MPK odmładza tabor. Jakie autobusy i tramwaje będą jeździć po Poznaniu?

Grzegorz Okoński
Grzegorz Okoński
Tramwaj Moderus Gamma, przedstawiciel najnowszej generacji poznańskich tramwajów Łukasz Gdak
W Poznaniu można jeszcze pojechać tramwajem pamiętającym kursy sprzed pół wieku – ale tylko na linii turystycznej. MPK bowiem zdecydowanie unowocześniło tabor i zapowiada przyjęcie do linii kolejnych „elektryków” - autobusów zeroemisyjnych.

Tylko w ciągu ostatnich sześciu lat zakupiono 85 tramwajów oraz pozyskano 88 autobusów, w tym 21 z napędem elektrycznym. Komunikacja miejska całkowicie zmieniła swoje oblicze: wszystkie autobusy są niskopodłogowe, zdecydowana większość, bo aż 98 procent ma rampy ułatwiające wsiadanie. Jeszcze w 2000 roku mniej niż połowa autobusów (48 proc.) miała niski poziom podłogi – dziś już wszystkie. Analitycy MPK wskazują, że flota autobusów odmładza się bardzo szybko, obecnie wykazując średni wiek tych pojazdów na poziomie około 8,5 roku.

- Standardowo, wszystkie nowo kupowane pojazdy są niskopodłogowe, a zatem dostępne dla osób niepełnosprawnych, starszych oraz dla osób podróżujących z dziećmi w wózkach – mówi Agnieszka Smogulecka, rzecznik MPK Poznań.

- Wyposażone są w rampę ułatwiającą korzystanie z komunikacji miejskiej osobom na wózkach inwalidzkich, do tego mają nowoczesny i czytelny system informacji pasażerskiej, klimatyzację całopojazdową, gniazda USB i inne rozwiązania ułatwiające korzystanie z komunikacji miejskiej oraz funkcjonowanie w przestrzeni publicznej.

Poznań testował przed wakacjami także nowy autobus hybrydowy Mercedes Benz Citaro G Hybrid udostępniony przez spółkę EvoBus Polska – napędzają go silniki elektryczny i spalinowy wysokoprężny. Na razie jednak MPK realizuje plany zakupowe wybierając autobusy elektryczne.

Zobacz też: Poznań: Setki kierowców nie płacą za parkowanie w strefie. Podczas uiszczania kar dochodzi do „gwałtownych wybuchów negatywnych emocji"

W przypadku tramwajów postęp technologiczny jest jeszcze większy.

- W roku 2000 tylko 10 tramwajów (Tatry RT6N1), czyli 5 proc. całego taboru tramwajowego, posiadało częściowo niską podłogę. Obecnie niską podłogę posiada ponad 77 proc. tramwajów – dodaje Agnieszka Smogulecka. - W 2010 roku średni wiek poznańskich tramwajów wynosił ponad 31 lat, obecnie – ok. 13 lat.

Jednym z priorytetów jest ekologia, Poznań wycofuje więc pojazdy najstarsze w najmniejszym stopniu spełniające oczekiwania pasażerów oraz wymogi związane z ochroną środowiska. W zamian za nie kupuje kolejne partie autobusów zeroemisyjnych. W końcu ubiegłego roku miasto otrzymało zawiadomienie z Centrum Unijnych Projektów Transportowych o dofinansowaniu w wysokości 90 950 000 złotych i w efekcie - zakupiło autobusy elektryczne Solaris Urbino Electric - piętnaście pojazdów przegubowych i sześć standardowych, krótszych.

W przyszłym roku do przedsiębiorstwa dotrze 37 kolejnych autobusów elektrycznych, zakupionych dzięki współfinansowaniu przez Unię Europejską – mówi Agnieszka Smogulecka.

Zobacz też: Poznań: Elewacje po remontach są super, ale chodniki wołają o pomstę do nieba. "Fuszerka i brak kontroli służb miejskich"

Zaplanowano więc, że tym razem „elektryki” Solarisa będą dostarczone w odwrotnych proporcjach: sześć z nich będzie autobusami przegubowymi, 18-metrowymi, a 31 – krótszymi, 12-metrowymi. Już teraz wprowadzana jest dla nich odpowiednia infrastruktura – m.in. stacje ładowania. I tak, na dworcu na os. Jana III Sobieskiego, obok istniejącej stacji ładowania, powstanie jedna dwustanowiskowa ładowarka pantografowa, tak samo na dworcu Garbary. Dwustanowiskowe urządzenia pantografowe w przyszłym roku będą instalowane na dworcu autobusowym Górczyn i w zajezdni przy ul. Kaczej, ponadto ta zajezdnia otrzyma trzy mobilne stacje ładowania pojazdów.

Wsparcie emocjonalne przyszłych rodziców, czyli kim jest doula?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie