepisów (trzeba będzie między innymi zabudować kabinę motorniczego, zamontować dodatkowe światła zewnętrzne czy radiotelefon) oraz warunków poznańskich (między innymi montowany będzie system sterowania zwrotnicami - Track, boczne tablice informujące o numerze linii czy kasowniki biletowe). W zajezdni przy ulicy Gajowej tramwaje zostaną też przemalowane na kolory MPK: zielono-żółte.

- Zamontujemy także czarne skrzynki oraz czuwak. To taki przycisk nożny, który motorniczy musi wciskać prowadząc pojazd. Gdy go puści, tramwaj się zatrzymuje, ponieważ może to oznaczać, że motorniczy zasłabł - opowiada wiceprezes spółki Modertrans.

W przyszłości tramwaje GT8 będą mogły zostać jeszcze raz zmodernizowane. Podobnie jak powstające obecnie Moderusy Beta, będą mogły zostać wyposażone w niskopodłogowy człon między wagonami. Na razie MPK nie rozważa jednak takiej możliwości.

- Kontrakt jest dla nas bardzo korzystny, a tramwaje, które kupiliśmy mają wiele zalet - zapewnia Iwona Gajdzińska. - Tramwajami GT8 po kapitalnym remoncie, będziemy mogli zastąpić osiemnaście najbardziej wysłużonych pojazdów. Te najstarsze, które jeżdżą po Poznaniu, wyprodukowane zostały w latach 1951 - 1960.

Wideo

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

p
posener

GT8 są bardziej przestronne i szersze od holendrów. dostawa solarisów to 2011 -2012, a czym bedziemy jezdzic do tego czasu, jak ze wzgledu na stan techniczny trzeba bedzie iles sztuk skasowac z tych co jezdza?? Osobiscie wolę tramwaje niemieckie bo w odroznieniu do 105 prawie wcale sie nie psuja. A poza tym wole aby tramwaje jezdzily czesciej mimo ze nie wszystkie beda z niska podloga. co lepiej?? trzy nowoczesne co 20 minut czy moze 6 roznych ale co 10 minut?? Pewnie, lepiej kupic nowe, ale tramwaj to nie auto i nie kupuje sie go w salonie, czas dostawy nawet jakby miasto dało kase na nastepne 40 to minimum 2-3 lata, a czym jezdzic do tego czasu??

M
Max

A ja tam wole Helmuty niż 105N które są straszne! Ciasne, niewygodne i nie ma gdzie usiaść

W
W

Okropne :/

p
pasażer

podzielam zdaniem, chyba ich pogięło!!! szkoda kasy na ten stary syf, lepiej ja zainwestowali by w tramwaje produkowane w Poznaniu przez Cegielskiego lub Solarisa, bo później dziwią się, ze ludzie nie chcą jeździć tramwajami... po pierwsze to powinni zainwestować w klimatyzowane tramwaje, a nie złomy z ubiegłej dekady!!! żal

P
Pozbrud

Czy was wali MPk kupowac zlom od szwabow.Lepiej kupic jednego Traminio lub Pume niz gowno z lat 70-80.Ludzie nie odbijajcie biletow.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3