Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Na giełdę po fundusze na rozwój firmy

Anna Nagel
Ponad połowa (56 procent) firm debiutujących na giełdzie miała przychody roczne mniejsze niż 15 milionów złotych

Polskie firmy finansują swoją działalność przede wszystkim poprzez kredyty. Niezbyt często sięgają po instrumenty rynku kapitałowego, głównie z braku dostatecznej wiedzy o zasadach jego funkcjonowania. Wiąże się z tym również ogólnie panujący stereotyp, zgodnie z którym emisja akcji czy obligacji to domena dużych firm.

Przeczą temu fakty. Z raportu "Rynek kapitałowy jako narzędzie finansowania polskich regionów" wynika, że w ciągu ostatnich 12 lat aż 87 proc. przedsiębiorstw finansujących się poprzez emisję akcji i debiut na giełdzie miało skonsolidowane roczne przychody ze sprzedaży mniejsze niż 150 mln zł, a 56 proc. nawet mniejsze niż 15 mln zł. Potwierdza to, że rynek kapitałowy nadaje się zarówno do finansowania przedsięwzięć małych, średnich, jak i dużych.

Wykorzystanie rynku kapitałowego jako narzędzia do pozyskania finansowania kapitału własnego sprowadza się w praktyce do przeprowadzenia pierwszej oferty publicznej, czyli skierowania po raz pierwszy propozycji nabycia akcji spółki do szerokiego kręgu inwestorów (IPO) oraz wprowadzenia tych akcji na giełdę.

Dzięki możliwości dotarcia do szerokiego grona inwestorów ilość dostępnych na rynku środków jest w zasadzie nieograniczona i każdy dobry projekt, który chce się zmierzyć ze standardami rynku publicznego, ma szanse na realizację. Co ważne, kapitał pozyskany poprzez rynek akcji nie wymaga spłaty i akceptuje wyższe ryzyko biznesowe, w związku z czym zapewnia większą swobodę finansowania niż kredyt bankowy.

Spółka obecna na rynku kapitałowym ma też ułatwiony dostęp do dalszego finansowania, w porównaniu z firmami, których akcje nie znajdują się w obrocie publicznym, w tym do kredytów bankowych.

Obligacje dają płynność
Inną drogą pozyskania kapitału jest emisja obligacji i ich wprowadzenie do obrotu giełdowego. Można na nią patrzeć zarówno jako na uzupełnienie pozyskania środków w drodze emisji akcji, jak i na alternatywę dla niej. Wiele przedsiębiorstw traktuje też emisję obligacji jako pierwszy krok przybliżający je do rynku kapitałowego, dzięki któremu przeprowadzony w kolejnym etapie debiut akcji na giełdzie jest już o wiele prostszy.

Wśród przedsiębiorstw emitujących obligacje notowanych na rynku Catalyst znajdują się zarówno największe działające w Polsce podmioty, takie jak PKN Orlen czy PGNiG, jak i małe i średnie przedsiębiorstwa przeprowadzające często emisje w kwotach wynoszących zaledwie kilka czy kilkanaście milionów złotych. Łącznie aż 65,6 proc. emisji obligacji na rynku Catalyst w minionych latach miało wartość mniejszą niż 30 mln zł. Potwierdza to, że rynek kapitałowy nadaje się dofinansowania dłużnego zarówno przedsięwzięć małych, jak i dużych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Na giełdę po fundusze na rozwój firmy - Dziennik Bałtycki

Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski