MPK Poznań: Elektryczne Solarisy już jeżdżą po mieście. "To przyszłość transportu". Miasto planuje zakup kolejnych pojazdów [ZDJĘCIA]

Grzegorz Okoński
Grzegorz Okoński
Po Poznaniu już kursują autobusy elektryczne! W środę, 27 listopada, na trasę wyruszył właśnie taki autobus MPK Poznań - Solaris Urbino Electric - na linii 174. W sumie miasto zamówiło w firmie Solaris 21 autobusów elektrycznych, a już planuje kolejne. Właśnie dostało dofinansowanie w wysokości prawie 91 milionów złotych.Przejdź do kolejnego zdjęcia --->
Po Poznaniu już kursują autobusy elektryczne! W środę, 27 listopada, na trasę wyruszył właśnie taki autobus MPK Poznań - Solaris Urbino Electric - na linii 174. W sumie miasto zamówiło w firmie Solaris 21 autobusów elektrycznych, a już planuje kolejne. Właśnie dostało dofinansowanie w wysokości prawie 91 milionów złotych.Przejdź do kolejnego zdjęcia --->Grzegorz Okoński
Autobusy elektryczne już jeżdżą po Poznaniu! W środę, 27 listopada, na trasę wyruszył właśnie taki autobus MPK Poznań - Solaris Urbino Electric - na linii 174. W sumie miasto zamówiło w firmie Solaris 21 autobusów elektrycznych, a już planuje kolejne.

- Pojazdy elektryczne to przyszłość miejskiego transportu, zarówno jeśli chodzi o eliminowanie spalin, hałas pracy oraz dużo niższe koszty eksploatacji – zapewnia Jacek Jaśkowiak, prezydent miasta, który po prezentacji nowego autobusu na dworcu autobusowym na os. Sobieskiego wrócił do urzędu tramwajem.

Sprawdź też:

Poznań już planuje zakup kolejnych autobusów elektrycznych

MPK Poznań otrzyma piętnaście pojazdów przegubowych i sześć standardowych, 12-metrowych. Te krótsze mają wyjechać na trasy do lutego przyszłego roku. Na zakup tych pojazdów miasto otrzymało dofinansowanie. Co więcej – miasto już planuje zakup kolejnych trzydziestu siedmiu autobusów elektrycznych – sześciu przegubowych i 31 standardowych, a także chce przygotować dla nich odpowiednią infrastrukturę.

Sprawdź też:

Planuje, bo właśnie otrzymało zawiadomienie z Centrum Unijnych Projektów Transportowych o dofinansowaniu w wysokości 90 950 000 złotych.

Pierwszy z nowych Solarisów Urbino Electric już rozpoczął pracę na linii 174, a jego pierwszymi pasażerami zostały dzieci ze Szkoły Podstawowej nr 34 z os. Batorego, które wcześniej uczyły się o zaletach ekologii i konieczności ochrony środowiska.

MPK Poznań zapewnia, że już teraz ma osiem takich przegubowych 18-metrowych autobusów, a kolejny jest w trakcie odbiorów.

Elektryczne autobusy w Poznaniu. Na jakie linie wyjadą?

W styczniu elektryczne autobusy MPK Poznań wyjadą na linię 163. Przewidziano je też na liniach 145, 149, 175, 176, 179, 190 i 193.

Sprawdź też:

Autobusy ładowane są z dwustanowiskowych ładowarek pantografowych na dworcu na os. Sobieskiego lub też dwóch stanowisk w systemie wtyczki plug-in. Jedno stanowisko pantografowe i plug-in powstało też na dworcu Garbary, a w zajezdni przy ul. Warszawskiej – dziesięć dwustanowiskowych ładowarek i trzy mobilne.

Sprawdź też:

Autobusy elektryczne MPK Poznań mają system wewnętrznego i zewnętrznego monitoringu, drzwi odskokowo – przesuwne, przyciski dodatkowo oznaczone w alfabecie Braille’a i są niskopodłogowe.

- Zależy nam na wprowadzeniu tych autobusów w pierwszej kolejności na linie biegnące przez rejony miasta, najgęściej zamieszkane, tam gdzie szczególnie ważna jest ich cicha i zeroemisyjna praca – mówi Jacek Jaśkowiak, który wcześniej, już dwa lata temu miał na innej prezentacji możliwość poznania autobusu elektrycznego z perspektywy jego… kierowcy. – Będziemy dążyć do lepszego wydzielenia przystanków i torowisk, by transport publiczny był prowadzony bez przeszkód, przez to by był szybszy i pewny. Nie ma bowiem innej alternatywy do zapewnienia mobilności mieszkańców niż transport publiczny, rowery i hulajnogi mogą być uzupełnieniem, ale to tramwaje i autobusy są najważniejsze.

- To pierwszy autobus elektryczny, jaki będzie szerzej wprowadzony do linii w MPK, ale nie pierwszy w ogóle: nasza historia wskazuje na rok 1930, gdy w Poznaniu uruchomiono linię trolejbusową – dodaje Wojciech Tulibacki, prezes Zarządu MPK Poznań. - To też autobusy elektryczne, choć zasilane stale z trakcji…

- Są komfortowe w prowadzeniu, ciche, inaczej ruszają. Ładują się bardzo szybko, a obliczamy, że wykonanie pełnej trasy na linii 174 zabiera zaledwie 37-38 proc. zapasu energii elektrycznej. Mój autobus może więc wykonać dwie pełne trasy i jeszcze będzie miał zapas – ale i tak ładujemy po każdym wykonanym kursie

– opowiada kierowca MPK Poznań Grzegorz Kostecki.

Javier Calleja, prezes Zarządu Solaris Bus & Coach S.A. przypomina, że w 1996 roku Solaris dostarczył pierwsze niskopodłogowe autobusy dla Poznania, a dziś chce zmienić oblicze miejskiego transportu przez wprowadzenie najnowocześniejszych na rynku autobusów o zerowej emisji spalin.

ZOBACZ TEŻ:

Codzienne podróżowanie MPK Poznań dostarcza wielu niezapomnianych przeżyć. Zobacz, co zaskakuje, dziwi i śmieszy pasażerów poznańskich autobusów i tramwajów.Kliknij tutaj i przejdź do kolejnych zdjęć --->

Zaskakujące zdjęcia z poznańskiej komunikacji. To dziwi i śm...

Sprawdź też:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Ostrzał Kijowa. W trakcie operacji na sercu dziecka zabrakło prądu

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Przyjdzie prawdziwa zima i wtedy okaże się ile są warte.

1. pojemność i praca akumulatorów w niskich temperaturach

2. ogrzewanie pojazdu

3. czas ładowania

G
Gość

Do tego co pisze że elektryki emitują więcej niż diesle. Zastanów się trochę GDZIE emitują... o ile w ogóle.

31wB

Pan Okoński nie odrobił lekcji. Jutro z rodzicem do dyrektora... 31

G
Gość

Link do artykułu, o tym, że produkcja i eksploatacja pojazdów elektrycznych emituje o wiele więcej co2 niż produkcja i eksploatacja diesli !!!

https://zdrowie.wprost.pl/zdrowie/10212447/ekolodzy-w-szoku-elektryki-emituja-wiecej-co2-niz-diesle.html

G
Gość

https://zdrowie.wprost.pl/zdrowie/10212447/ekolodzy-w-szoku-elektryki-emituja-wiecej-co2-niz-diesle.html

Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski
Dodaj ogłoszenie