MTP Poznań: Rabini zablokują budowę nowego parkingu? Inwestycja stoi pod znakiem zapytania

Norbert Kowalski
Budowa parkingu miała się rozpocząć już kilka tygodni temu i zakończyć w październiku. MTP
Budowa wielopoziomowego parkingu, który ma powstać na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich stoi pod znakiem zapytania. W środę w Poznaniu pojawią się rabini, którzy mają rozmawiać z władzami MTP. Samochodowy parking ma bowiem powstać na terenie, na którym w przeszłości istniał cmentarz żydowski. Społeczność żydowska chciałaby, żeby inwestycja została zrealizowana w innym miejscu.

– Obecnie jesteśmy w stanie postawić na terenie MTP ok. 2 tys. pojazdów, jednak w czasie targów i wydarzeń konferencyjnych jest problem z miejscami do parkowania. Stąd decyzja o budowie parkingu – tak jeszcze pod koniec stycznia mówił Waldemar Kujawiak, dyrektor ds. logistyki MTP.

Czytaj też: MTP Poznań: Sześciopoziomowy parking i przebudowa Areny – to nowe, kluczowe inwestycje Targów

Wtedy to władze MTP oficjalnie ogłosiły, że chcą wybudować między pawilonami nr 1 i 15 sześciopoziomowy parking, który miałby być jednym z najnowocześniejszych takich obiektów w Poznaniu. Jego budowa miała ruszyć zaledwie kilka tygodni później i miała zakończyć się w październiku tego roku. Prace jednak nie ruszyły, bo sprawą zainteresował się Komitet Ochrony Cmentarzy Żydowskich w Europie.

Cmentarz pod parkingiem
Na początku XIX wieku na terenie, gdzie miałby zostać zbudowany parking dla samochodów, powstał cmentarz żydowski. Został on zniszczony przez Niemców podczas II wojny światowej, a dzieło likwidacji cmentarza dopełnili komunistyczni urzędnicy, którzy przekazali ten teren Międzynarodowym Targom Poznańskim. Z dawnego cmentarza, który miał powierzchnię ponad 4 ha, pozostał jedynie niewielki fragment, który znajduje się w podwórzu jednej z kamienic przy ul. Głogowskiej.

Jednak, jak słyszymy, dla społeczności żydowskiej nie istnieje termin taki jak „likwidacja cmentarza”. Nawet jeśli formalnie zostanie on zlikwidowany a szczątki ludzkie przeniesione, w tradycji żydowskiej takie miejsce i tak pozostaje święte.

Istotną rolę w tej sytuacji odgrywa również porozumienie, które władze targów zawarły w 2006 roku z gminą żydowską. Na jego mocy przedstawiciele targów mieli informować gminę żydowską z co najmniej miesięcznym wyprzedzeniem o jakichkolwiek inwestycjach na terenie dawnego cmentarza. Przedstawiciele gminy żydowskiej mieli zostać poinformowani o inwestycji.

Zobacz też: MTP sprzedaje teren w centrum pod wielkie osiedle

Co więcej został już nawet złożony wniosek o pozwolenie na budowę. Ta jednak wciąż nie ruszyła. A dzisiaj na terenie MTP pojawią się rabini z Komitetu Ochrony Cmentarzy Żydowskich w Europie, którzy mają rozmawiać z władzami MTP o inwestycji. Jak nieoficjalnie słyszymy przedstawiciele targów chcieliby, aby parking powstał w pierwotnym miejscu. Jego ewentualna budowa w innej lokalizacji mocno opóźniłaby inwestycję.
Chcieliśmy dowiedzieć się od przedstawicieli MTP jak obecnie przedstawia się sprawa budowy parkingu. Próbowaliśmy dowiedzieć się czy powstanie on w dotychczasowej lokalizacji, czy brane pod uwagę jest inne miejsce. Pytaliśmy również o terminy ukończenia inwestycji oraz kiedy zapadną decyzje dotyczące budowy. Mimo że pytania do biura prasowego MTP wysłaliśmy we wtorek rano, nie otrzymaliśmy odpowiedzi do momentu zamknięcia wydania gazety. Przedstawiciele MTP odpowiedzieli nam, że będą mogli przekazać informacje „w późniejszym terminie”.

Sprawy nie chciała również komentować Alicja Kobus, wiceprzewodnicząca Związku Gmin Wyznaniowych Żydowskich w Polsce i przewodnicząca Gminy Żydowskiej w Poznaniu.

Radni przekonują: parking jest konieczny
Wątpliwości dotyczących konieczności budowy parkingu w tym rejonie miasta nie ma większość poznańskich radnych.

– Parking w tej części miasta jest potrzebny nie tylko do obsługi targów, ale także wielu innych imprez czy wydarzeń, które tam się odbywają – nie ma wątpliwości Łukasz Mikuła, radny PO. W podobnym tonie wypowiada się także wielu innych radnych.

Część z nich zwraca uwagę, że problem z parkowaniem w tym rejonie miasta będzie dolegliwy zwłaszcza, kiedy MTP sprzedadzą swoje tereny między ulicami Grunwaldzka, Matejki i Ułańska, gdzie obecnie istnieje parking dla samochodów.

– Parking jest bardzo potrzebny. Odpowiadałby on na zapotrzebowanie na miejsca parkingowe, które są notorycznie w centrum likwidowane – nie ma wątpliwości Klaudia Strzelecka, radna PiS.
Jednocześnie dodaje, że pierwotna lokalizacja parkingu „jest niefortunna”. – Warto, aby targi rozważyły inną lokalizację, która nie budziłaby takich sporów. A jeśli to będzie niemożliwe i parking powstanie w planowanej lokalizacji, to niezbędne będą odpowiednie ekspertyzy oraz nadzór archeologiczny nad tym miejscem tak, by uszanować ewentualne szczątki ludzkie – uważa Klaudia Strzelecka.

Z kolei Marek Sternalski, radny PO, dodaje: – Liczę, że obie strony wyjaśnią wszelkie niejasności, które sprowadziły ten problem.

Odmienną opinię ma radny Tomasz Wierzbicki, który uważa, że budowa parkingu na terenie targów jest niepotrzebna. – Lokalizacja tak dużego parkingu w centrum miasta jest dość dyskusyjna i będzie generowała duży ruch samochodów. Na strefie targowej obecnie jest dużo miejsc dla wystawców czy dostawców, zaś goście targowi powinni parkować gdzieś indziej – mówi.

I dodaje, że MTP powinny pomyśleć nad pozostawieniem części terenów między ul. Matejki oraz Ułańską i budową parkingu w tamtych okolicach. Innym rozwiązaniem miałyby być np. umowy podpisywane z centrami handlowymi na obrzeżach miasta na udostępnienie parkingów podczas wielkich wydarzeń targowych. – Wtedy z takich parkingów mogłyby zostać doprowadzone specjalne linie autobusowe prowadzące na MTP – wyjaśnia Tomasz Wierzbicki.

Święty Marcin: Trwa wielki remont w centrum Poznania. Zobacz...

Siemiatycze - Rabin: Jak można budować na grobach? To profanacja!

Źródło: wspolczesna.pl

Wideo

Komentarze 15

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

a
ania
Parking przy ul. Matejki jest bardzo potrzebny. Gdzie jako osoba dojeżdżająca do pracy miałabym parkować, skoro ma być również wprowadzona "strefa"
x
xymox
... jeśli na przykład teren należałby wcześniej do parafii lub Kurii Poznańskiej, to byłoby tak cacy? Naprawdę?
Widzę tutaj lekkie pióra w komentarzach a praktyka pokazuje, że POWIEKA NIE MRUGA Kościołowi Powszechnemu w Polsce aby blokować podobne inwestycje lub wprost formułować MILIONOWE roszczenia.
Warto zatem ważyć proporcje, zanim zacznie się wypisywać obelgi na kogokolwiek.
Dodam, również na Kościół Katolicki jeśli mamy do czynienia z takimi przypadkami.
Biznes nie zna granic, narodowości czy wyznania Drodzy Forumowicze.
k
krscp
Czy te komentarze ktoś moderuje? Przecież taka wypowiedź powinna stąd wylecieć minutę po jej zamieszczeniu. Robicie z Głosu szambo. Epoznan Wam zabiera czytelników, że postanowiliście z nimi konkurować, kto zejdzie na niższy poziom?
o
obserwator
To jest jakaś paranoja. Może sięgnijmy do czasów najazdów mongolskich i zabrońmy stawiania czegokolwiek. Zachodzi pytanie ile strona żydowska oczekuje w pieniądzach - o to właśnie chodzi. Niec zabiorą ewentualne szczątki do Izraela
.
Nie pisz!
K
Kacper
Chętnie oddamy resztki pruskich konfidentów.
k
krscp
Ale co konkretnie uważasz za brednię? Że MTP jest w odległości 3 minut od Dworca Głównego i 3 min od Kaponiery? Że tereny targowe w miastach europejskich są umiejscowione w bezpośredniej bliskości autostrady a nie w gęstej zabudowie mieszkalnej? Czy to, że układ drogowy wokół MTP nie uniesie ruchu kilku tysięcy pojazdów wjeżdżających i wyjeżdżających w jednym czasie z targów, co widać już dziś?
d
der Räuber
Z Żydami należy żyć w pokoju, dla dobra interesów własnych i miasta. Jak się z nimi za bardzo zadrze, to będą potrafili zatrzymać inwestycje firm izraelskich i amerykańskich. Sporej części z innych krajów także.

Poza tym, oni są bardzo skuteczni i warto, żeby mieszkali w Poznaniu w dużej ilości. Od nich należy się uczyć na każdym biznesowym kroku, w budowaniu relacji, wzajemnym wspieraniu się. Lubię ich i podziwiam.
d
der Räuber
Właśnie sam bredzisz

Dlaczego to nie jest inwestycja w partnerstwie publiczno prywatnym? Bo nikt prywatnie nie zaryzykuje wyłożenia pieniędzy na coś, co się nie zwróci. Będzie stało puste, bo kierowcy nie chcą płacić za parkowanie, chcą za darmo swoje pojazdy trzymać pod domami. W każdej kamienicy jest naście mieszkań, nierzadko rodzina ma więcej niż dwa auta. Tymczasem przed każdą z kamienic są może trzy - cztery miejsca. To mocno nie przystaje do potrzeb.
Na Łazarzu będą pojawiać się ludzie którzy żyją bez samochodów, a ci z samochodami albo się ich pozbędą, albo sami się przeniosą tam, gdzie można parkować. Tak to będzie wyglądać.
d
der Räuber
Ten parking jest zbędny. To niepotrzebny wydatek. Będzie stał pusty przez większość czasu i to będzie kolejne megalomańskie marnotrawstwo publicznych pieniędzy. Coś tak durnego jak ta karykatura dworca głównego. To partactwo to akurat zasługa PO. Beznadziejnej partii.

(PiS i tak jest gorszy, najgorszy)
D
Developer
Ty tak naprawdę czy się tylko wygłupiasz? No bo jak wytłumaczyć taki stek twoich bredni????
k
kasienka
jakoś dziwnie rabinom nie przeszkadza, że muzeum"polin" stoi na części Warschaw Concentracion Lager.
G
Gość
tam juz teraz jest asfalt parking, drogi wewnętrzne i inne WIEC O CO IM CHODZI skoro juz teraz jest tam parking?!

to sie nazywa "przedsiębiorstwo holokaustu" - chodzi tylko i wyłącznie o kase,

generalnie z żydkami lepiej w ogóle nie negocjować bo mozna wyjśc na tym tylko żle albo jeszcze gorzej,

ps. takiego dużego parkingu na mtp nie popieram

dodatkowo jest jeszcze parking pod kaponierą i pod avenidą
k
krscp
Jeden rozsądny wśród tej bezmózgiej masy radnych:
"Odmienną opinię ma radny Tomasz Wierzbicki, który uważa, że budowa parkingu na terenie targów jest niepotrzebna. – Lokalizacja tak dużego parkingu w centrum miasta jest dość dyskusyjna i będzie generowała duży ruch samochodów."
Czy ktokolwiek zapytał mieszkańców Łazarza, czy życzą sobie pod oknami kilka tysięcy samochodów przy okazji każdej imprezy targowej? O ile dziś każdy gość targowy dwa razy się zastanowi, zanim pojedzie na targi samochodem, o tyle po wybudowaniu parkingu nikt nie będzie miał wątpliwości. Żadne inne tereny targowe w Europie nie są tak korzystnie ulokowane przy głównej stacji i węźle komunikacji miejskiej, jak MTP, natomiast ich zarząd usilnie próbuje skłonić gości do przyjazdu na targi samochodem. Żadne inne targi w Europie nie zachęcają do przyjazdu na targi samochodem, tylko promują korzystanie z innych środków transportu. I o ile jest jasne, że żaden wystawca nie przyjedzie tramwajem ze stoiskiem na plecach i dla nich powinny by zapewnione miejsca parkingowe, o tyle goście targowi większości targów mogą korzystać z pociągów, tramwajów i taksówek.
P
Pelagia
Skoro cmentarz żydowski został zlikwidowany, to rabini powinni dać sobie spokój i dokonali wszelkiej staranności, aby sobie odbudować niszczejącą synagogę przy ul. Wronieckiej.
Dodaj ogłoszenie