Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Najgorszy remont w Poznaniu. Policja umorzyła postępowanie. Rzecznik konsumentów: "Można powiedzieć, że jest to oszustwo"

Emilia Bromber
Emilia Bromber
Najgorszy remont w Poznaniu. Rzecznik konsumentów: "Doszło do oszustwa".
Najgorszy remont w Poznaniu. Rzecznik konsumentów: "Doszło do oszustwa". Adam Jastrzębowski
Marcin G. podczas remontu wyłudził około 40 tysięcy złotych. Poszkodowana sprawę zgłosiła na policję, ale ta odmówiła wszczęcia dochodzenia z uwagi na cywilnoprawny charakter sprawy. - Można powiedzieć, że jest to oszustwo, a nie tylko nienależyte wykonanie umowy, czyli kwestia cywilnoprawna. Doszło wręcz do doprowadzenie do niekorzystnego rozporządzenia mieniem przez wprowadzenie w błąd. Widać, że majster oszukiwał zleceniodawczynię ukrywając i maskując nie wykonywanie prac - mówi Marek Radwański, Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Poznaniu.

Sprawę perfidnego oszustwa opisaliśmy w "Głosie Wielkopolskim" we wtorek. Marcin G. podczas remontu wyłudził około 40 tysięcy złotych. W trakcie prac zamontował m.in. ślepe kable, puszki elektryczne bez okablowania, WC bez odpływu i wody, plastikowe rurki od centralnego ogrzewania, które posprayował na miedziany kolor i ścianę bez stelażu. To tylko kilka z wielu skandalicznie wykonanych prac.

Prace zlecała mu samodzielnie wychowująca dwójkę dzieci kobieta, która mieszkanie wynajęła od ZKZL-u, a warunkiem najmu było przeprowadzenie remontu generalnego. Oszust wykorzystał trudną sytuację kobiety, która i tak na potrzeby remontu wzięła kredyt. Sprawa została zgłoszona na policję około miesiąc temu, ale ta odmówiła wszczęcia dochodzenia z uwagi na cywilnoprawny charakter sprawy.

od 16 lat

O komentarz poprosiliśmy Marka Radwańskiego, Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Poznaniu, który informuje, że podstawową drogą dochodzenia praw jest proces cywilny. Ten jednak może trwać bardzo długo.

- Mamy do czynienia z nienależytym wykonaniem umowy ze strony wykonawcy, w związku z tym konsumentce przysługują stosowne roszczenia. Można je rozpatrywać trojako. Po pierwsze jest to roszczenie z tytuły wad dzieła wynikające z rękojmi. W ramach rękojmi można żądać naprawy lub obniżenia ceny, a nawet odstąpić od umowy, jeżeli wady są bardzo poważne – mówi rzecznik.

Drugim rodzajem roszczenia jest żądanie odszkodowania – Czyli tej sumy, którą konsumentka będzie musiała dodatkowo zainwestować w związku ze szkodami, żeby doprowadzić mieszkanie do stanu oczekiwanego – komentuje rzecznik.
Dodatkowo konsumentce przysługują roszczenia w związku z kradzieżą – W tej sytuacji jednak osoba musi udowodnić, że to wykonujący remont ukradł dane przedmioty – dodaje.

Z drugiej strony rzecznik wskazuje, że nie do końca rozumie dlaczego policja umorzyła postępowanie oraz że w opisanej sprawie istnieją podstawy do ścigania oszusta na postawie kodeksu karnego.

- Nie bardzo rozumiem, dlaczego policja umorzyła postępowanie. Zdjęcia i nagrania pokazują, że doszło nie tyle do wadliwego wykonania, ale być może nawet do oszustwa w rozumieniu kodeksu karnego. Majster zamontował ściany, kable i rury atrapy. Można powiedzieć, że jest to oszustwo, a nie tylko nienależyte wykonanie umowy, czyli kwestia cywilnoprawna – mówi. - Doszło wręcz do doprowadzenie do niekorzystnego rozporządzenia mieniem przez wprowadzenie w błąd. Widać, że majster oszukiwał zleceniodawczynię ukrywając i maskując nie wykonywanie prac.

Na wprowadzenie zleceniodawczyni w błąd zwracał też uwagę rzeczoznawca, który wydał opinię techniczną dotyczącą jakości wykonywanych prac.

- Podczas prac remontowych popełniono szereg błędów wykonawczych oraz dokonano próby zatuszowania prac, których nie wykonano, ale tak aby wyglądały na wykonane – ocenił rzeczoznawca inż. Tomasz Hadrych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski