Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

MPK Poznań: Wypadające kursy autobusów, remonty ulic. Czy od 1 września komunikacja miejska to wytrzyma?

Grzegorz Okoński
Grzegorz Okoński
MPK potrzebuje kierowców autobusów - z powodu wakatów wypadają kursy
MPK potrzebuje kierowców autobusów - z powodu wakatów wypadają kursy Adam Jastrzebowski
Jeśli w czasie wakacji wypadają kursy autobusów i tramwajów, a na najważniejszych liniach w godzinach szczytu panuje tłok, to co będzie od września? Czy w połączeniu z remontami czeka nas horror? ZTM i MPK zaprzeczają, bo... mają zaskakujący pomysł!

Dwa strategiczne kierunki ostatnich dni w komunikacji miejskiej, trasa na Naramowice i linie zastępujące zatrzymany z powodu remontu Poznański Szybki Tramwaj, są mocno obciążone ruchem pasażerskim. W godzinach szczytu, szczególnie porannego, panuje w nich tłok – zawiadamiają nas Czytelnicy.

- Od momentu wprowadzenia komunikacji zastępczej za PST, monitorujemy jej funkcjonowanie – informuje Bartosz Trzebiatowski, rzecznik prasowy Zarządu Transportu Miejskiego. - Obecnie obserwujemy wzrost frekwencji na linii T12 oraz pozostałych liniach, z których korzystają pasażerowie w zastępstwie tramwaju. W chwili obecnej nie notujemy przepełnień. Sytuacja będzie stale sprawdzana, zwłaszcza że od 1 września zostaną wprowadzone zmiany w układzie linii tramwajowych.

ZTM zapewnia zatem, że od 1 września będzie obowiązywać nowy podstawowy rozkład jazdy, w którym w dni robocze, czyli od poniedziałku do piątku, w godzinach szczytu, tramwaje będą kursowały częściej, co dziesięć minut. Na miejskich liniach autobusowych liniach nocnych jednak takiej możliwości nie ma: po prostu brakuje kierowców, co z kolei powoduje, że z przewidzianych rozkładem jazdy planów wypadają niektóre kursy.

Zobacz też: ZTM Poznań: Od 1 września ścisłe centrum bez tramwajów. Rozpoczyna się remont torowisk, jezdni i chodników w rejonie Okrąglaka!

- MPK Poznań, jak wielu innych przedsiębiorców z branży transportowej, boryka się z brakami kadrowymi, w szczególności na stanowisku kierowcy autobusu; w spółce przewidziano dla kierowców ponad 800 etatów, obecnie jest około 150 wakatów – przyznaje Agnieszka Smogulecka, rzecznik prasowy MPK Poznań.

MPK ratuje się korzystaniem z usług agencji pracy oraz zleceniobiorców, co pozwala nadrabiać braki, choć nie w stu procentach – stąd wypadające kursy.

- Jesteśmy uczciwi wobec pasażerów, dlatego mówimy wprost: mamy do czynienia z sytuacją, która obecnie nie gwarantuje wykonania wszystkich zaplanowanych kursów – mówi Agnieszka Smogulecka. - Poprzez zmianę - od września - komunikacja autobusowa będzie funkcjonować w godzinach szczytu z mniejszą częstotliwością, ale wskazane w rozkładzie kursy będą się odbywać, co znacznie ułatwi pasażerom planowanie podróży.

Zarząd Transportu Miejskiego przewiduje więc, że autobusy na głównych liniach miejskich będą jeździć z częstotliwością co kwadrans, a na liniach nocnych – co godzinę, poza nocami z piątków na soboty i z sobót na niedziele, kiedy autobusy będą kursować jak obecnie, co 30 minut (jak obecnie).

- Z problemem braku kierowców mierzy się cała branża komunikacji publicznej – zapewnia ZTM. - Co prawda komunikacja autobusowa będzie funkcjonować w godzinach szczytu z nieco mniejszą częstotliwością, ale będzie bardziej niezawodna…

Sytuacji w miejskiej komunikacji nie poprawią remonty ulic. Od 1 września rozpocznie się remont torowiska przy Okrąglaku, ul. Mielżyńskiego i Fredry, a ruch tramwajowy na odcinku od mostu Teatralnego do placu Wielkopolskiego nie będzie się odbywał. Przebudowa torowiska, jezdni i chodników czeka południową drogę pl. Wolności, ulice 27 Grudnia, Ratajczaka, Kantaka i Gwarną. . Po wakacjach wciąż zamknięte będą torowiska w ulicach Święty Marcin, Towarowa, Gwarna, 27 Grudnia oraz cała trasa PST.

Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]

Eksperci z serwisu Yanosik stworzyli specjalny raport najbardziej niebezpiecznych dróg w Polsce. To tu dochodziło do największej liczby wypadków w 2021 roku. Statystyki są zatrważające. W ubiegłym roku w wyniku wypadków drogowych w obszarze niezabudowanym zginęły 1 373 osoby, z kolei w zabudowanym 872 osoby. - Okazuje się, że najczęściej do wypadków dochodzi na prostych odcinkach dróg i to właśnie w takich wypadkach ginie najwięcej osób. Jeśli chodzi o rodzaj drogi, to najniebezpieczniejsze okazują się być dwukierunkowe jednojezdniowe – komentują specjaliści z Yanosika. Sprawdź w galerii 8 najbardziej niebezpiecznych dróg w Polsce. To tu dochodzi do największej liczby wypadków --->

8 najbardziej niebezpiecznych dróg w Polsce. Tu jest najwięc...

od 12 lat
Wideo

Protest w obronie Parku Śląskiego i drzew w Chorzowie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski