MPK Poznań: Ciemne chmury nad komunikacją publiczną. Kumulują się remonty i brak kierowców autobusów

Grzegorz Okoński
Grzegorz Okoński
Tramwaje już nie jadą od mostu Teatralnego do placu Wielkopolskiego. Rozpoczął się remont torowisk w rejonie Okrąglaka, co utrudni komunikację w ścisłym centrum.Przejdź do kolejnego zdjęcia --->
Tramwaje już nie jadą od mostu Teatralnego do placu Wielkopolskiego. Rozpoczął się remont torowisk w rejonie Okrąglaka, co utrudni komunikację w ścisłym centrum.Przejdź do kolejnego zdjęcia --->Martyna Kamzol
Zaczęło się – wraz z początkiem roku szkolnego do autobusów i tramwajów wrócili uczniowie, brakuje nadal kierowców autobusów, a na ulice centrum wyszły kolejne ekipy remontowe. Rozpoczęły się spodziewane i zapowiadane trudne dni poznańskiej komunikacji.

Trwa remont trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju, a komunikację na jego linii zapewniają autobusy komunikacji zastępczej. Czytelniczka, jadąca między os. Marysieńki a Trójpolem zgłosiła nam, że rano trudno było wejść do autobusu linii 190: ścisk wielki, a autobus – krótki, bez szans na zabranie wszystkich chętnych z przystanków.

W innym przypadku, na Piątkowie, wypadły dwa autobusy za tramwaj, a trzeci – linii 196 – przyjechał, ale też nie mógł pomieścić wszystkich chętnych pasażerów. Inny sygnał – choć przeciwnej wagi – przyszedł od Czytelnika – pasażera linii 157, z odcinka os. Przemysława – Baraniaka: przyjechał duży autobus, pasażerów na tej linii było zaledwie kilkunastu.

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu notuje wypadające kursy, spowodowane brakiem kierowców – dziennie wypada około 5 proc. wszystkich kursów. Firma może przyjąć od ręki do pracy ponad stu kierowców autobusów. ZTM i MPK wprowadziły także – jako sposób na wypadające kursy – nowy rozkład jazdy, bardziej dopasowany do możliwości przewozowych.

Zobacz też: ZTM Poznań: Od 1 września ścisłe centrum bez tramwajów. Rozpoczyna się remont torowisk, jezdni i chodników w rejonie Okrąglaka!

- Od 1 września na liniach tramwajowych kursy będą się odbywały w godzinach komunikacyjnego szczytu co 10 minut, natomiast autobusy na głównych liniach miejskich nadal będą kursować z częstotliwością co 15 minut – informuje MPK Poznań. Zmiany zostaną także wprowadzone na liniach nocnych: poza nocami z piątków na soboty i z sobót na niedziele, kiedy autobusy będą kursować co 30 minut (jak obecnie), w pozostałe noce podstawową częstotliwością będzie 60 minut.

Remont trasy PST rozpoczął się 1 sierpnia, prace w ramach pierwszego etapu, obejmującego odcinek ul. Roosevelta – Słowiańska, mają potrwać pięć miesięcy, a drugiego etapu – od Słowiańskiej do Szymanowskiego – do trzynastu miesięcy. MPK i ZTM traktują utrzymanie komunikacji zastępczej priorytetowo i zapewniają, że autobusy „Za tramwaj” mają zabierać pasażerów z przystanków co 3 - 4 minuty.

Od 1 września wstrzymano także komunikację tramwajową w rejonie Okrąglaka, Mielżyńskiego i Fredry – tramwaje nie kursują od mostu Teatralnego do placu Wielkopolskiego. Dlatego wprowadzono następujące zmiany: tramwaje linii 4 jadą z Połabskiej, a z ul. Roosevelta skręcają w Dąbrowskiego na Ogrody, tramwaje linii 8 z Miłostowa kierują się na rondzie Śródka przez ulicę Jana Pawła II do ronda Rataje, a następnie ulicą Królowej Jadwigi i Górną Wildą na Wildę, skąd przez Hetmańską i Starołęcką jadą do pętli Starołęka Mała, wreszcie tramwaje linii 17 jadą z pętli Zawady przez trasę kórnicką i Górny Taras Rataj oraz ulicę Starołęcką do pętli Starołęka PKM.

Linia 96 jest zawieszona, na części trasy (Błażeja – most Teatralny) zastępuje ją linia 3 (tramwaj z Błażeja jedzie przez Naramowice i Winogrady do centrum, a następnie przez Roosevelta i Głogowską na Górczyn PKM).

W czasie tego remontu ma być przebudowane torowisko z jezdnią i chodnikami na południowej nitce placu Wolności, cała ul. 27 Grudnia, ul. Ratajczaka do ul. Św. Marcin, ul. Kantaka i ul. Gwarna, do tego na ul. Mielżyńskiego nastąpi wymiana istniejącej infrastruktury wodno-kanalizacyjnej.

Za to również od 1 września tramwaje mogą już zawracać na przebudowanym torowisku w Al. Marcinkowskiego i wracać w stronę pl. Wiosny Ludów, zabierając tam pasażerów linii nr 9 i 13. Poznańskie Inwestycje Miejskie informują, że od ul. Ratajczaka do pl. Wolności gruntownie przebudowane zostało torowisko tramwajowe z siecią trakcyjną, wyznaczono też nowe przystanki (jeszcze zamknięte).

- Początkowym i końcowym przystankiem dla linii nr 9 będzie Plac Wiosny Ludów, a dla linii nr 13 – Wrocławska – informują PIM. - Dotychczasowe linie wahadłowe nie będą musiały tam kursować, przy Kupcu Poznańskim został już zdemontowany tymczasowy łuk tramwajowy.

Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]

Zapytaliśmy naszych Czytelników, z jakimi sytuacjami się spotykają w czasie jazdy i co jest dla nich najgorsze.Sprawdź --->

Sprawdź, jak się zachowują ludzie w tramwaju i autobusie! Na...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

iPolitycznie - Ireneusz Zyska - skrót

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski
Dodaj ogłoszenie