MPK Poznań: Będą nowe i droższe bilety ZTM na 45 i 90 minut. Latem na jednym bilecie dojedziemy do Kórnika i Zaniemyśla

Bogna KisielZaktualizowano 
Papierowe bilety wciąż kupuje spora grupa pasażerów.
Papierowe bilety wciąż kupuje spora grupa pasażerów. zdjęcie ilustracyjne/Grzegorz Dembiński
Podczas wtorkowej sesji Rady Miasta Poznania radni przychylili się do propozycji Zarządu Transportu Miejskiego, by zlikwidować bilety 40-minutowe i zastąpić je biletami 45-minutowymi. W ofercie pojawią się również bilety ważne przez 90 minut. Przepadł pomysł wprowadzenia biletu półgodzinnego. Radni zgodzili się także na połączenie systemu transportu miejskiego z Kórnikiem i Zaniemyślem.

Na wtorkowej sesji poznańscy radni zgodzili się na zmiany, dotyczące biletów czasowych, które zaproponował ZTM. Przewidują one likwidację biletu do 40 minut na jeden przejazd (Obecnie kosztuje on 4,60 zł i uprawnia do przejazdów w strefie A+B+C) oraz wprowadzenie dwóch nowych biletów – do 45 minut (5 zł) oraz do 90 minut (7 zł). Za bilet do 10 minut w każdej ze stref zapłacimy 3 zł (tyle kosztuje obecnie).

Zlikwidowane zostaną bilety 48- i 72-godzinne, które nie cieszą się popularnością. Mniej natomiast zapłacimy, jeżdżąc po Poznaniu, za pozostałe bilety krótkookresowe. Bilety 24-godzinne oraz 7-dobowe zostaną rozbite na dwa rodzaje: ważne w strefie A (Poznań) oraz w strefach A+B+C+D. I tak bilet 24-godzinny w strefie A będzie kosztował 12 zł (teraz 13,60 zł, strefy A+B+C), a w strefach A+B+C+D – 15 zł. Za bilet 7-dobowy w strefie A zapłacimy 40 zł (teraz 47 zł, strefy A+B+C), a w strefach A+B+C+D – 60 zł.

Zobacz też: MPK Poznań: Ile osób jeździ na gapę komunikacją miejską?

Łukasz Kapustka w imieniu klubu radnych PiS zgłosił poprawkę, która zakładała wprowadzenie dodatkowego biletu do 30 minut za 4 zł oraz wydłużenie biletu 90-minutowego na czas jednego przejazdu.

– To komplikuje taryfę, nie chcemy kolejnego biletu papierowego – uważa Wojciech Miechowicz, zastępca dyrektora ZTM. – Zachęcamy do korzystania z tPortmonetki, z której opłacanych jest 60 proc. przejazdów, połowę z pozostałych 40 proc. stanowią bilety 10-minutowe.

Zdaniem Pawła Sowy, radnego Prawa do Miasta, PEKA daje większe możliwości niż bilety papierowe. Z kolei Wojciech Kręglewski, radny KO dodaje: – Powinniśmy chronić tych, dla których komunikacja publiczna jest jedynym sposobem dojazdu do pracy, szkoły. Jeśli ktoś przyjeżdża do Poznania na jeden, dwa dni, to wydanie 5 zł na bilet w jego budżecie nie waży. Zaproponowane przez ZTM rozwiązania są w pełni racjonalne.

Tę opinię podzieliła Rada Miasta, która na wtorkowej sesji opowiedziała się również za porozumieniem, dotyczącym integracji komunikacji z gminami Kórnik i Zaniemyśl, co nastąpi 1 sierpnia.

Czytaj też: Kierowca wyprosił matkę z dziećmi z autobusu. W pojeździe znajdowały się już trzy wózki dziecięce

Wojciech Miechowicz zwraca uwagę, że cztery nowe linie podmiejskie, które będą dojeżdżać przez te gminy, zdecydowanie różnią się od dotychczasowych połączeń autobusowych. Ich trasy przebiegają przez drogę S11, gdzie jest mniej przystanków.

– Ponadto trasy dwóch z czterech linii autobusowych liczą ponad 30 kilometrów – mówi Miechowicz. – To wymaga zmiany sposobu naliczania opłat z tPortmonetki. Zostaną wprowadzone dodatkowe punkty poboru opłat.

Te tzw. wirtualne przystanki nie znajdują się w strefie A, nie będą miały wpływu na podróże po Poznaniu.

Gminy Kórnik i Zaniemyśl znajdą się w strefie D. Na jej terenie będzie można podróżować, korzystając z karty PEKA, doładowując na nią bilety sieciowe, specjalne, czy opłacając przejazdy z tPortmonetki.

Zobacz też:

MPK Poznań: Mandat za jazdę bez biletu - co zrobić, żeby zos...

Sprawdź też:

Tramwaj moderus gamma już wozi poznaniaków - zobacz wideo:

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 9

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
Ś
Średzianka

Środa Wlkp. też czeka na włączenie do strefy !!!!!!!!!!!!! Przecież Zaniemyśl to rzut kamieniem, a Środa to o wiele większe miasto, z którego codziennie SETKI osób dojeżdża do pracy!!!!!!!!! Przemyślcie TO!

G
Gość
2019-05-29T21:21:12 02:00, Gość:

Dzięki wolę taniej autem jechac :)

I wygodniej hehe

G
Gość

Dzięki wolę taniej autem jechac :)

G
Gość
2019-05-28T22:23:18 02:00, Mua:

Czyli zrobili gorzej i drożej - super. I to ma zachęcić do tego aby się przesiąść z auta na transport miejski.

Jazda autem jest tańsza.HEHE

K
Kaczmaryszek

zaczyna się szaleństwo spółek komunalnych śmieci, bilety, woda i co dalej......Brawo! A kiedy będzie konkurencja ???

a
antek

A może przy okazji "wirtualnych przystanków" na długich odcinkach, "połączyć" przystanki, które znajdują się przed i za skrzyżowaniem w odległości mniejszej niż 100 metrów np. "Kórnicka".

M
Mua

Czyli zrobili gorzej i drożej - super. I to ma zachęcić do tego aby się przesiąść z auta na transport miejski.

G
Gość

Łukasz Kapustka miał bardzo dobry pomysł, wstyd MPK!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3