Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

MPK Poznań: Klimatyzowane tramwaje i ładowarki do telefonów

Marcin Idczak
Nowe Moderusy mają być podobne do już znanych, ale znacznie lepiej wyposażone we wnętrzu
Nowe Moderusy mają być podobne do już znanych, ale znacznie lepiej wyposażone we wnętrzu Grzegorz Dembinski/Polskapresse
Po 20 nowoczesnych tramwajów i autobusów nabywa MPK. Nowe pojazdy mają być wygodniejsze od tych, które już można zobaczyć w Poznaniu. Będą kolejne zakupy

Już na wiosnę na poznańskie tory mogą wyjechać nowe tramwaje.

- Będą to już znane pasażerom Moderusy - wyjaśnia Iwona Gajdzńska, rzecznik Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. - Lecz do obecnie używanych podobieństwo będzie tylko w bryle. Natomiast wnętrze ma być znacznie nowocześniejsze - dodaje Iwona Gajdzińska.

Zgodnie z zapowiedziami cały pojazd ma być klimatyzowany. Oprócz tego zamontowane zostanie: sześć portów USB do ładowania telefonów komórkowych (po dwa w każdym członie tramwaju), specjalna rampa ułatwiająca wjazd i wyjazd z pojazdu dla wózków inwalidzkich oraz przycisk dla niepełnosprawnych z sygnałem dźwiękowym. Zgodnie z ostatnimi wytycznymi władz miasta będzie wyznaczone specjalne miejsce do bezpiecznego przewozu rowerów z pasami mocującymi i uchwytami. Pasażerowie będą mogli śledzić trasę na tablicy LCD. Na niej mają być wyświetlane także miejsca przesiadkowe. By w przyszłości lepiej planować rozkład jazdy, przy drzwiach umieszczone zostaną bramki liczące pasażerów.

MPK wydzierżawi 20 autobusów:

Minusem, który był wypominany przez miejskich aktywistów jest to, że pojazdy nie są w pełni niskopodłogowe. Jedynie około 20 procent powierzchni ma być obniżona. Jednak dzięki temu tramwaje są znacznie tańsze. - W przetargu określiliśmy, że możemy zakupić 20 pojazdów z możliwością powiększenia zamówienia o kolejnych 10 - dodaje Iwona Gajdzińska. Koszt zakupu to około 135 milionów złotych.

Do Poznania z pobliskiego Bolechowa przyjedzie także 20 autobusów Solaris. Tym razem MPK nie zdecydowało się na kupno, ale na długoterminową dzierżawę. Ma ona trwać osiem lat, a koszt poniesiony przez przewoźnika to 26 milionów złotych. Również w tych klimatyzowanych pojazdach będzie można sobie doładować telefon komórkowy, czy legalnie przewieść rower.

MPK ogłosiło jeszcze przetarg na dostawę tramwajów dwukierunkowych. To takie, w których kabina motorniczego znajduje się z dwóch stron pojazdu.

- Dzięki temu mogą one jeździć wahadłowo - wyjaśnia I. Gajdzińska. Co prawda w Poznaniu nie mamy tras na których by miały one regularnie kursować, jednak sprawdzają się podczas remontów torowisk. - Tego rodzaju pojazdy, wykorzystywaliśmy między innymi podczas modernizacji trasy poznańskiego szybkiego tramwaju - wyjaśnia rzecznik MPK. Jednak z powodu braku odpowiedniej ich ilości w Poznaniu, trzeba było je wypożyczyć z Krakowa.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski