Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Na najważniejszych ulicach Poznania powstaną drogi rowerowe

Marcin Idczak
Założeniem władz Poznania jest zwiększenie liczby rowerzystów w procentowym udziale wszystkich użytkowników dróg
Założeniem władz Poznania jest zwiększenie liczby rowerzystów w procentowym udziale wszystkich użytkowników dróg Waldemar Wylegalski
Trasa dla cyklistów ma przebiegać między innymi wzdłuż całej ul. Grunwaldzkiej.

Jeszcze w tym roku na najważniejszych ulicach Poznania zaczną powstawać trasy rowerowe. To jeden z efektów przyjętej polityki miejskiej, dzięki której w mieście ma przybyć użytkowników dróg, którzy poruszają się jednośladami.

- Do najważniejszych i sztandarowych inwestycji będzie stworzenie drogi rowerowej wzdłuż ul. Grunwaldzkiej - tłumaczy Tadeusz Mirski z Sekcji Rowerzystów Miejskich.

Zarząd Dróg Miejskich ogłosił konsultacje w sprawie przygotowania projektu. Swoje uwagi można zgłaszać do końca lutego. Zgodnie z założeniami odcinek objęty projektowaniem ma cztery kilometry długości. Po stronie zachodniej łączy się z istniejącą drogą rowerową prowadzącą do Junikowa.

Z drugiej będzie połączony z powstającym układem komunikacyjnym na rondzie Kaponiera.

- To pierwsza tak ważna inwestycja w naszym mieście, która będzie tak kompleksowo zrealizowana - zauważa Tadeusz Mirski. Dodaje, że do tej pory trasy rowerowe były przygotowywane głównie przy okazji innych inwestycji. Jednak zawsze jako coś towarzyszącego.

Tym razem zaprojektowano prosty i przejrzysty sposób połączenia pasów rowerowych w ul. Wyspiańskiego z parkiem Manitiusa, a także ul. Rycerskiej (dwukierunkowej dla rowerów) z ul. Marcelińską.
- W projekcie staraliśmy się poprawić sytuację pieszych - stąd też decyzja o zaprojektowaniu wydzielonych dróg rowerowych, aby każdy miał swoje miejsce - wyjaśnia Wojciech Makowski, poznański oficer rowerowy.

Trzeba dodać, że jeszcze w tym roku, w wyniku projektów z budżetu obywatelskiego, większość ulic jednokierunkowych na Grunwaldzie i Łazarzu stanie się dwukierunkowa dla rowerzystów. Natomiast w pobliżu szkół mają powstać strefy uspokojonego ruchu. Będą tam wprowadzone ograniczenia w poruszaniu się samochodami.

Oprócz wspomnianej Grunwaldzkiej w tym roku mają być kontynuowane pracy przy budowie Wartostrady, a także tras dla jednośladów na Ratajach. Specjalnie wydzielone pasy mają powstać również na ul. Szylinga, czy Iłłakowiczówny. Natomiast w centrum poszerzona będzie strefa Tempo 30.

Swoim zasięgiem obejmie rejon ograniczony ulicami: Garbary, Królowej Jadwigi, Niepodległości, Solnej i Małe Garabary. To tam będą powstawały kontrapasy (możliwość jazdy rowerem pod prąd), dodatkowe pasy dla jednośladów. Natomiast znacznie zostanie uspokojny ruch samochodowy poprzez zmniejszenie dopuszczalnej prędkości

Założeniem władz miasta jest zwiększenie liczby rowerzystów w procentowym udziale wszystkich użytkowników dróg. Obecnie stanowią oni 4 procent poruszających się po Poznaniu. Jak wyjaśnia Maciej Wudarski, zastępca prezydenta miasta, w ciągu najbliższych lat ma się to zwiększyć 2,5 krotnie. Nie da się tego osiągnąć bez inwestycji w infrastrukturę.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski