reklama

MPK Poznań: Klimatyzowane tramwaje i ładowarki do telefonów

Marcin IdczakZaktualizowano 
Nowe Moderusy mają być podobne do już znanych, ale znacznie lepiej wyposażone we wnętrzu
Nowe Moderusy mają być podobne do już znanych, ale znacznie lepiej wyposażone we wnętrzu Grzegorz Dembinski/Polskapresse
Po 20 nowoczesnych tramwajów i autobusów nabywa MPK. Nowe pojazdy mają być wygodniejsze od tych, które już można zobaczyć w Poznaniu. Będą kolejne zakupy

Już na wiosnę na poznańskie tory mogą wyjechać nowe tramwaje.

- Będą to już znane pasażerom Moderusy - wyjaśnia Iwona Gajdzńska, rzecznik Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. - Lecz do obecnie używanych podobieństwo będzie tylko w bryle. Natomiast wnętrze ma być znacznie nowocześniejsze - dodaje Iwona Gajdzińska.

Zgodnie z zapowiedziami cały pojazd ma być klimatyzowany. Oprócz tego zamontowane zostanie: sześć portów USB do ładowania telefonów komórkowych (po dwa w każdym członie tramwaju), specjalna rampa ułatwiająca wjazd i wyjazd z pojazdu dla wózków inwalidzkich oraz przycisk dla niepełnosprawnych z sygnałem dźwiękowym. Zgodnie z ostatnimi wytycznymi władz miasta będzie wyznaczone specjalne miejsce do bezpiecznego przewozu rowerów z pasami mocującymi i uchwytami. Pasażerowie będą mogli śledzić trasę na tablicy LCD. Na niej mają być wyświetlane także miejsca przesiadkowe. By w przyszłości lepiej planować rozkład jazdy, przy drzwiach umieszczone zostaną bramki liczące pasażerów.

MPK wydzierżawi 20 autobusów:

Minusem, który był wypominany przez miejskich aktywistów jest to, że pojazdy nie są w pełni niskopodłogowe. Jedynie około 20 procent powierzchni ma być obniżona. Jednak dzięki temu tramwaje są znacznie tańsze. - W przetargu określiliśmy, że możemy zakupić 20 pojazdów z możliwością powiększenia zamówienia o kolejnych 10 - dodaje Iwona Gajdzińska. Koszt zakupu to około 135 milionów złotych.

Do Poznania z pobliskiego Bolechowa przyjedzie także 20 autobusów Solaris. Tym razem MPK nie zdecydowało się na kupno, ale na długoterminową dzierżawę. Ma ona trwać osiem lat, a koszt poniesiony przez przewoźnika to 26 milionów złotych. Również w tych klimatyzowanych pojazdach będzie można sobie doładować telefon komórkowy, czy legalnie przewieść rower.

MPK ogłosiło jeszcze przetarg na dostawę tramwajów dwukierunkowych. To takie, w których kabina motorniczego znajduje się z dwóch stron pojazdu.

- Dzięki temu mogą one jeździć wahadłowo - wyjaśnia I. Gajdzińska. Co prawda w Poznaniu nie mamy tras na których by miały one regularnie kursować, jednak sprawdzają się podczas remontów torowisk. - Tego rodzaju pojazdy, wykorzystywaliśmy między innymi podczas modernizacji trasy poznańskiego szybkiego tramwaju - wyjaśnia rzecznik MPK. Jednak z powodu braku odpowiedniej ich ilości w Poznaniu, trzeba było je wypożyczyć z Krakowa.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 8

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

g
gość

j.w.

G
Gość

Gdy jakiś Komitet Otumanionych Durniów zrobi gościa "Ja pierdole" ministrem kultury.

m
moderuik

tramwaje te będa jezdzić minimum 20lat. za 5lat będa te Moderudy juz przestarzałe. co to znaczy 20 procent niskiej podłogi w XXI wieku? to muzeum na torach

k
kierowca bombowca

Wszyscy? To tylko świadczy o 'kóltóże' owych wszystkich, którzy nawet w pustawym w środku Tramino sterczą przy wejściach.

Helmuty dożywają swoich miesięcy, '105' również, a na niektóre trasy niskaczy nie puścisz. Tam właśnie przydadzą się Moderusy. O przydatności 'dwukierunków' nie ma nawet co dyskutować, czego w czasie remontu na PST dowiodło wypożyczenie przedremontowych gruchotów docelowo sprowadzonych dla MPK Kraków.

G
Gość

Konstrukcja "moderusów" jest mocno przestarzała.
To jakaś kpina i pic z dwudziestoma procentami niskiej podłogi.
"Moderusy" telepią niemiłosiernie strasznie wysoko uniesionym środkiem ciężkości.
Czy naprawdę tak trudno dogadać się z producentem naprawdę nowoczesnego tramwaju na lata?
Drobna opłata licencyjna i kooperacja w wytwarzaniu podzespołów
podciągnełaby Moderusa do grona czołowych producentów.
"Gospodarnym" tylko wydaje się,
że wykorzystywanie jakiejś przerdzewiałej belki w "nowej z wierzchu" konstrukcji to jakieś racjonalne działanie.
Stare przysłowie mówi "Z gó.na bata nie ukręcisz".

a
adam

I znowu to samo !
Cytuję "minusem, który był wypominany przez miejskich aktywistów ".
Pytam się co to za "jedni" ?
Pasażerowie, motorniczy proszę i nazwiska "aktywistów".
Zanim znowu coś spiepszą.

D
DW

Panie Idczak, "przewieść rower"?

j
jul

Tramwaje tego typu to bubel i wszyscy będą się tloczyc przy wejściu niskopodlogowym. Tańsze i kiepskie.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3