Tylko w ciągu ostatnich sześciu lat zakupiono 85 tramwajów oraz pozyskano 88 autobusów, w tym 21 z napędem elektrycznym. Komunikacja miejska całkowicie zmieniła swoje oblicze: wszystkie autobusy są niskopodłogowe, zdecydowana większość, bo aż 98 procent ma rampy ułatwiające wsiadanie. Jeszcze w 2000 roku mniej niż połowa autobusów (48 proc.) miała niski poziom podłogi – dziś już wszystkie. Analitycy MPK wskazują, że flota autobusów odmładza się bardzo szybko, obecnie wykazując średni wiek tych pojazdów na poziomie około 8,5 roku.
- Standardowo, wszystkie nowo kupowane pojazdy są niskopodłogowe, a zatem dostępne dla osób niepełnosprawnych, starszych oraz dla osób podróżujących z dziećmi w wózkach – mówi Agnieszka Smogulecka, rzecznik MPK Poznań.
- Wyposażone są w rampę ułatwiającą korzystanie z komunikacji miejskiej osobom na wózkach inwalidzkich, do tego mają nowoczesny i czytelny system informacji pasażerskiej, klimatyzację całopojazdową, gniazda USB i inne rozwiązania ułatwiające korzystanie z komunikacji miejskiej oraz funkcjonowanie w przestrzeni publicznej.
Poznań testował przed wakacjami także nowy autobus hybrydowy Mercedes Benz Citaro G Hybrid udostępniony przez spółkę EvoBus Polska – napędzają go silniki elektryczny i spalinowy wysokoprężny. Na razie jednak MPK realizuje plany zakupowe wybierając autobusy elektryczne.
W przypadku tramwajów postęp technologiczny jest jeszcze większy.
- W roku 2000 tylko 10 tramwajów (Tatry RT6N1), czyli 5 proc. całego taboru tramwajowego, posiadało częściowo niską podłogę. Obecnie niską podłogę posiada ponad 77 proc. tramwajów – dodaje Agnieszka Smogulecka. - W 2010 roku średni wiek poznańskich tramwajów wynosił ponad 31 lat, obecnie – ok. 13 lat.
Jednym z priorytetów jest ekologia, Poznań wycofuje więc pojazdy najstarsze w najmniejszym stopniu spełniające oczekiwania pasażerów oraz wymogi związane z ochroną środowiska. W zamian za nie kupuje kolejne partie autobusów zeroemisyjnych. W końcu ubiegłego roku miasto otrzymało zawiadomienie z Centrum Unijnych Projektów Transportowych o dofinansowaniu w wysokości 90 950 000 złotych i w efekcie - zakupiło autobusy elektryczne Solaris Urbino Electric - piętnaście pojazdów przegubowych i sześć standardowych, krótszych.
W przyszłym roku do przedsiębiorstwa dotrze 37 kolejnych autobusów elektrycznych, zakupionych dzięki współfinansowaniu przez Unię Europejską – mówi Agnieszka Smogulecka.
Zaplanowano więc, że tym razem „elektryki” Solarisa będą dostarczone w odwrotnych proporcjach: sześć z nich będzie autobusami przegubowymi, 18-metrowymi, a 31 – krótszymi, 12-metrowymi. Już teraz wprowadzana jest dla nich odpowiednia infrastruktura – m.in. stacje ładowania. I tak, na dworcu na os. Jana III Sobieskiego, obok istniejącej stacji ładowania, powstanie jedna dwustanowiskowa ładowarka pantografowa, tak samo na dworcu Garbary. Dwustanowiskowe urządzenia pantografowe w przyszłym roku będą instalowane na dworcu autobusowym Górczyn i w zajezdni przy ul. Kaczej, ponadto ta zajezdnia otrzyma trzy mobilne stacje ładowania pojazdów.
Gazeta Lubuska. Ewakuacja w Zielonej Górze. W garażu były bomby
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Te popularne seriale wracają na ekrany tej jesieni. Sprawdź, co o nich wiesz - QUIZ
- Nowa żona Ronaldo: czwarta i młodsza od niego o 14 lat. Takie było ich wesele [WIDEO]
- Nowy "Znachor" to najlepsza ekranizacja w historii? Tym się różni od starego klasyka
- Trzyosobowa rodzina zginęła w wypadku na A1. Wiadomo, z jaką prędkością pędziło auto